Влияние социокультурных факторов на предпринимательскую активность

Гаврилюк А.Г.1
1 Санкт-Петербургский государственный экономический университет

Статья в журнале

Российское предпринимательство *
Том 19, Номер 12 (Декабрь 2018)
* Этот журнал не выпускается в Первом экономическом издательстве

Цитировать эту статью:

Аннотация:
Исследования, посвященные предпринимательству, придают большое значение изучению факторов, объясняющих, при каких условиях предприниматели создают новые предприятия и, как следствие, как общества и экономика растут и процветают. Несмотря на наличие значительных исследований, основанных на психологических и экономических подходах к предпринимательству, влияние социокультурных факторов на развитие предпринимательства остается неизученным. Поэтому целью данной работы является интеграция теоретических знаний о социокультурных факторах и их возможного влияния на предпринимательскую активность. В связи с этим в статье сделан акцент на то, что институциональный подход может стать подходящей основой для разработки будущих исследований, анализирующих социокультурные факторы, влияющие на принятие решений о создании новых предприятий.

Ключевые слова: предпринимательская деятельность, социальные факторы, социальные сети, культурные факторы, социокультурные факторы

JEL-классификация: L26, L14, Z10

Источники:

Трифонова М.В., Эпштейн М.З., Крылова М.Б., Хутиева Е.С. Интернационализация малого и среднего бизнеса. - СПб.: Изд-во СПбГЭУ, 2016. – 89 с.
Карлик А.Е., Платонов В.В. Исследование организационного и динамического потенциала предприятий. - СПб. : Изд-во СПбГЭУ, 2016. – 79 с.
Пивоваров С.Э., Максимцев И.А., Бутуханов А.В., Пивоваров И.С., Погорлецкий А.И., Трифонова Н.В., Эпштейн М.З. Сравнительный менеджмент. / Учебник по специальности "Менеджмент организации". - СПб.: Питер, 2008. – 480 с.
Becker S. and Woessmann L. Was Weber Wrong? A Human Capital Theory of Protestant Economic History. // CESifo Working Paper No. 1987. Munich: CESifo. – 2007
5. Bowey J.L., Easton G. Entrepreneurial social capital unplugged // International Small Business Journal. – 2007. – № 25(3).
6. Busenitz L.W., Gomez C., Spencer J.W. Country institutional profiles: Unlocking entrepreneurial phenomena // Academy of Management Journal. – 2000. – № 43(5).
7. Casson M., Della Giusta M. Entrepreneurship and social capital: Analysing the impact of social networks on entrepreneurial activity from a rational action perspective // International Small Business Journal. – 2007. – № 25(3).
8. Casson M., Della Giusta M. Entrepreneurship and social capital: Analysing the impact of social networks on entrepreneurial activity from a rational action perspective // International Small Business Journal. – 2007. – № 25(3).
9. Drakopoulou Dodd S.D., Anderson A.R. Mumpsimus and the mything of the individualist entrepreneur // International Small Business Journal. – 2007. – № 25(4).
10. Hayton J.C., George G., Zahra S.A. National culture and entrepreneurship: A review of behavioral research // Entrepreneurship Theory and Practice. – 2002. – № 26(4).
11. Hayton J.C., George G., Zahra S.A. National culture and entrepreneurship: A review of behavioral research // Entrepreneurship Theory and Practice. – 2002. – № 26(4).
Hofstede G. Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations across Nations, 2nd ed. Thousand Oaks, CA: SAGE. – 2001
13. Klyver K., Thornton P.H. The cultural embeddedness of entrepreneurial self-efficacy and intentions: A cross-national comparison // Paper presented at the Academy of Management. – 2010.
14. McGrath R.G., Macmillan I.C., Ai-Yuan Yang E., Tsai W. Does culture endure or is it malleable? // Journal of Business Venturing. – 1992. – № 7.
Narayan D., Pritchett L. Cents and sociability. Economic Development and Cultural Change. – 1999
Parker S.C. The Economics of Self-employment and Entrepreneurship. - Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
17. Portes A. The two meanings of social capital // Sociological Forum. – 2000. – № 15(1).
18. Ribeiro-Soriano D., Urbano D. Overview of collaborative entrepreneurship: An integrated approach between business decisions and negotiations // Group Decision and Negotiation. – 2009. – № 18(5).
Schumpeter J.A. The Theory of Economic Development, Cambridge, Massachusetts: Harvard Economic Studies Series, vol. XLVI. – 1934
20. Steyaert C. ‘Entrepreneuring’ as a conceptual attractor? A review of process theories in 20 years of entrepreneurship studies // Entrepreneurship & Regional Development. – 2007. – № 19(6).
Thornton P.H., Ocasio W. Institutional logics. In: Greenwood R., Oliver C., Andersen S.K. and Suddaby R. (eds) // Handbook of Organizational Institutionalism. Thousand Oaks, CA: SAGE. – 2008
22. Veciana J.M., Urbano D. The institutional approach to entrepreneurship research: An introduction // International Entrepreneurship and Management Journal. – 2008. – № 4(4).
23. Veciana J.M., Urbano D. The institutional approach to entrepreneurship research: An introduction // International Entrepreneurship and Management Journal. – 2008. – № 4(4).
24. Wennekers S., van Stel A., Thurik R., Reynolds P. Nascent entrepreneurship and the level of economic development // Small Business Economics. – 2005. – № 24(3).

Страница обновлена: 16.07.2025 в 22:26:28

 

 

Influence of sociocultural factors on entrepreneurial activity

Gavrilyuk A.G.

Journal paper

Russian Journal of Entrepreneurship *
Volume 19, Number 12 (December 2018)
* Этот журнал не выпускается в Первом экономическом издательстве

Citation:

Abstract:
Studies on entrepreneurship attach great importance to studying the factors explaining under what conditions entrepreneurs create new enterprises and, as a consequence, how societies and the economy grow and prosper. Despite the existence of significant studies based on psychological and economic approaches to entrepreneurship, the influence of socio-cultural factors on the development of entrepreneurship remains unexplored. Therefore, the goal of this work is the integration of theoretical knowledge about sociocultural factors and their possible impact on entrepreneurial activity. In this regard, the article emphasizes that the institutional approach can be a suitable basis for the development of future studies analyzing the socio-cultural factors that influence the decision-making on the creation of new enterprises.

Keywords: social networks, entrepreneurial activity, social factors, sociocultural factors, cultural factors

JEL-classification: L26, L14, Z10