Исследование причин реализации некачественных товаров недобросовестными селлерами на маркетплейсах

Никишин А.Ф.1, Каращук О.С.1, Майорова Е.А.1, Больдясов А.И.1
1 Российский экономический университет им. Г.В. Плеханова, Москва, Россия

Статья в журнале

Экономика, предпринимательство и право (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку

Том 15, Номер 12 (Декабрь 2025)

Цитировать эту статью:

Аннотация:
Работа посвящена изучению причин недобросовестного поведения продавцов, заключающегося в преднамеренной первичной и повторной реализации товаров ненадлежащего качества на маркетплейсах. По результатам экономико-математического моделирования установлено, что продавцы имеют объективный экономический стимул к продаже некачественных товаров в том случае, когда дополнительные расходы на обработку возврата при обнаружении покупателем недостатков товара компенсируются положительным экономическим результатом, если потребитель не сможет установить факт ненадлежащего качества товара. В целом преднамеренная реализация недобросовестными продавцами некачественных товаров является системной проблемой торговли на маркетплейсах, что диктует необходимость выработки особых подходов к контролю качества товаров, реализуемых на электронных торговых площадках, в целях защиты интересов потребителей и повышения общего уровня качества товаров на отечественном потребительском рынке

Ключевые слова: электронная торговля, качество товара, управление качеством, возврат товара, экономическая модель, прибыль

Финансирование:
Исследование выполнено за счет гранта Российского научного фонда №24-28-00657, https://rscf.ru/project/24-28-00657/

JEL-классификация: L81, M31, M11, M21,L25

Источники:

1. Алямовская Н. С., Кольчугин Д. М. Теоретические аспекты управления возвратными потоками в интернет-ритейле // Логистика и управление цепями поставок. – 2018. – № 6. – c. 97-111.
2. Алямовская Н. С., Кольчугин Д. М., Винокурова В. О. Возвратные потоки в розничной интернет-торговле: общая характеристика и причины возникновения // Логистика и управление цепями поставок. – 2017. – № 6. – c. 64-80.
3. Бабанская А. С., Груднева А. А., Коломеева Е. С. Мигунов Р. А., Плиев Х. И. Инновационные цифровые технологии в розничной торговле АПК // Modern Economy Success. – 2021. – № 6. – c. 225-230.
4. Баданова Е. В. Особенности возврата товара, приобретенного дистанционным способом // Закон. Право. Государство. – 2024. – № 3. – c. 83-87.
5. Берг Т. И. Цифровые технологии торговли: тенденции и перспективы // Торговля, сервис, индустрия питания. – 2023. – № 3. – c. 1-12.
6. Блинова Ю.В., Утемова К.Е. О некоторых проблемах правового регулирования маркетплейсов в России // Экономика. Социология. Право. – 2024. – № 1. – c. 71-76. – doi: 10.22281/2542-1697-2024-03-01-71-76.
7. Герами В. Д., Гусев Д. А., Саркисян А. А. Многокритериальный подход к формированию политики возвратов товаров компаниями электронной коммерции в России // Российский журнал менеджмента. – 2022. – № 1. – c. 127-144. – doi: 10.21638/spbu18.2022.106.
8. Паскова А.А. Цифровая трансформация розничной торговли: тенденции и технологии // Новые технологии. – 2020. – № 6. – c. 123-131. – doi: 10.47370/2072-0920-2020-16-6-123-131.
9. Шайдуллина В. К. Возврат и обмен товаров надлежащего качества при дистанционном способе торговли: проблемы теории и практики // Проблемы экономики. – 2020. – № 2. – c. 223-226.
10. Araújo A., Matsuoka E., Ung J., Massote A., Sampaio M. An exploratory study on the returns management process in an online retailer // International Journal of Logistics Research and Applications. – 2017. – № 2. – p. 1-18. – doi: 10.1080/13675567.2017.1370080.
11. Asdecker B. Returning mail-order goods: analyzing the relationship between the rate of returns and the associated costs // Logistics Research. – 2015. – № 1. – p. 1-12. – doi: 10.1007/s12159-015-0124-5.
12. Asdecker B., Karl D., Sucky E. Examining Drivers of Consumer Returns in E-Tailing with Real Shop Data // Hawaii International Conference on System Sciences. – 2017. – p. 4192-4201. – doi: 10.24251/HICSS.2017.507.
13. Ayodele O. The Impact of E-commerce Adoption on the Return Management of Product: A Case Study of Manufacturing Industry in Nigeria // Iconic Research And Engineering Journals. – 2024. – № 7. – p. 399-408.
14. Bernon M., Cullen J., Gorst J. Online retail returns management: Integration within an omni-channel distribution context // International Journal of Physical Distribution & Logistics Management. – 2016. – № 6/7. – p. 584-605. – doi: 10.1108/IJPDLM-01-2015-0010.
15. Bieniek M. Returns handling in e-commerce: How to avoid demand negativity in supply chain contracts with returns? // Electronic Commerce Research. – 2023. – № 1. – p. 271-294. – doi: 10.1007/s10660-023-09689-2.
16. Cullinane S., Cullinane K. The Logistics of Online Clothing Returns in Sweden and How to Reduce its Environmental Impact // Journal of Service Science and Management. – 2021. – № 01. – p. 72-95. – doi: 10.4236/jssm.2021.141006.
17. Karl D. Forecasting e-commerce consumer returns: a systematic literature review // Management Review Quarterly. – 2024. – doi: 10.1007/s11301-024-00436-x.
18. Kumar P., Kumar N. Study on E-commerce Returns Management: Minimizing Costs and Maximizing Customer Satisfaction // International Journal of Research Publication and Reviews. – 2024. – № 8. – p. 1919-1922.
19. Mollenkopf D., Rabinovich E., Laseter T., Boyer K. Managing Internet Product Returns: A Focus on Effective Service Operations // Decision Sciences. – 2007. – № 2. – p. 215-250. – doi: 10.1111/j.1540-5915.2007.00157.x.
20. Stevenson A., Rieck J. Investigating Returns Management across E-Commerce Sectors and Countries: Trends, Perspectives, and Future Research // Logistics. – 2024. – № 82. – p. 1-37. – doi: 10.3390/logistics8030082.

