Детерминанты появления новых компаний в России
Пономарев Ю.Ю.1
, Плескачев Ю.А.1![]()
1 Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации
Скачать PDF | Загрузок: 55
Статья в журнале
Экономика, предпринимательство и право (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку
Том 9, Номер 4 (Октябрь-Декабрь 2019)
Эта статья проиндексирована РИНЦ, см. https://elibrary.ru/item.asp?id=42471357
Аннотация:
Процесс возникновения новых компаний является важным структурным элементом экономик развитых стран и оказывает положительное влияние на экономический рост, появление и распространение инноваций, увеличение производительности и создание рабочих мест. Понимание детерминант появления новых компаний позволит эффективно стимулировать увеличение их числа, что будет положительно отражаться на всей экономике. В настоящей статье проведены анализ и эмпирическая оценка влияния детерминант возникновения новых компаний в регионах России. Для большинства отраслей значимое влияние оказывают традиционные факторы (например, численность населения, уровень концентрации экономической активности, уровень безработицы, имплементация различных мер государственной поддержки и ряд других). Однако эмпирический учет пространственных взаимосвязей между факторами (с помощью модели пространственных ошибок и модели пространственного лага), которые не улавливаются с помощью традиционных эмпирических методов оценки, показывает, что статистическая значимость факторов и оценки их влияния изменяются существенным образом, что позволяет уточнить результаты, полученные в альтернативных исследованиях. Так, например, соседние «более успешные» регионы «перетягивают» на себя экономическую активность рассматриваемого региона, снижая число новых фирм на его территории.
Ключевые слова: детерминанты, новые предприятия, появление предприятий, пространственные эффекты
JEL-классификация: R10, L20, D21, D22, D99
Источники:
Birch D. Job Creation in America: How Our Smallest Com-. New York: Free Press
3. van Stel A., Carree M., and Thurik R. The Effect of Entrepreneurial Activity on National Economic Growth // Small Business Economics. – 2005. – № 3. – С. 311-321.
Audretsch D.B., Keilbach M.C., Lehmann E.E. Entrepreneurship and Economic Growth. - New York: Oxford University Press, 2006.
5. Acs Z.J., Audretsch D.B., Lehmann E.E. The knowledge spillover theory of entrepreneurship // Small Business Economics. – 2013. – № 3. – С. 757-774.
6. Romer P. Increasing returns and long-run growth // Journal of Political Economy. – 1986. – № 94. – С. 1002-1037.
7. Fritsch M., Mueller P. Effects of New Business Formation on Regional Development over Time // Regional Studies. – 2004. – № 8. – С. 961-975.
8. Minniti M., Levesque Entrepreneurial types and economic growth // Journal of Business Venturing. – 2010. – № 3. – С. 305-314.
9. Callejon M., Segarra A. Business dynamics and efficiency in industries and regions: The case of Spain // Small Business Economics. – 1999. – № 4. – С. 253-271.
10. Audretsch D., Keilbach M. Entrepreneurship Capital and Economic Performance // Regional Studies. – 2004. – № 8. – С. 949-959.
Baldwin J., Gorecki P. The Dynamics of Industrial Competition. - Cambridge: Cambridge University Press, 1995.
12. Richard C. Industrial Organization and New Findings on the Turnover and Mobility of Firms // Journal of Economic Literature. – 1998. – № 4. – С. 1947-1982.
13. Disney R., Haskel J., Heden Y Restructuring and productivity growth in uk manufacturing // Economic Journal. – 2003. – С. 666-694.
14. Foster L., Haltiwanger J., and Krizian C.J. Market selection, reallocation, and restructuring in the US retail trade sector in the 1990s // Review of Economics and Statistic. – 2006. – № 4. – С. 748-758.
15. Neumark D., Wall B., Zhang J. Do small businesses create more jobs? New evidence for the United States from the National Establishment Time Series // Review of Economics and Statistics. – 2011. – № 93. – С. 16-29.
16. Fritsch Noseleit F. Start-ups, long- and short-term survivors, and their contribution to employment growth // Journal of Evolutionary Economics. – 2012. – № 4. – С. 719-733.
