Practical aspects of pricing policy of a wholesale enterprise

Rozumnaya N.V.1, Belyaev T.E.1
1 Новосибирский государственный национальный университет

Journal paper

Russian Journal of Entrepreneurship *
Volume 18, Number 21 (November 2017)
* Этот журнал не выпускается в Первом экономическом издательстве

Citation:

Abstract:
The article considers the issues of pricing policy of wholesale trade enterprises; we analyze the development of wholesale trade in Russia. We’ve made a regression model of the dependence of sales on the price for a wholesale enterprise. We developed recommendations for improving the company's pricing policy. The article is devoted to the issues of pricing at domestic enterprises and to the issues of justification of effective pricing policy of modern companies operating in the conditions of tough price competition.

Keywords: competition, inflation, sales, regression model, wholesale, price policy, exchange rates, discounts

JEL-classification: F52, F51, F13

Highlights:

  • • Важным фактором развития российской экономики в целом является прибыльность, рентабельность отечественных предприятий, которая зачастую зависит не только от эффективной производственной деятельности, но и от обоснованной ценовой политики.
  • • Актуальной задачей для современных российских предприятий является формирование эффективной ценовой политики, которая обеспечит возможность результативно управлять ценой, разрабатывать обоснованную систему скидок, значительно повышать объемы продаж компании.
  • • Для компаний оптовой торговли, реализующих товары с эластичным спросом по цене, даже незначительное ее снижение приводит к существенному повышению объемов продаж, однако, даже в этой ситуации установление цен требует применения точного экономико-математического аппарата, составления регрессионных моделей которые дают возможность точечного и интервального прогнозирования.
  • • В условиях рыночной экономики, жесткой ценовой конкуренции российским предприятиям необходимо быстро реагировать на изменения внешней среды. Зачастую время на принятие решений по изменению цен ограничено, поэтому на предприятиях должен быть отлаженный экономический математически доказанный алгоритм определения целесообразной для данных условий цены.

References:

Abryutina M.S. (2011). Metodologiya rascheta indeksov potrebitelskikh tsen optovogo rynka v statistike [Methodology of calculation of consumer price indices of the wholesale market in statistics]. Journal of Marketing in Russia and Abroad. (1). 117-144. (in Russian).
Bulakh I.V. (2017). Elementy sistemy otsenki konkurentosposobnosti predpriyatiya [Elements of the enterprise competitiveness assessment system] Increasing competitiveness of socio-economic systems in the context of cross-border cooperation between regions. 85-86. (in Russian).
Deyli D.L. (2014). Effektivnoe tsenoobrazovanie - osnova konkurentnogo preimuschestva [Effective pricing is the basis of competitive advantage] M.: Vilyams. (in Russian).
Dolan R.Dzh., German S. (2005). Effektivnoe tsenoobrazovanie [Effective pricing ] M.: Izdatelstvo «Ekzamen». (in Russian).
Erikhov M.M. (2017). Iterativnyy raschet optimalnogo tsenovogo menyu [Iteration (calculation) of the optimal price list]. The Journal of trade and economics. 4 (2). 111-118. (in Russian). doi: 10.18334/tezh.4.2.38246.
Evdokimov F.I., Nadtoka T.B., Vinogradov A.G. (2016). Ekonomiko-matematicheskoe soprovozhdenie investitsionnyh proektov ugledobyvayuschikh predpriyatiy metodom kontrollinga kriticheskogo puti [Economic and mathematical support of investment projects of coal mining enterprises by controlling the critical path]. Ugol Ukrainy. (3). 17. (in Russian).
Galkina E.V. (2014). Sistemnoe tsenoobrazovanie v strakhovanii [System pricing in insurance]. Russian Journal of Entrepreneurship. 15 (18). 155-162. (in Russian).
Ivanova S.V. (2010). Tsenovaya konkurentosposobnost predpriyatiy torgovli [Price competitiveness of trade enterprises]. Russian Journal of Entrepreneurship. (11-1). 99-102. (in Russian).
Lipsits I.V. (2014). Marketingovye metody uvelicheniya pribyli na rynkakh standartnyh produktov [Marketing methods to increase profits in the markets of standard products]. Marketing and marketing research. (4). 256-266. (in Russian).
Porter M.E., Kramer M.R. (2006). Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility Harvard Business Review. 78-92.
Rozumnaya N.V. (2017). Otsenka konkurentosposobnosti uslug, predostavlyaemyh servisnymi organizatsiyami [Assessing the services competitiveness provided by service organizations]. Service in Russia and abroad. 11 (4(74)). 114-123. (in Russian).
Ryzhikova T.N. (2016). Kontrolling effektivnosti marketingovyh protsessov [Controlling of the efficiency of marketing processes]. Kontrolling. (60). 3-10. (in Russian).
Simonyan G.A. (2009). Tsenoobrazovanie v turistsko-rekreatsionnoy sfere [Pricing in tourism and recreation spheres]. Russian Journal of Entrepreneurship. 10 (5). 129-134. (in Russian).
Tirole J. (2006). The Theory of Corporate Finance. Princeton Oxford: Princeton University Press.
Официальный сайт Федеральной службы государственной статистики. (in Russian). Retrieved from http://www.gks.ru

Страница обновлена: 30.04.2025 в 02:53:12