Outsourcing development factors in the information economy
Tagarov B.Zh.1
1 Байкальский государственный университет
Download PDF | Downloads: 20
Journal paper
Russian Journal of Entrepreneurship *
Volume 20, Number 1 (January 2019)
* Этот журнал не выпускается в Первом экономическом издательстве
Abstract:
The author analyzes approaches to definition of "outsourcing" and defines its specific characteristics. The author identifies long-term relationships between the parties and the need for investment in particular assets as the basic specific features of outsourcing. The influence of informatization of economy on the outsourcing development is examined. Factors that encourage organisation to receive a motivation to transfer business processes to the external environment are identified. The author shows that in the information economy the outsourcing development is influenced by reduction of transaction costs, standardization of business processes and products, rapid changes in the external environment and increase in the information capacity of goods and services. The impact of these factors is analysed.
Keywords: outsourcing, information economy, transaction costs, specific assets, firm adaptability
JEL-classification: D83, D23, D22
Highlights:
- •• Специфическими чертами аутсорсинга являются: 1) во внешнюю среду переносится бизнес-процесс, выполняемый ранее самостоятельно; 2) долговременность отношений с поставщиками; 3) полная ответственность поставщика за результат.
- • Эффективность передачи бизнес-процесса на аутсорсинг зависит от соотношения величины внешних трансакционных издержек контроля качества работы поставщика и размера потерь от его оппортунистического поведения.
- • Существует вероятность возникновения риска недобросовестности из-за монопольной власти поставщика услуг, вынесенных на аутсорсинг. Причиной этого являются высокие затраты, связанные со сменой поставщика.
- • Аутсорсинг требует не только снижения информационных издержек взаимодействия, но и создания институциональных механизмов, препятствующих оппортунистическому поведению поставщиков, в частности, мешающих построению барьеров для ухода от них заказчиков.
- • Стандартизация информационных технологий в современной экономике уменьшает издержки взаимодействия с внешними поставщиками, что увеличивает эффективность аутсорсинга.
- • Ускорение изменений в современной экономике заставляет фирмы повышать адаптивность организационной структуры, что дает им стимул избавляться от вспомогательных бизнес-процессов, передавая их на аутсорсинг.
- • Рост информационноемкости товаров и услуг приводят к расширению возможностей для аутсорсинга, поскольку покупка и потребление информационного продукта не зависят от географического местоположения производителя и потребителя.
- • Производство информационных продуктов связано с экономией на масштабе. Поэтому, фирмам выгоднее приобретать их у стороннего поставщика, нежели производить самостоятельно.
References:
Anokhov I V. (2016). Firma kak idealnaya sistema [Company as a perfect system]. News of the Irkutsk State Economic Academy (Scientific Journal of Baikal State University). 26 (4). 541-549. (in Russian). doi: 10.17150/2500-2759.2016(4).541-549.
Becker G.S (1962). Investment in Human Capital: A Theoretical Analysis Journal of Political Economy. 70 (5). 9-49. doi: 10.1086/258724.
Bisikalo E.E. (2017). Organizatsionnye faktory konkurentosposobnosti firmy [Organizational Factors of Enterprise Competitiveness]. Bulletin of Baikal State University. 27 (4). 488-496. (in Russian). doi: 10.17150/2500-2759.2017.27(4).488-496.
Bylkov V.G. (2015). Zakonomernye transformatsii sprosa na rynke truda [Legitimate transformation of demand in the labor market]. News of the Irkutsk State Economic Academy (Scientific Journal of Baikal State University). 25 (3). 416-425. (in Russian). doi: 10.17150/1993-3541.2015.25(3).416-425.
Chzhan D. (2017). Sovremennoe sostoyanie tsifrovoy ekonomiki v Kitae i perspektivy sotrudnichestva mezhdu Kitaem i Rossiey v oblasti tsifrovoy ekonomiki [The current situation in china''s digital economy development and the prospects of sino-russian cooperation in digital economy]. Power. 25 (9). 37-43. (in Russian).
Diamond P.A. (1971). Model of Price Adjustment Journal of Economic Theory. 3 (2). 156-168.
Kazarina L.A. (2018). Autsorsing funktsiy kak instrument povysheniya konkurentosposobnosti firmy [Outsourcing of Functions as a Tool of Increasing Company’s Competitiveness]. Baikal Research Journal. 9 (1). 9. (in Russian). doi: 10.17150/2411-6262.2018.9(1).9.
Khomutova O.O. (2017). Dinamika razvitiya autsorsinga uchetnyh funktsiy v Rossii [Development dynamics of accounting functions outsourcing in russia]. Ekonomicheskaya sreda. (3(21)). 20-24. (in Russian).
Kouz R. (1995). Priroda firmy [The nature of the firm] SPb.: Ekonomicheskaya shkola. (in Russian).
Macneil I.R. (1974). Reflections on Relational Contract Journal of Institutional and Theoretical Economics. (41). 541-546.
Sayfieva S.N., Bykadorov M.A. (2006). Teoreticheskie osnovy i evolyutsiya razvitiya autsorsinga [Theoretical bases and evolution of outsoursing]. Journal of Economic Theory. (3). 77-91. (in Russian).
Stigler Dzh. (2000). Ekonomicheskaya teoriya informatsii [Economic information theory] SPb.: Ekonomicheskaya shkola. (in Russian).
Sukhodolov A.P., Kolpakova L.A., Spasennikov B.A. (2017). Problemy protivodeystviya prestupnosti v sfere tsifrovoy ekonomiki [Issues of Counteracting Crimes in the Sphere of Digital Economy]. Vserossiyskiy kriminologicheskiy zhurnal. 11 (2). 258-267. (in Russian). doi: 10.17150/2500-4255.2017.11(2).258-267.
Tagarov B.Zh., Tagarov Zh.Z. (2018). Osobennosti informatsionnogo neravenstva v sovremennoy ekonomike [Specific features of an information inequality in a modern economy]. Creative economy. 12 (5). 543-554. (in Russian). doi: 10.18334/ce.12.5.39106.
Uilyamson O. (1996). Ekonomicheskie instituty kapitalizma: Firmy, rynki, «otnoshencheskaya» kontraktatsiya [Economic institutions of capitalism: Firms, markets, "relational" contracting] SPb.: Lenizdat; CEV Press. (in Russian).
Zolotareva S.E. (2017). Perspektivy razvitiya predprinimatelstva v sfere finansovogo autsorsinga v usloviyakh globalizatsii [Prospects for the development of business in financial outsourcing in the context of globalization]. Russian Journal of Entrepreneurship. 18 (18). 2653-2664. (in Russian). doi: 10.18334/rp.18.18.38307.
Аутсорсинг. Что это значит?Iteam.ru. Retrieved from https://iteam.ru/publications/it/section_91/article_2026
Глоссарий аутсорсинга бизнес процессовStra-partners.ru. Retrieved from http://astra-partners.ru/images/docs/Glossariy_uslug_BPO.pdf
ИТ-аутсорсинг в мире и в РоссииBit.samag.ru. (in Russian). Retrieved from http://bit.samag.ru/archive/article/1707
ИТ-аутсорсингTadviser.ru. (in Russian). Retrieved from http://www.tadviser.ru/index.php/Статья:ИТ-аутсорсинг.
Нанимать фрилансеров компаниям выгодно и вот почемуHabr.com. (in Russian). Retrieved from https://habr.com/company/polyglot/blog/299884
Федеральная служба государственной статистики: Информационное общество. Retrieved from http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/science_and_innovations/it_technology
Страница обновлена: 31.05.2025 в 16:41:14