Факторы интернационализации российских стартапов и использование краудсорсинга для привлечения ресурсов

Бакаленко А.В.1
1 Институт экономики Российской академии наук (Москва)

Статья в журнале

Российское предпринимательство *
Том 19, Номер 2 (Февраль 2018)
* Этот журнал не выпускается в Первом экономическом издательстве

Цитировать эту статью:

Аннотация:
Данная работа посвящена поиску стимулов и барьеров для российских небольших инновационных предприятий (стартапов) к расширению на рынок США. Рынок инноваций США является ключевым для компаний по всему миру, поэтому так важно сфокусировать на нем, а определение драйверов к появлению стартапов в России позволит в дальнейшем выработать систему мер для увеличения количества инновационных предприятий в нашей стране. Для получения данных был выбран подход, состоящий из трех ключевых компонентов 1) обзор уже имеющейся литературы по данному предмету; 2) проведение интервью с лидерами подобных предприятий для получения качественных результатов; 3) проведение опроса для получения количественных результатов. Используя данную методику, мы синтезировали ключевые стимулы для российских стартапов к интернационализации. Среди них: размер рынка, размер и уровень развития индустрии венчурного капитала, неудовлетворительная среда для предпринимателей в России, сильный и привлекательный бренд Кремниевой долины, а также уровень зрелости потребителей на рынке. Все перечисленные факторы являются внешними по отношению к собственной среде компаний, так как они обусловлены силами, находящимися вне непосредственного влияния компаний. Это наблюдение можно рассматривать как весьма удивительное, так как, большинство исследований показывают, что мотивация к интернационализации лежит внутри фирм. Мы делаем вывод о том, что предприниматели, активно работающие на международном уровне, больше ориентированы на внешнюю среду, чем на свои внутренние факторы, а внутренние особенности рассматривают не как стимулы, а как само собой разумеющиеся предпосылки. Кроме того, мы проанализировали новое поколение компаний, которые полагаются на краудсорсинг как альтернативный способ привлечения ресурсов и выхода на международные рынки и считаем, что данный инструмент способен стимулировать возникновение компаний нового поколения.

Ключевые слова: предпринимательство, инновации, интернационализация, краудсорсинг

JEL-классификация: M13, O31, O19

Источники:

