Trends in educational services market in higher education in the Novosibirsk region
Dolgov A.S.1, Schekoldin V.Yu.1
1 Новосибирский государственный технический университет
Download PDF | Downloads: 16
Journal paper
Russian Journal of Entrepreneurship *
Volume 18, Number 21 (November 2017)
* Этот журнал не выпускается в Первом экономическом издательстве
Abstract:
The article considers trends in educational services market in higher education in social and economic areas of training at universities of the Novosibirsk region. We analyze the dynamics of changes in this market for 2016-2017, and calculate the market size by certain areas of training. We define market shares of the largest higher educational institutions. We study the dependence between the number of applications and enrolled entrants.
Keywords: educational services market, marketing strategy for higher institution, structure of educational services market, size of educational services market
JEL-classification: M31, M37, D11
Highlights:
- • Для рынка образовательных услуг по социально-экономическим направлениям подготовки характерно сокращение бюджетных мест.
- • Рынок образовательных услуг подвержен жесткому регулированию со стороны государства, определяющего минимальные баллы ЕГЭ, необходимые для поступления, количество бюджетных мест и др.
- • Рынок образовательных услуг как на федеральном, так и на региональном уровне характеризуется высокой конкуренцией.
- • ВУЗы должны проводить активную маркетинговую стратегию для выполнения планов набора.
- • В 2017 году изменился коэффициент зависимости между количеством поданных заявлений и количеством зачисленных студентов с 1:8 до 1:6.
References:
Buzueva Yu.G. (2014). Razvitie marketinga otnosheniy v sisteme vysshego obrazovaniya na osnove effektivnyh kommunikativnyh instrumentov [Development of marketing relations in the system of higher education on the basis of effective communication tools] Orel. (in Russian).
Dolgov A.S., Schekoldin V.Yu. (2017). Analiz konyunktury rynka obrazovatelnyh uslug na regionalnom urovne [Analyzing the educational market environment at the regional level]. Service in Russia and abroad. 11 (4(74)). 181-194. (in Russian). doi: 10.22412/1995-042X-11-4-15 .
Draganchuk L.S. (2012). Rynok obrazovatelnyh uslug i ego regulirovanie [Educational services market and its regulation]. Vestnik kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta. (1). 148-152. (in Russian).
Pankrukhin A.P. (1995). Marketing obrazovatelnyh uslug v vysshem dopolnitelnom obrazovanii [Marketing of educational services in higher further education] M.: Interpraks. (in Russian).
Ponomareva O.G. (2011). Vzaimodeystvie rynkov truda i obrazovatelnyh uslug v sfere vysshego obrazovaniya regiona [Interaction between labor markets and educational services in higher education in the region] Moskva. (in Russian).
Shchekoldin V. (2016). Developing the risk classification based on ABC-analysis of possible damage and its probability International Forum. 317-319.
Shevchenko D.A. (2012). Marketingovaya razvedka – orientir strategicheskogo planirovaniya VUZa [Marketing Intelligence as a guide for strategic planning at university]. Practical Marketing. (1). 4-11. (in Russian).
Timofeev V.S., Faddeenkov A.V., Schekoldin V.Yu. (2016). Ekonometrika [Econometrics] M.: YuRAYT. (in Russian).
Tsoy M.E., Schekoldin V.Yu. (2010). Analiz predpochteniy abiturientov pri vybore VUZa [Analysis of preferences of applicants when choosing a university]. Integral. (4). 90-92. (in Russian).
Tsoy M.E., Schekoldin V.Yu. (2010). Faktornyy analiz rynka obrazovatelnyh uslug [Factor analysis of educational services market ]. Marketing. (5). 97-105. (in Russian).
Tsoy M.E., Schekoldin V.Yu. (2014). Sovremennye metody issledovaniy v marketinge [Modern research methods in marketing]. Marketing. (2(135)). 19-32. (in Russian).
Zvereva A.I., Zhdankina A.Yu. (2016). Sostoyanie rynka obrazovatelnyh uslug na regionalnom urovne: osnovnye tendentsii i pokazateli razvitiya [The state of educational services market at the regional level: main trends and development indicators]. Bulletin NGII. (1(56)). 55-63. (in Russian).
Лукичев Г.А. В поисках эффективного взаимодействия высшего образования и работодателейEdit. (in Russian). Retrieved October 30, 2017, from http://www.edit.muh.ru/content/conf/Lukichev.htm
Материалы заседания коллегии Минобрнауки Российской Федерации от 23.12.2015 года об утверждении объема бюджетных мест в ВУЗах в 2017/2018 годахМинобрнауки. (in Russian). Retrieved October 28, 2017, from http://минобрнауки.рф/ новости/7444
Порядок приема на обучение по образовательным программам высшего образования – программам бакалавриата, программам специалитета, программам магистратуры (утв. приказом Министерства образования и науки РФ от 14 октября 2015 г. N 1147) (с изменениями на 29 июля 2016 года)Система ГАРАНТ. (in Russian). Retrieved October 28, 2017, from http://base.garant.ru/ 71238710/#ixzz4a9hR4f6L
Самсонова Е.В., Самсонова М.В. Особенности оценки качества образовательных услуг в малых городах РоссииСовременные проблемы науки и образования. (in Russian). Retrieved October 28, 2017, from http://www.science-education.ru/pdf/2012/6/240.pdf
Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ "Об образовании в Российской Федерации", ст. 69 (с изм. и доп., вступ. в силу с 10.08.2017)Система ГАРАНТ. (in Russian). Retrieved October 28, 2017, from http://ivo.garant.ru/#/document/ 70291362/paragraph/909:0
Страница обновлена: 28.04.2025 в 05:48:32