Менеджмент предпринимательской деятельности: «экосистема» как новое представление экономических отношений

Мажитова С.К.1, Джазыкбаева Б.К.1, Денисов И.В.2, Положишникова М.А.2, Петренко Е.С.2
1 Карагандинский экономический университет Казпотребсоюза
2 Российский экономический университет имени Г.В. Плеханова, Россия, Москва

Статья в журнале

Экономика, предпринимательство и право (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку

Том 10, Номер 3 (Март 2020)

Цитировать эту статью:

Эта статья проиндексирована РИНЦ, см. https://elibrary.ru/item.asp?id=42754495
Цитирований: 31 по состоянию на 30.01.2024

Аннотация:
Эволюцию терминологии бизнеса, характеризующую направления и пути его развития, упрощенно можно представить последовательностью понятий: «стратегия», «бизнес-модель», «экосистема», «платформа». Однако среди ученых к настоящему времени не сложилось единого мнения насколько они концептуально совпадают или, напротив, принципиально различны. В этой связи в статье более подробно рассмотрены подходы к сравнительно новой концепции «экосистема». Заимствованный из биологии, термин обычно относится к группе взаимодействующих фирм, которые зависят от деятельности друг друга. Зарубежные авторы выделяют три направления толкования «бизнес-экосистемы»: первое представление концентрируется на фирме и ее внешней среде; второе – ориентируется на центральную роль конкретной инновации или новое ценностное предложение и тех, кто его развивает; третье – «экосистема платформы» – рассматривает, как организовать субъекты вокруг платформы. Развитие в направлении платформ представляется одним из перспективных с точки зрения менеджмента, в частности, управления предпринимательской деятельностью

Ключевые слова: экосистема бизнеса, платформа бизнеса

JEL-классификация: L26, M21, Q55, Q57

Источники:

