Особенности принятия управленческих решений в малом бизнесе
Ховаев С.Ю.1, Рыбак А.С.2
1 Пермский национальный исследовательский политехнический университет
2 Национальный исследовательский университет «Высшая Школа Экономики» в Перми
Скачать PDF | Загрузок: 56
Статья в журнале
Российское предпринимательство *
Том 18, Номер 20 (Октябрь 2017)
* Этот журнал не выпускается в Первом экономическом издательстве
Аннотация:
Статья посвящена изучению процесса принятия управленческих решений в компаниях малого бизнеса. Отсутствие исследований принятия решений в организациях малого размера и важность субъектов малого предпринимательства для экономики объясняют актуальность данного исследования. Целью работы является выявление особенностей принятия решений в малом бизнесе на примере микропредприятий г. Перми. Для оценки основных характеристик процесса принятия управленческих решений была разработана анкета, которую заполнили 100 руководителей малых предприятий. Объектом исследования стали управленческие решения, которые привели к благоприятным исходам. Результаты опроса руководителей позволили определить подходы к принятию успешных управленческих решений в малом бизнесе, которые могут быть использованы руководителями малых фирм как «бенчмарк» при принятии важных управленческих решений. Исследование также позволило определить особенности принятия управленческих решений в малом бизнесе и сравнить эти особенности с представлениями других исследователей в данной области. Работа будет полезна менеджерам и владельцам микропредприятий, а также исследователям данной сферы.
Ключевые слова: разработка управленческих решений; процесс принятия решений; малый бизнес; микропредприятия
JEL-классификация: L26, M10, M21
Источники:
Логинова Е., Прянина О. Искусство управления в малом бизнесе. - М.: Дашков и Ко, 2017. – 330 с.
Орлов А.И. Теория принятия решений. - М.: Март, 2004. – 656 с.
4. Плотников Н.С. Принятие управленческих решений // Бизнес-образование в экономике знаний. – 2015. – № 1. – С. 100-102.
Широкова Г.В. Управление предпринимательской фирмой. - СПб: Высшая школа менеджмента, 2011. – 384 с.
6. Camerer C., Issacharoff S., Loewenstein G., O'Donoghue T., Rabin M. Regulation for Conservatives: Behavioral Economics and the Case for ‘Asymmetric Paternalism’ // University of Pennsylvania Law Review. – 2003. – С. 1211–1254.
Charan R. Conquering a Culture of Indecision // Harvard Business Review. - 2001. - April. - P. 75-82
Dow S.P., Glassco A., Kass J., Schwarz M., Schwarz D.L., Klemmer S.R. Parallel Prototyping Leads to Better Design Results, More Divergence, and Increased Self-Efficacy // Transactions on Computer-Human Interaction. - 2010. - Vol. 17. - № 4. - Article 18
Dye R., Sibony O., Truong V. Flaws in Strategic Decision Making // McKinsey Quarterly. - 2009. - January
Kahneman D., Lovallo D., Sibony O. Before You Make that Big Decision // Harvard business review. - 2011. - June. - P. 50-60
Lovallo D., Sibony O. The Case for Behavioral Strategy // McKinsey Quarterly. - 2010. - February
Lowell B. Dynamic Management: Better Decisions in Uncertain Times // McKinsey Quarterly. - 2009. - December
13. Nutt P. C. Search during Decision Making // European Journal of Operational Research. – 2005. – С. 851–876.
Page S. The Difference, How the Power of Diversity Creates Better Groups, Firms, Schools and Societies. - Princeton: Princeton University Press, 2007. – 456 с.
Sarasvathy S. D. What Makes Entrepreneurs Entrepreneurial?: Working paper. -
Darden Graduate School of Business Administration, 2002
Scase R. Entrepreneurship and Proprietorship in Transition: Policy Implications for the Small and Medium-Size Enterprise Sector // Small and Medium Enterprises in Transition Economies. - London: McMillan, 2003. - P. 64-77
17. Seshadri D. V. R. Understanding New Venture Failure due to Entrepreneur Organization Goal Dissonance // Vikalpa Journal. – 2007. – № 1. – С. 55-74.
18. Wilson D. Strategic Decision Making // Strategic Management. – 2015. – № 12. – С. 1-4.
How Companies Spend Their Money: A McKinsey Global Survey // McKinsey Quarterly. - 2007. - December
Страница обновлена: 25.08.2025 в 23:27:06
Download PDF | Downloads: 56
Peculiarities of management decision making in small business
Khovaev S.Yu., Rybak A.S.Journal paper
Russian Journal of Entrepreneurship *
Volume 18, Number 20 (October 2017)
* Этот журнал не выпускается в Первом экономическом издательстве
Abstract:
The article is devoted to the study of decision-making process in small business companies. The lack of research of decision making in small organizations and the importance of small businesses for the economy explain the relevance of this study. The goal of this article is to reveal peculiarities of decision-making in small business by the example of microenterprises of Perm. In order to assess the main characteristics of decision-making process we developed a questionnaire filled out by 100 heads of small businesses. Management decisions that led to favorable outcomes are the object of research. The results of the survey of managers allowed defining approaches to successful managerial decisions in small business that can be used by the heads of small firms like "benchmark" in making significant management decisions. The study also allowed to determine the peculiarities of making managerial decisions in small business and compare these characteristics with the views of other researchers engaged in this topic. The paper will be of interest to managers, owners of microenterprises and researchers engaged in this topic.
Keywords: development of management decisions; decision-making process; small business; microenterprises
JEL-classification: L26, M10, M21
