Methodological matters of subject–object cooperation procedures among stakeholders for the development of industrial policy in the region

Svetnik N.V.1
1 Байкальский государственный университет

Journal paper

Russian Journal of Entrepreneurship *
Volume 19, Number 10 (October 2018)
* Этот журнал не выпускается в Первом экономическом издательстве

Citation:

Abstract:
The article attempts to identify stakeholders interested in developing a regional industrial policy. Was shown that in Russian theory and practice is absent consensus on the interpretation of the Federal Law No. 488-FZ «On industrial policy» provisions concerning the subjects of industrial policy. Gave a comparison of approaches to stakeholders’ definition and description of their activities. Concluded that generally researchers focusing not on the description of their activities, but on the requirements for it, without explaining how it can be implemented at different levels of economic organization. It is necessary to overrunning the common notion to the working-out of industrial policy through indicators and shifting the emphasis on methods of its development by applying collective thought activity of stakeholders. A platform for stage the interaction of all participants — organizational and activity game, where on the project basis it is possible to determine the broad outline of regional industrial policy. Were addressed the methodological issues of stakeholders’ purposeful interaction or-ganization in the developing of regional industrial policy: positional stratification of the policy’s subjects, structural-functional scheme of organizational and activity game for the regional industrial policy’s working-out.

Keywords: industrial policy, subjects of regional industrial policy, collective thinking activity, organizational and activity games

JEL-classification: L50, O25, L52

Highlights:

  • • Федеральный закон Российской Федерации от 31 декабря 2014 г. № 488-ФЗ «О промышленной политике в Российской Федерации» является рамочным для регионального законодательства в сфере промышленности и имеет ряд недостатков.
  • • В российской теории и практике отсутствует единое мнение по поводу толковании его положений, касающихся субъектов промышленной политики.
  • • По мнению автора статьи, по-прежнему практически не обсуждаются следующие вопросы: какие группы заинтересованы в промышленной политике региона; кто и как будет развивать эту политику на разных уровнях экономики.
  • • Проведено сравнение подходов к определению субъектов промышленной политики и описанию их деятельности, представленных в работах российских исследователей. Сделан вывод, что как правило, делается акцент не на описание деятельности субъектов промышленной политики, а требований к ней, без пояснений как ее можно осуществить на разных уровнях организации хозяйства.
  • • Предложен авторский перечень субъектов региональной промышленной политики, коорый обусловлен необходимостью обеспечения согласования темпов процессов производства, обращения, потребления, финансирования и др. Он включает минимум 15 позиций.
  • • При помощи метода позиционной стратификации, субъекты региональной промышленной политики были сгруппированы по 6 позициям: власти, финансового сектора, инновационная, позиция бизнеса, потребителей и общества.
  • • Площадка, на которой представляется возможным организовать взаимодействие всех субъектов — организационно-деятельностная игра, где на проектной основе возможно определение основных контуров региональной промышленной политики.
  • • Предложена структурно-функциональная схема организационно-деятель-ностной игры для обеспечения взаимодействия всех участников игры.

References:

Andrianov K.N. i dr (2015). Promyshlennaya politika v usloviyakh novoy industrializatsii [Industrial policy in the new industrialization] M.: MAKS Press. (in Russian).
Gedich V.G. (2014). Innovatsionnaya initsiativa v razvitii Baykalskogo regiona (perekhod k innovatsionnoy organizatsii sfer ekonomiki na primere sfery zhilya) [An innovative initiative in the development of the Baikal region (the transition to the innovative organizations of the sectors of the economy on the example of housing)] Irkutsk: Izd-vo IGU. (in Russian).
Glazev S.Yu. (2016). O novoy paradigme v ekonomicheskoy nauke [On a new paradigm in economic science]. . (56). 5-39. (in Russian).
Goryacheva T.V. (2016). Osobennosti vzaimodeystviya subektov promyshlennoy politiki v usloviyakh innovatsionnoy ekonomiki [Features of interaction of subjects of industrial policy in the conditions of innovative economy]. Atoyanovskie chteniya. 135-140. (in Russian).
Grinberg R.S. (2015). O politicheskikh aspektakh neoindustrializatsii [About political aspects of neo-industrialization]. The Economic Revival of Russia. (2). 18-19. (in Russian).
Gurskiy V.L. (2017). Soglasovanie interesov subektov promyshlennoy politiki kak osnova razresheniya protivorechiy v protsesse mezhdunarodnogo promyshlennogo sotrudnichestva stran EAES [Coordination of interests of subjects of industrial policy as a basis for resolving contradictions in the process of international industrial cooperation of the EAEU countries]. Ekonomicheskaya nauka segodnya. (5). 336-351. (in Russian).
Idrisov G.I. (2016). . Rossiyskaya promyshlennaya politika v usloviyakh otkrytoy ekonomiki [Russian industrial policy in an open economy] M.. (in Russian).
Korovin G.B. (2016). Instituty multisubektnoy regionalnoy promyshlennoy politiki [Institutions of multisubject regional industrial policy]. Journal of Economic Theory. (4). 64-73. (in Russian).
Manturov D.V. (2017). Printsipy i podkhody k realizatsii regionalnoy promyshlennoy politiki na federalnom urovne [Regional industrial policy implementational principles and approaches at the federal level]. Proceedings of the South-Western State University. Series: Economy. Sociology. Management. 7 (4(25)). 8-18. (in Russian).
Sirotkina N.V., Allabyan M.G. (2013). Instrumenty i metody razrabotki promyshlennoy politiki na makro- i mikroekonomicheskom urovne [Tools and methods of industrial policy development at macro- and microeconomic level]. Vestnik Orel GIET. (3(25)). 92-96. (in Russian).
Starikov E.N. (2017). Promyshlennaya politika: podkhody k formirovaniyu i upravleniyu realizatsiey [Industrial policy: approaches to the formation and management of implementation] Yekaterinburg: Ural. gos. lesotekhn. un-t. (in Russian).
Vinslav Yu. (2015). Federalnyy zakon o promyshlennoy politike: snova ob aktualnosti zakonodatelnoy novatsii kak takovoy, o sistemnyh izyanakh i napravleniyakh dorabotki konkretnoy versii dokumenta [Industrial Policy Federal Law: Once Again on the Currency of Legislative Novation as Such, on Systemic Flaws and Lines of Finalization of the Concrete Version of the Document]. Russian Economic Journal. (4). 12-33. (in Russian).
Щедровицкий Г. П. Организационно-деятельностная игра как новая форма организации и метод развития коллективной мыследеятельностиFondgp.ru. (in Russian). Retrieved from http://www.fondgp.ru/gp/biblio/rus/49

Страница обновлена: 11.05.2025 в 12:59:25