Тапскотт Д., Уильямс Э. Д. Викиномика. Как массовое сотрудничество изменяет все. / Перевод с англ. - М.: Альпина Паблишер, Библиотека Сбербанка.
2. Широкова Г. В., Зибарев И. А. Интернационализация предпринимательских фирм из стран с развивающейся экономикой: опыт России // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 8. Менеджмент. – 2013. – № 1. – С. 69-109.
Официальный сайт Национальной технологической инициативы Агенства стратегических инициатив. [Электронный ресурс]. URL: https://asi.ru/nti/.
Федеральный закон от 21 июля 2011 г. N 254-ФЗ "О внесении изменений в Федеральный закон "О науке и государственной научно-технической политике". Российская газета. [Электронный ресурс]. URL: https://rg.ru/2011/07/26/nauka-dok.html.
Andersson, Svante. The entrepreneur and the internationalisation of the firm. // Paper presented at the 7th Vaasa International Business Conference, Vaasa, Finland, August 2003
6. Arbaugh J. B., S. Michael Camp and Larry W. Cox. Why Don’t Entrepreneurial Firms Internationalize More? // Journal of Managerial Issues. – 2008. – № 20, no. 3. – С. 366–382.
Bader, Tony, and Tim Mazzarol Defining the Born Global Firm. Paper presented at the 23rd Annual Australian and New Zealand Academy of Management Conference, Melbourne, Australia, December 2009. [Электронный ресурс]. URL: http://www.cemi.com.au/sites/all/publications/BaderMazzarolANZAS2009.pdf.
8. Boter H. and Holmquist С. Industry Characteristics and Internationalization Processes in Small Firms // Journal of Business Venturing. – 1996. – № 6. – С. 471–487. – doi: 10.1016/S0883-9026(96)89166-X.
9. Bruton, Garry D., David Ahlstrom, and Krzysztof Obloj Entrepreneurship in Emerging Economies: Where Are We Today and Where Should the Research Go in the Future // Entrepreneurship Theory and Practice. – 2008. – № 1. – С. 1–14.
10. Cieslik Jerzy and Eugene Kaciak. The Speed of Internationalization of Entrepreneurial Startups in a Transition Environment // Journal of Developmental Entrepreneurship. – 2009. – № 4. – С. 375–392.
11. Coviello, Nicole E. and Hugh J. Munro Growing the entrepreneurial firm: networking for international market development // European Journal of Marketing. – 1995. – № 7. – С. 49–61. – url: dx.doi.org/10.1108/03090569510095008.
Evans, Philip and Thomas S. Wurster Blown to bits: How the new economics of information transforms strategy. - Boston: Harvard Business School Press, 1999.
Global Agenda Council on Russia by World Economic Forum. Unknown Russia: Powered by Entrepreneurs. World Economic Forum, 2015. [Электронный ресурс]. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Unkown_Russia_2015.pdf.
Guerrini, Federico First Hyperloop Track Might Be Built Between Vienna And Budapest. Forbes, March 10, 2016. [Электронный ресурс]. URL: http://www.forbes.com/sites/federicoguerrini/2016/03/10/hyperloops-first-european-route-to-be-built-on-the-bratislava-budapest-route/#2513902e4b30.
Hartley, Jon Online Prices Indicate Russian Inflation Spike After Ruble Decline. Forbes – January 01 2015. [Электронный ресурс]. URL: http://www.forbes.com/sites/jonhartley/2015/01/01/online-prices-indicate-russian-inflation-spike-after-ruble-decline/#b57175e8b1f0.
Herndon, Keith Raising Capital: When You Don't Have a Silicon Valley Address. - Atlanta: Innovations Publishing, LLC, 2007.
17. Howe J. // The Rise of Crowdsourcing // Wired Magazine. – 14.06.2006. – 2006. – url: http://archive.wired.com/wired/archive/14.06/crowds.html.
Ilyin, Vadim and Vadim Balashov Russian and global venture markets in 2007–2013. Moscow: Ernst & Young, 2014. [Электронный ресурс]. URL: http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/EY-russian-and-global-venture-markets-eng/$FILE/EY-russian-and-global-venture-markets-eng.pdf.
19. Knight Gary A. and S. Tamar Cavusgil Innovation, organizational capabilities, and the born-global firm // Journal of International Business Studies. – 2004. – № 35, no. 4. – С. 334.
Kramer Barry J. and Michael J. Patrick Venture Capital Survey Silicon Valley Fourth Quarter 2011. Fenwick & West LLP. February 23, 2012. [Электронный ресурс]. URL: http://www.fenwick.com/publications/pages/venture-capital-survey-silicon-valley-fourth-quarter-2011.aspx.
21. Li, Jiatao Asymmetric Interactions between Foreign and Domestic Banks: Effects on Market Entry // Strategic Management Journal. – 2008. – № 29, no.8. – С. 873– 893.
22. McDougall, Patricia Phillips, Benjamin M. Oviatt and Rodney C. Shrader A Comparison of International and Domestic New Ventures // Journal of International Entrepreneurship. – 2003. – № 1, no.1. – С. 59–82.
Merriam-Webster Online Dictionary, s.v. “innovation”. [Электронный ресурс]. URL: http://www.merriam-webster.com/dictionary/innovation.
24. Oviatt, Benjamin M. and Patricia Phillips McDougall Toward a theory of international new ventures // Journal of International Business Studies. – 1994. – № 25, no.1. – С. 45-64.
25. Peng, Mike W., Denis Y. L.Wang, Yi Jiang An institution-based view on international business strategy: A focus on emerging economies // Journal of International Business Studies. – 2008. – № 39, no.5. – С. 920-936.
Ries, Eric The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. - New York: Crown Business, 2011.
Sahlman, William A. et al The entrepreneurial venture. - Boston: McGraw-Hill, 1992.
Scott, W Richard Institutions and Organizations: Ideas, Interests, and Identities. - Los Angeles: SAGE, 2013.
29. Shirokova, Galina V. and IA Zibarev Internationalization of entrepreneurial companies from the developing countries: Russian experience // Bulletin of St. Petersburg State University. – 2013. – № 1. – С. 69-109.
The MIT Media Lab. Products That Russia Exports to the United States (1995-2014). The Observatory of Economic Complexity 2016. [Электронный ресурс]. URL: http://atlas.media.mit.edu/en/visualize/line/hs92/export/rus/usa/show/1995.2014/.
31. Singh, Jitendra V. and Charles J. Lumsden Theory and Research in Organizational Ecology // Annual Review of Sociology. – 1990. – № 16, no. 1. – С. 161–195.
32. Singh, Jitendra V., David J. Tucker, and Robert J. House Organizational Legitimacy and the Liability of Newness // Administrative Science Quarterly. – 1986. – № 31, no.2. – С. 171– 193.
Smit, Thomas G.J. The appropriability regime as a tool to measure knowledge protection // Paper presented at the 3rd International Business Administration Bachelor Thesis Conference, Enschede, The Netherlands: July 2014.
Tsukanova, Tatyana V. and Galina Shirokova Internationalization propensity of SMEs through integrative lens: Evidence from Russia // Paper presented at the 57th ICSB World Conference: Wellington, New Zealand, June 2012.
Unknown Russia: Powered by Entrepreneurs. Produced by the World Economic Forum’s Global Agenda Council on Russia. January 2015. [Электронный ресурс]. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Unkown_Russia_2015.pdf.
36. Volchek Daria, Ari Jantunen and Sami Saarenketo The institutional environment for international entrepreneurship in Russia: Reflections on growth decisions and performance in SMEs // Journal of International Entrepreneurship. – 2013. – № 11, no. 4. – С. 320-350.
Volmut, Jason Here’s How Hyperloop Is Revolutionizing Crowdsourcing. The Huffington Post, Mar 14, 2016. [Электронный ресурс]. URL: http://www.huffingtonpost.com/jason-volmut/heres-how-hyperloop-is-re_b_9423928.html.
38. Wood Eric et al. Strategic Commitment and Timing of Internationalization from Emerging Markets: Evidence from China, India, Mexico, and South Africa // Journal of Small Business Management. – 2011. – № 49, no. 2. – С. 252–282.
World Bank. Gross domestic product 2015. World Development Indicators database. October 11, 2016. [Электронный ресурс]. URL: http://databank.worldbank.org/data/download/GDP.pdf..
World Bank. Russian Federation. Doing Business. -Assessment of Business Regulation. October 2016. [Электронный ресурс]. URL: http://russian.doingbusiness.org/data/exploreeconomies/russia/..
41. Zaheer, Srilata Overcoming the Liability of Foreignness // Academy of Management Journal. – 1995. – № 38, no. 2. – С. 341–363.
42. Zhou, Kevin Zheng, Chi Kin (Bennett) Yim, David K. Tse He Effects of Strategic Orientations on Technology- and Market-Based Breakthrough Innovations // Journal of Marketing. – 2005. – № 69, no. 2. – С. 42-60.
Zucchella, Antonella The internationalisation of SMEs: Alternative hypotheses and empirical survey. In Multinationals in a New Era. - Basingstoke: Palgrave, 2001. – 47-60 с.
44. Zucchella, Antonella, Palamara, G., Denicolai, S. The drivers of the early internationalization of the firm // Journal of World Business. – 2007. – № 42, no. 3. – С. 268-280.

