Представление бизнес-модели как когнитивной системы
Жайлауов Е.Б.1,2, Белик Е.Б.3, Денисов И.В.4
1 Товарищество с ограниченной ответственностью «RATIONAL SOLUTION», Казахстан, Караганда
2 Карагандинский экономический университет Казпотребсоюза, Казахстан, Караганда
3 Российский экономический университет имени Г.В. Плеханова, Россия, Москва
4 Московский городской университет управления Правительства Москвы, Россия, Москва
Скачать PDF | Загрузок: 88 | Цитирований: 6
Статья в журнале
Вопросы инновационной экономики (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку
Том 9, Номер 4 (Октябрь-Декабрь 2019)
Эта статья проиндексирована РИНЦ, см. https://elibrary.ru/item.asp?id=42555588
Цитирований: 6 по состоянию на 28.06.2023
Аннотация:
Понятие «бизнес-модель», имеющее достаточно широкий спектр толкований, в данной статье рассматривается как когнитивная система, помогающая менеджеру эффективно реализовать процессы управления коммерческой организацией. Интерпретация бизнес-модели в качестве когнитивной схемы заключается в том, как именно менеджеры представляют бизнес-модель в своем сознании, анализируют внешнее окружение организации, а также, какие когнитивные способности задействуют в процессе выбора той или иной бизнес-модели. Представление бизнес-модели в качестве когнитивной схемы, кроме того, связано с осмыслением, изучением возможностей для создания добавленной стоимости и ее дальнейшего применения. В целом, согласно мнению сторонников когнитивной трактовки понятия, бизнес-модель является неявной ментальной схемой, а значит, не имеет материального проявления и формального концептуального представления. В дополнение бизнес-модель как когнитивная система служит коммуникационным средством, позволяющим достичь поставленных целей организации, решающим проблемы коммуникации в процессе распределения полномочий между сотрудниками.
Ключевые слова: бизнес-модель, стратегия, организационная структура
JEL-классификация: M11, M21, M29
Источники:
2. Aspara J. et al Corporate business model transformation and inter-organizational cognition: The case of Nokia // Long Range Planning. – 2013. – № 6. – С. 459-474.
Axelrod R. ed. Structure of decision: The cognitive maps of political elites. Princeton university press, 2015
4. Baden-Fuller Charles, Stefan Haefliger Business models and technological innovation // Long range planning. – 2013. – № 6. – С. 419-426.
5. Benner M.J., Mary Tripsas The influence of prior industry affiliation on framing in nascent industries: The evolution of digital cameras // Strategic Management Journal. – 2012. – № 3. – С. 277-302.
6. Bettis R.A., Coimbatore K. Prahalad The dominant logic: Retrospective and extension // Strategic management journal. – 1995. – № 1. – С. 5-14.
7. Doganova L., Eyquem-Renault M. What do business models do?: Innovation devices in technology entrepreneurship // Research Policy. – 2009. – № 10. – С. 1559-1570.
8. Doz Yves L., Mikko Kosonen Embedding strategic agility: A leadership agenda for accelerating business model renewal // Long range planning. – 2010. – № 2-3. – С. 370-382.
Foster R., Sarah Kaplan. Creative Destruction: Why companies that are built to last underperform the market--And how to success fully transform them. Crown Business, 2011
10. George Gerard, Adam J. Bock The business model in practice and its implications for entrepreneurship research // Entrepreneurship theory and practice. – 2011. – № 1. – С. 83-111.
Isikava K. Japanese method of quality. - 1998. - 215
12. Kosko Bart. Fuzzy cognitive maps // International journal of man-machine studies. – 1986. – № 1. – С. 65-75.
Magretta Joan. Why business models matter. 2002
14. Martins N. et al Evaluation of bioactive properties and phenolic compounds in different extracts prepared from Salvia officinalis L // Food chemistry. – 2015. – № 170. – С. 378-385.
15. Massa Lorenzo, Christopher L. Tucci, Allan Afuah A critical assessment of business model research // Academy of Management Annals. – 2017. – № 1. – С. 73-104.
16. Ocasio W. Attention to attention // Organization science. – 2011. – № 5. – С. 1286-1296.
17. Perkmann M., André Spicer What are business models? Developing a theory of performative representations // Technology and organization: Essays in honour of Joan Woodward. Emerald Group Publishing Limited. – 2010. – С. 265-275.
18. Porac J.F., Howard T., Charles Baden‐Fuller Competitive groups as cognitive communities: The case of Scottish knitwear manufacturers revisited // Journal of Management Studies. – 2011. – № 3. – С. 646-664.
19. Tolman Edward C. Cognitive maps in rats and men // Psychological review. – 1948. – № 4. – С. 189.
20. Velu Chander, Philip Stiles Managing decision-making and cannibalization for parallel business models // Long Range Planning. – 2013. – № 6. – С. 443-458.
21. Walsh James P. Managerial and organizational cognition: Notes from a trip down memory lane // Organization science. – 1995. – № 3. – С. 280-321.
Weick Karl E. «5 Managing the unexpected: complexity as distributed sensemaking». Uncertainty and surprise in complex systems. Springer, Berlin, Heidelberg, 2005. 51-65
Страница обновлена: 21.08.2025 в 23:20:07
Download PDF | Downloads: 88 | Citations: 6
Presentation of the business model as a cognitive system
Zhaylauov E.B., Belik E.B., Denisov I.V.Journal paper
Russian Journal of Innovation Economics (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку
Volume 9, Number 4 (October-December 2019)
Abstract:
The concept of "business model", which has a wide range of interpretations, is considered in this article as a cognitive system that helps the manager to effectively implement the processes of commercial organization management. Interpretation of the business model as a cognitive scheme is how managers represent the business model in their minds, analyze the external environment of the organization, as well as what cognitive abilities are involved in the process of choosing a particular business model. Presenting the business model as a cognitive framework also involves thinking, exploring opportunities for value creation and its further application. In general, according to supporters of the cognitive interpretation of the concept, the business model is an implicit mental scheme, and therefore has no material manifestation and formal conceptual understanding. In addition, the cognitive system serves as a communication device to achieve the goals of the organization, solving the problems of communication in the process of distribution of authority among employees.
Keywords: business model, strategy, organizational structure
JEL-classification: M11, M21, M29

Казахстан, Караганда
Россия, Москва