Страница обновлена: 17.11.2025 в 10:08:04

 

 

Reasons for the sale of low-quality goods by unscrupulous sellers on marketplaces

Nikishin A.F., Karashchuk O.S., Mayorova E.A., Boldiasov A.I.

Journal paper

Journal of Economics, Entrepreneurship and Law
Volume 15, Number 12 (december 2025)

Citation:

Abstract:
The article examines the reasons for the unfair behavior of sellers, which consists in the deliberate primary and repeated sale of non-conforming goods on marketplaces. According to the results of economic and mathematical modeling, it has been established that sellers have an objective economic incentive to sell low-quality goods in the event that the additional cost of processing a refund if the buyer finds defects in the goods is compensated by a positive economic result if the consumer is unable to establish the fact of inadequate quality of the goods. Thus, the deliberate sale of low-quality goods by unscrupulous sellers is a systemic problem of trading on marketplaces, which dictates the need to develop special approaches to quality control of goods sold on electronic trading platforms in order to protect the interests of consumers and improve the overall quality of goods on the domestic consumer market.

Keywords: e-commerce, product quality, quality management, product returns, economic model, profit

Funding:
Исследование выполнено за счет гранта Российского научного фонда №24-28-00657, https://rscf.ru/project/24-28-00657/

JEL-classification: L81, M31, M11, M21,L25

References:

Alyamovskaya N. S., Kolchugin D. M. (2018). THEORETICAL ASPECTS OF RETURN FLOWS MANAGEMENT IN INTERNET RETAILING. Logistics and supply chain management. (6). 97-111.

Alyamovskaya N. S., Kolchugin D. M., Vinokurova V. O. (2017). RETURN FLOWS IN INTERNET RETAIL: GENERAL DESCRIPTION AND CAUSES OF OCCURRENCE. Logistika i upravlenie tsepyami postavok. (6). 64-80.