1. Глазьев С. Экономика будущего. Есть ли у России шанс? – Litres, 2017.
2. Завьялов Д. В., Сагинова О. В., Завьялова Н. Б. Проблемы и задачи развития малого и среднего предпринимательства в России //Российское предпринимательство. – 2017. – Т. 18. – №. 3.
3. Клаус Ш. Четвертая промышленная революция //М.: ЭКСМО. – 2016.
4. Котлер Ф., Бергер Р., Бикхофф Н. Стратегический менеджмент по Котлеру: Лучшие приемы и методы. – Альпина Паблишер, 2017.
5. Портер М. Конкурентная стратегия: Методика анализа отраслей конкурентов. – Альпина Паблишер, 2016.
6. Adner R. Match your innovation strategy to your innovation ecosystem //Harvard business review. – 2006. – Т. 84. – №. 4. – С. 98.
7. Adner R., Kapoor R. Value creation in innovation ecosystems: How the structure of technological interdependence affects firm performance in new technology generations //Strategic management journal. – 2010. – Т. 31. – №. 3. – С. 306-333.
8. Baldwin C. Y. Organization design for business ecosystems //Journal of Organization Design. – 2012. – Т. 1. – №. 1.
9. Brandenburger A., Nalebuff B. Co-opetition: a revolutionary mindset that combines competition and cooperation in the marketplace: the game theory strategy that's changing the game of business //Edições Harper-Collins. – 1996.
10. Brusoni S., Prencipe A. The organization of innovation in ecosystems: Problem framing, problem solving, and patterns of coupling //Advances in strategic management. – 2013. – Т. 30. – №. 2013. – С. 167-194.
11. Ceccagnoli M. et al. Cocreation of value in a platform ecosystem! The case of enterprise software //MIS quarterly. – 2012. – С. 263-290.
12. Cennamo C., Santalo J. Platform competition: Strategic trade‐offs in platform markets //Strategic management journal. – 2013. – Т. 34. – №. 11. – С. 1331-1350.
13. Dhanaraj C., Parkhe A. Orchestrating innovation networks //Academy of management review. – 2006. – Т. 31. – №. 3. – С. 659-669.
14. Frankort H. T. W. Open Innovation Norms and Knowledge Transfer in Interfirm Technology Alliances: Evidence from Information Technology, 1980–1999', Collaboration and Competition in Business Ecosystems (Advances in Strategic Management, Volume 30). – 2014.
15. Gawer A., Cusumano M. A. Platform leaders //MIT Sloan Management Review; MIT Sloan School of Management: Boston, MA, USA. – 2008. – С. 68-75.
16. Gulati R., Puranam P., Tushman M. Meta‐organization design: Rethinking design in interorganizational and community contexts //Strategic management journal. – 2012. – Т. 33. – №. 6. – С. 571-586.
17. Hagiu A. Pricing and commitment by two‐sided platforms //The RAND Journal of Economics. – 2006. – Т. 37. – №. 3. – С. 720-737.
18. Iansiti M., Levien R. The keystone advantage: what the new dynamics of business ecosystems mean for strategy, innovation, and sustainability. – Harvard Business Press, 2004.
19. Iyer B., Lee C. H., Venkatraman N. UManaging in a ‘Small World Ecosystem’: Some Lessons from the Software Sector //California Management Rev., CMR337-PDF-ENG. – 2006. – С. 28-48.
20. Jacobides M. G., Cennamo C., Gawer A. Towards a theory of ecosystems //Strategic Management Journal. – 2018. – Т. 39. – №. 8. – С. 2255-2276.
21. Kapoor R., Lee J. M. Coordinating and competing in ecosystems: How organizational forms shape new technology investments //Strategic management journal. – 2013. – Т. 34. – №. 3. – С. 274-296.
22. Leten B. et al. IP models to orchestrate innovation ecosystems: IMEC, a public research institute in nano-electronics //California management review. – 2013. – Т. 55. – №. 4. – С. 51-64.
23. MacGregor N., Madsen T. L. Recovery following disruption to an ecosystem: The effects of the internet bust on community evolution //Journal of Leadership & Organizational Studies. – 2013. – Т. 20. – №. 4. – С. 465-478.
24. Mäkinen S., Dedehayir O. Business ecosystems' evolution-An ecosystem clockspeed perspective. – 2013.
25. Massa, Lorenzo, Christopher L. Tucci, and Allan Afuah. «A critical assessment of business model research». Academy of Management Annals 11.1 (2017): 73-104.
26. McIntyre D. P., Srinivasan A. Networks, platforms, and strategy: Emerging views and next steps //Strategic Management Journal. – 2017. – Т. 38. – №. 1. – С. 141-160.
27. Meyer G. D., Neck H. M., Meeks M. D. The entrepreneurship‐strategic management interface //Strategic entrepreneurship: Creating a new mindset. – 2017. – С. 17-44.
28. Parker G., Van Alstyne M. W., Jiang X. Platform ecosystems: How developers invert the firm //Boston University Questrom School of Business Research Paper. – 2016. – №. 2861574.
29. Pitelis C. Clusters, entrepreneurial ecosystem co-creation, and appropriability: a conceptual framework //Industrial and Corporate Change. – 2012. – Т. 21. – №. 6. – С. 1359-1388.
30. Rochet J. C., Tirole J. Platform competition in two-sided markets //Journal of the european economic association. – 2003. – Т. 1. – №. 4. – С. 990-1029.
31. Teece D. J. Business ecosystem //The Palgrave Encyclopedia of Strategic Management. – 2016. – С. 151-154.
32. Teixeira J., Robles G., González-Barahona J. M. Lessons learned from applying social network analysis on an industrial Free/Libre/Open Source Software ecosystem //Journal of Internet Services and Applications. – 2015. – Т. 6. – №. 1. – С. 14.
33. Venkatraman N., Lee C. H. Preferential linkage and network evolution: A conceptual model and empirical test in the US video game sector //Academy of Management Journal. – 2004. – Т. 47. – №. 6. – С. 876-892.
34. Wareham J., Fox P. B., Cano Giner J. L. Technology ecosystem governance //Organization science. – 2014. – Т. 25. – №. 4. – С. 1195-1215.
35. West J., Wood D. Evolving an open ecosystem: The rise and fall of the Symbian platform //Advances in strategic management. – 2013. – Т. 30. – С. 27-67.
36. Williamson, P. J., & De Meyer, A. (2012). Ecosystem advantage: How to successfully harness the power of partners.
37. Wirtz, Bernd W., et al. «Business models: Origin, development and future research perspectives». Long range planning 49.1 (2016): 36-54

Страница обновлена: 09.08.2025 в 18:25:42

 

 

Business management:

Mazhitova S.K., Dzhazykbaeva B.K., Denisov I.V., Polozhishnikova M.A., Petrenko E.S.

Journal paper

Journal of Economics, Entrepreneurship and Law (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку

Volume 10, Number 3 (March 2020)

Citation:

Abstract:
Evolution of business terminology, which characterizes its directions and ways of development, can be represented by a sequence of concepts such as a strategy, a business model, an ecosystem and a platform. However, there is no consensus among scholars to date on how conceptually they coincide or, on the contrary, they are conceptually different. In this regard, the article discusses in more detail the approaches to the relatively new concept of "ecosystem". Borrowed from biology, this term usually refers to a group of interacting firms, which depend on each other's activities. In this context, foreign authors highlight three areas of interpretation. The first one is business ecosystem, which focuses on the firm and its environment. The second one focuses on the central role of a particular innovation or new value proposition and those who develop it. The third one is a platform ecosystem which considers how to organize subjects around the platform. Development in the direction of platforms seems to be one of the most promising in terms of management, and business management in particular.

Keywords: business ecosystem, business platform

JEL-classification: L26, M21, Q55, Q57