Analysis and criticism of the practice based competency content in the current socio-economic conditions

Zatepyakin O.A.1, Yasinskiy D.Yu.1,2
1 Сибирский государственный индустриальный университет, Russia
2 Общество с ограниченной ответственностью «Распадская угольная компания», Russia

Journal paper

Creative Economy (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку

Volume 12, Number 5 (May 2018)

Citation:

Indexed in Russian Science Citation Index: https://elibrary.ru/item.asp?id=35100870
Cited: 7 by 31.03.2023

Abstract:
In the article the authors propose the analysis and criticism of the competence content of the professional practice-oriented phenomenon «World Skills», as well as the passport of formation of the competence of graduates. In the first part, the authors analyze the content of the regulatory document of the championship standards «World Skills» under the title «Technical description of competence» and the existing version of «Skills Passport». The authors define competence as the willingness and desire for a certain kind of work, from which follows the ability of a person to implement the knowledge and skills for effective labor action in a specific professional environment, and concludes that the current technical description: defines the competence as a professional skill; identifies the concept of skill of the worker with his competence, etc. it is Noted that the Skills Passport according to the «World Skills Russia» is a total reflection of the content of the above-mentioned technical description. According to the authors, the category «competence» is determined by the participants of the movement «World Skills Russia» as a result of practical demonstration of skills, based on the use of a limited amount of knowledge and skills possessed by the individual, sufficient to implement the task. In this case, there is an attempt to form the requirements for the quality of the workforce, not using the category «competence». In the second part of the article the substantial analysis of the passport of formation of competences of graduates of higher educational institutions on a concrete example is offered. It is concluded that in this case there is a categorical mismatch of subordination of the concepts «competence» fixed in the Federal state educational standard (in the context of educational process) and offered by authors (in the conditions of existence of the person in the course of work). In the current Federal state educational standard, competence is not considered in the specific weight state, which does not imply its digital content. There is a lack of mathematical formalization of the competence component, which would lead to the emergence of a discrete state assessment of the quality of the workforce, as one of the most important aspects of the digital economy.

Keywords: competence, labor force, passport, World Skills Russia, labor force quality

JEL-classification: J24, J21, I21, J20

References:

About Skill PassportSkills Passport. Retrieved February 05, 2018, from https://skillpassport.in/about-us.html
English-Russian combinatory dictionaryTranslate. Retrieved February 05, 2018, from https://translate.academic.ru/skill/en/ru
European Skills PassportEuropass. Retrieved February 05, 2018, from http://europass.cedefop.europa.eu/documents/european-skills-passport
Official site WorldSkills Europ. Retrieved January 28, 2018, from http://worldskillseurope.org
Official site WorldSkills International. Retrieved January 28, 2018, from https://www.worldskills.org
Vidershayn N.A., Stravinskiy L.A., Shvetsov K.L., Schepetov A.V. (1979). Organizatsiya rabot po operezhayuschey standartizatsii [Организация работ по опережающей стандартизации] Moscow: Izd-vo standartov. (in Russian).
WorldSkills Russia. Retrieved January 28, 2018, from http://worldskills.ru/
Yasinskiy D.Yu. (2017). Kompetentsiya i kompetentnost: sravnenie i vzaimosvyaz ponyatiy [Компетенция и компетентность: сравнение и взаимосвязь понятий] [Инновационные научные исследования: теория, методология, практика] . 98-101. (in Russian).
Yasinskiy D.Yu. (2018). Pasportizatsiya rabochey sily v informatsionnoy srede v kontekste kompetentnostnogo podkhoda [Certification of workforce in information environment in the context of competence approach]. Russian Journal of Labor Economics. 5 (1). 61-76. (in Russian). doi: 10.18334/et.5.1.38706.
Yasinskiy D.Yu., Zatepyakin O.A. (2017). Ponyatie rabochey sily: problema otozhdestvleniya i novyy vzglyad [Понятие рабочей силы: проблема отождествления и новый взгляд]. Fundamental research. (7). 112-121. (in Russian).
Головин С.Ю. Словарь практического психологаPsychology. (in Russian). Retrieved February 04, 2018, from https://psychology.academic.ru/2503
Методические рекомендации по разработке основных профессиональных образовательных программ и дополнительных профессиональных программ с учётом соответствующих профессиональных стандартов, утверждённых Министерством образования и науки России 22 января 2015 г. № ДЛ–1/05внInformio.ru. (in Russian). Retrieved April 26, 2018, from http://www.informio.ru/files/main/documents/2016/07/Pismo_Minobr.-dl-1-05vn.pdf
О демонстрационном экзамене по стандартам Ворлдскиллс РоссияОфициальный сайт WorldSkills Russia. Retrieved February 05, 2018, from http://worldskills.ru/nashi-proektyi/demonstraczionnyij-ekzamen/obshhaya-informacziya.html
Приказ Министерства образования и науки Российской Федерации «Об утверждении и введении в действие Федерального государственного образовательного стандарта высшего профессионального образования по направлению подготовки 080400 управление персоналом (квалификация (степень) «бакалавр») (в ред. Приказа Минобрнауки РФ от 31.05.2011 № 1975)Fgosvo.ru. (in Russian). Retrieved April 25, 2018, from http://fgosvo.ru/uploadfiles/fgos/8/20111115140457.pdf
Приказ Министерства образования и науки Российской Федерации «Об утверждении и введении в действие Федерального государственного образовательного стандарта высшего профессионального образования по направлению подготовки 38.03.03 управление персоналом (уровень бакалавриата) от 14 декабря 2015 г. № 1461Fgosvo.ru. (in Russian). Retrieved April 25, 2018, from http://fgosvo.ru/uploadfiles/fgosvob/380303.pdf
Региональный координационный центр Московской области. Список компетенций IV Открытого регионального чемпионата «Молодые профессионалы» (WorldSkills Russia) Московской области – 2018. Пример конкурсного задания по компетенции «Каменщик»WorldSkills Russia. (in Russian). Retrieved January 17, 2018, from http://worldskillsmo.ru/competentions_iv_2018#ul-id-114-75
Структура чемпионатов и экспертного сообщества WSRОфициальный интернет-сайт ГБПОУ «Курганский техникум сервиса и технологий». WorldSkills Russia. (in Russian). Retrieved January 17, 2018, from http://ktsit.org.ru/index/part/SCK_files/Struc_chemp_ex_comm_WSR.pdf
Уразов Р. На смену дипломам приходят паспорта навыковХайтек. (in Russian). Retrieved January 28, 2018, from https://hightech.fm/2017/10/19/World-Skills-Russia-urazov
Цель и миссияWorldSkills Russia. Retrieved January 28, 2018, from http://worldskills.ru/o-nas/dvizhenie-worldskills/czel-i-missiya.html
Электронная система eSim.WorldSkills. Retrieved January 17, 2018, from https://esim.worldskills.ru

Страница обновлена: 26.04.2025 в 06:41:30