Araújo A., Matsuoka E., Ung J., Massote A., Sampaio M. (2017). An exploratory study on the returns management process in an online retailer International Journal of Logistics Research and Applications. 21 (2). 1-18. doi: 10.1080/13675567.2017.1370080.

Asdecker B. (2015). Returning mail-order goods: analyzing the relationship between the rate of returns and the associated costs Logistics Research. (1). 1-12. doi: 10.1007/s12159-015-0124-5.

Asdecker B., Karl D., Sucky E. (2017). Examining Drivers of Consumer Returns in E-Tailing with Real Shop Data Hawaii International Conference on System Sciences. 4192-4201. doi: 10.24251/HICSS.2017.507.

Ayodele O. (2024). The Impact of E-commerce Adoption on the Return Management of Product: A Case Study of Manufacturing Industry in Nigeria Iconic Research And Engineering Journals. (7). 399-408.

Babanskaya A. S., Grudneva A. A., Kolomeeva E. S. Migunov R. A., Pliev Kh. I. (2021). INNOVATIVE DIGITAL TECHNOLOGIES IN AGRIBUSINESS RETAIL. Modern Economy Success. (6). 225-230.

Badanova E. V. (2024). SPECIFICS OF THE RETURN OF GOODS PURCHASED REMOTELY. Zakon. Pravo. Gosudarstvo. (3). 83-87.

Berg T. I. (2023). DIGITAL TRADE TECHNOLOGIES: TRENDS AND PROSPECTS. Torgovlya, servis, industriya pitaniya. (3). 1-12.

Bernon M., Cullen J., Gorst J. (2016). Online retail returns management: Integration within an omni-channel distribution context International Journal of Physical Distribution & Logistics Management. (6/7). 584-605. doi: 10.1108/IJPDLM-01-2015-0010.

Bieniek M. (2023). Returns handling in e-commerce: How to avoid demand negativity in supply chain contracts with returns? Electronic Commerce Research. 25 (1). 271-294. doi: 10.1007/s10660-023-09689-2.

Blinova Yu.V., Utemova K.E. (2024). On some problems of the legal regulation of marketplaces in Russia. Economy. Sociology. Right. (1). 71-76. doi: 10.22281/2542-1697-2024-03-01-71-76.

Cullinane S., Cullinane K. (2021). The Logistics of Online Clothing Returns in Sweden and How to Reduce its Environmental Impact Journal of Service Science and Management. 14 (01). 72-95. doi: 10.4236/jssm.2021.141006.

Gerami V. D., Gusev D. A., Sarkisyan A. A. (2022). MULTI-CRITERIA APPROACH TO FORMING THE RETURN POLICY OF E-COMMERCE COMPANIES IN RUSSIA. Russian Management Journal. 20 (1). 127-144. doi: 10.21638/spbu18.2022.106.

Karl D. (2024). Forecasting e-commerce consumer returns: a systematic literature review Management Review Quarterly. doi: 10.1007/s11301-024-00436-x.

Kumar P., Kumar N. (2024). Study on E-commerce Returns Management: Minimizing Costs and Maximizing Customer Satisfaction International Journal of Research Publication and Reviews. 5 (8). 1919-1922.

Mollenkopf D., Rabinovich E., Laseter T., Boyer K. (2007). Managing Internet Product Returns: A Focus on Effective Service Operations Decision Sciences. 38 (2). 215-250. doi: 10.1111/j.1540-5915.2007.00157.x.

Paskova A.A. (2020). Updating and methodological research of the construction complex (a review). Novye tekhnologii. 16 (6). 123-131. doi: 10.47370/2072-0920-2020-16-6-123-131.

Shaydullina V. K. (2020). RETURN AND EXCHANGE OF GOODS OF THE APPROPRIATE QUALITY IN THE REMOTE TRADING: PROBLEMS OF THEORY AND PRACTICE. The problems of Economy. 16 (2). 223-226.

Stevenson A., Rieck J. (2024). Investigating Returns Management across E-Commerce Sectors and Countries: Trends, Perspectives, and Future Research Logistics. 8 (82). 1-37. doi: 10.3390/logistics8030082.