Концепция «Бизнес-модель» vs концепция «Стратегия»: дуализм современных взглядов
Денисов И.В.1
, Петренко Е.С.1
, Кошмаганбетова Ж.Б.2, Тогайбева Л.И.2![]()
1 Российский экономический университет имени Г.В. Плеханова, Россия, Москва
2 Карагандинский государственный технический университет, Казахстан, Караганда
Скачать PDF | Загрузок: 59 | Цитирований: 5
Статья в журнале
Креативная экономика (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку
Том 13, Номер 11 (Ноябрь 2019)
Эта статья проиндексирована РИНЦ, см. https://elibrary.ru/item.asp?id=41471552
Цитирований: 5 по состоянию на 07.12.2023
Аннотация:
В статье представлено нашло отражение поиска сходств и различий между понятиями «бизнес-модель» и «стратегия». Приводится пример дискуссии о взаимосвязи между бизнес-моделями и стратегией, характеризующейся двумя противоположными подходами. Один из подходов заключается в том, что – бизнес-модель не более, чем новый термин, основанный на исторически сложившихся исследованиях в области стратегии и мало что добавляет к имеющимся знаниям. В статье также отражена противоположная точка зрения на взаимосвязь бизнес-модели и стратегии, суть которой – колоссальное различие между бизнес-моделью и стратегией. Бизнес-модель и стратегия в данном случае – отдельные конструкции, требующие самостоятельного изучения. Кроме того, бизнес-модель рассматривается не только в контексте противостояния двух различных мнений на определение ее сущности, но и в качестве нового представления понятия «стратегия», а также отдельного от «стратегии» научного направления.
Ключевые слова: конкуренция, стратегия, стоимость, ценность, бизнес-модель
JEL-классификация: M11, M21, M29
Источники:
2. Adner R., Kapoor R. Value creation in innovation ecosystems: How the structure of technological interdependence affects firm performance in new technology generations // Strategic management journal. – 2010. – № 31.3 . – С. 306-333.
3. Amit R., Zott C. Value creation in e‐business // Strategic management journal. – 2001. – № 22.6‐7. – С. 493-520.
4. Bogers M., Afuah A., Bastian B. Users as innovators: a review, critique, and future research directions // Journal of management. – 2010. – № 36.4. – С. 857-875.
Casadesus-Masanell R., Ricart J.E. Competing Through Business Models (Working Paper No. 713). IESE Business School. doi 10 (2007)
6. Casadesus-Masanell R., Ricart J.Е. From strategy to business models and onto tactics // Long range planning. – 2010. – № 43.2-3. – С. 195-215.
7. Cennamo C., Santalo J. Platform competition: Strategic trade‐offs in platform markets // Strategic management journal. – 2013. – № 34.11 . – С. 1331-1350.
8. Chesbrough H., Rosenbloom R.S. The role of the business model in capturing value from innovation: evidence from Xerox Corporation's technology spin‐off companies // Industrial and corporate change. – 2002. – № 11.3. – С. 529-555.
Cozzolino A., Giarratana M. Mechanisms of value creation in platforms markets: Evidences from the digitized newspaper industry // DRUID Society Conference. 2014.
10. Hamel E. Cholinergic modulation of the cortical microvascular bed // Progress in brain research. – 2004. – № 145. – С. 171-178.
11. Lepak D. P., Smith K. G., Taylor M. S. Value creation and value capture: a multilevel perspective // Academy of management review. – 2007. – № 32.1. – С. 180-194.
12. Markides C., Sosa L. Pioneering and first mover advantages: the importance of business models // Long Range Planning. – 2013. – № 46.4-5. – С. 325-334.
13. Massa L., Tucci C.L., Afuah A. A critical assessment of business model research // Academy of Management Annals. – 2017. – № 11.1. – С. 73-104.
14. McGrath R.G. Business models: A discovery driven approach // Long range planning. – 2010. – № 43.2-3. – С. 247-261.
15. Nickerson J. A., Silverman B. S., Zenger T. R. Theproblem'of creating and capturing value // Strategic Organization. – 2007. – № 5.3 . – С. 211-225.
Osterwalder A. The business model ontology a proposition in a design science approach. Diss. Université de Lausanne, Faculté des hautes études commerciales, 2004
17. Porter M. E. Industry structure and competitive strategy: Keys to profitability // Financial analysts journal. – 1980. – № 36.4. – С. 30-41.
Porter M. E. What is strategy. Published November, 1996
19. Porter M.E. Strategy and the Internet // Harvard Business Review. – 2001.
20. Priem R.L. A consumer perspective on value creation // Academy of Management Review. – 2007. – № 32.1. – С. 219-235.
21. Ramírez R. Wrapping form and organizational beauty // Organization. – 1996. – № 3.2. – С. 233-242.
22. Tantalo C., Priem R. L. Value creation through stakeholder synergy // Strategic Management Journal. – 2016. – № 37.2. – С. 314-329.
23. Teece D.J. Business models, business strategy and innovation // Long range planning. – 2010. – № 43.2-3. – С. 172-194.
24. Wirtz B. W. et al. Business models: Origin, development and future research perspectives // Long range planning. – 2016. – № 49.1. – С. 36-54.
25. Zott C., Amit R. The business model: A theoretically anchored robust construct for strategic analysis // Strategic Organization. – 2013. – № 11.4. – С. 403-411.
26. Zott C., Amit R. The fit between product market strategy and business model: implications for firm performance // Strategic management journal. – 2008. – № 29.1 . – С. 1-26.
Страница обновлена: 11.09.2025 в 03:11:10
Download PDF | Downloads: 59 | Citations: 5
The concept of "Business model" vs the concept of "Strategy": the duality of modern views
Denisov I.V., Petrenko E.S., Koshmaganbetova Zh.B., Togaybeva L.I.Journal paper
Creative Economy (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку
Volume 13, Number 11 (November 2019)
Abstract:
The article presents a study of the search for similarities and differences between the concepts of business model and strategy. An example of a discussion of the relationship between business models and strategy, characterized by two opposing approaches, is given. One approach is that a business model is no more than a new term based on historical strategy research and adds little to the knowledge available. The article also reflects the opposite view on the relationship between business model and strategy, which is a huge difference between business model and strategy. The business model and strategy in this case are separate constructs that require separate consideration. In addition, the business model is considered not only in the context of the confrontation between two different opinions on the definition of its essence, but also as a new representation of the concept of strategy, as well as separate from the strategy of scientific direction.
Keywords: strategy, competition, business model, value, cost
JEL-classification: M11, M21, M29

Россия, Москва
Казахстан, Караганда