17. Haltiwanger J., Jarmin R.S., and Miranda J. Who creates jobs? Small versus large versus young // Review of Economics and Statistics. – 2013. – № 95. – С. 347-361.
18. Criscuolo C., Gal P.N., Menon C. The dynamics of employment growth: New evidence from 18 countries // Technology and Industry Policy Papers. – 2014. – № 14.
OECD. The Geography of Firm Dynamics: Measuring Business Demography for Regional Development. OECD. Paris. OECD Publishing. - 2017
20. Kirzner I. Entrepreneurial discovery and the competitive market // Journal of Economic Literature. – 1997. – № 1. – С. 60-85.
21. Kirzner I. The alert and creative entrepreneur: A clarification // Small Business Economics. – 2009. – С. 145-152.
22. Reynolds P., Storey D.J., Westhead P Cross-national Comparisons of the Variation in New Firm Formation Rates // Regional Studies. – 1994. – № 4. – С. 443-456.
23. Davidsson P., Lindmark L., Olofsson C New Firm Formation and Regional Development in Sweden // Regional studies. – 1994. – № 4. – С. 395-410.
24. Armingston C., Acs Z.J. The Determinants of Regional Variation in New Firm Formation // Regional Studies. – 2002. – № 1. – С. 33-45.
25. Sutaria V., Hicks D.A. New firm formation: Dynamics and determinants // Annals of Regional Science. – 2004. – № 2. – С. 241-262.
Carod J.A., Determinants of industrial location: An application for Catalan municipalities. Papers in Regional Science. - 2005
27. Reynolds P., Story D., Westhead P. Cross-national comparisons of the variation in new firm formation rates // Regional Studies. – 1994. – № 28. – С. 443-556.
28. Sutaria V., Hicks D.A. New firm formation: Dynamics and determinants // Regional Science. – 2004. – С. 241-262.
Сетевое издание Информационный ресурс СПАРК. [Электронный ресурс]. URL: http://www.spark-interfax.ru ( дата обращения: 06.02.2019 ).
30. Tobler W.R. A computer movie simulating urban growth in the Detroit region // Economic Geography. – 1970. – № 46. – С. 234-240.
31. D’aspremont C., Gabszewicz J.J., Thisse J.F. On Hotelling’s stability in competition // Econometrica. – 1979. – № 47. – С. 145-150.
Krugman P. Geography and Trade. - London: The MIT Press, 1991. – 14-24 с.
33. McCann P., Sheppard S. The Rise, Fall and Rise Again of Industrial Location Theory // Regional Studies. – 2003. – № 7. – С. 649-663.
34. Радченко Д., Пономарев Ю. Индекс транспортной обеспеченности как мера доступности транспортной инфраструктуры // Пространственная экономика. – 2019. – № 2.
Ward M.D., Gleditsch K.S. Spatial regression models. Sage Publications. - 2018
Страница обновлена: 09.09.2025 в 20:27:25
Download PDF | Downloads: 55
Determinants of the new companies appearance in Russia
Ponomarev Yu.Yu., Pleskachev Yu.A.Journal paper
Journal of Economics, Entrepreneurship and Law (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку
Volume 9, Number 4 (October-December 2019)
Abstract:
The occurrence of new companies is an important structural element of the developed countries and has a positive impact on economic growth, the emergence and spread of innovation, the rise of productivity and job creation. Understanding the determinants of the new companies appearance will effectively stimulate the increase in their number, which will have a positive impact on the entire economy. This article analyzes and empirically assesses the impact of the determinants of the new companies appearance in the regions of Russia. For most industries, traditional factors have a significant impact (for example, population size, concentration of economic activity, unemployment, implementation of various measures of state support, and a number of others). However, empirical consideration of spatial relationships between factors (using the spatial error model and the spatial lag model), which are not captured by traditional empirical methods of assessment, shows that the statistical significance of factors and estimates of their impact change significantly, which allows us to refine the results obtained in alternative studies. For example, neighboring "more successful" regions "pull over" the economic activity of the region, reducing the number of new firms in its territory.
Keywords: determinants, new enterprises, spatial effects, appearance of enterprises
JEL-classification: R10, L20, D21, D22, D99