Страница обновлена: 04.08.2025 в 05:41:43

 

 

Factors of internationalization of Russian start-ups and use of crowdsourcing to attract resources

Bakalenko A.V.

Journal paper

Russian Journal of Entrepreneurship *
Volume 19, Number 2 (February 2018)
* Этот журнал не выпускается в Первом экономическом издательстве

Citation:

Abstract:
This work is devoted to the search for incentives and barriers for Russian small innovative enterprises (start-ups) to expand into the US market. The US innovation market is key for companies around the world, so it is so important to focus on it, and identifying drivers for start-ups in Russia will allow us to develop the system of measures to increase the number of innovative enterprises in our country. To obtain data, an approach consisting of three key components was selected: 1) a review of the literature already available on the subject; 2) conducting interviews with the leaders of such enterprises for obtaining qualitative results; 3) conducting a survey to obtain quantitative results. Using this technique, we synthesized key incentives for Russian start-ups for internationalization. They are as follows: the size of the market, the size and level of development of the venture capital industry, the unsatisfactory environment for entrepreneurs in Russia, the strong and attractive brand of the Silicon Valley, and the level of maturity of consumers in the market. All these factors are external to the company's own environment, since they are caused by forces that are beyond the direct influence of companies. This observation can be regarded as very surprising, since, most studies show that the motivation for internationalization lies within firms. We conclude that entrepreneurs who are actively working at the international level are more focused on the external environment than on their internal factors, and internal features are considered not as incentives, but as self-evident prerequisites. In addition, we analyzed a new generation of companies that rely on crowdsourcing as an alternative way to attract resources and access to international markets and believe that this tool can stimulate the emergence of companies of a new generation.

Keywords: innovation, entrepreneurship, internationalization, crowdsourcing

JEL-classification: M13, O31, O19