Inter-fuel switching in Uzbekistan's transport sector: electrification or gasification
Kuklina A.K.1
1 Институт энергетических исследований РАН
Download PDF | Downloads: 2
Journal paper
Journal of Central Asia Economy (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку
Volume 9, Number 2 (April-June 2025)
Indexed in Russian Science Citation Index: https://elibrary.ru/item.asp?id=82747743
Abstract:
Amid rising demand for mobility and the depletion of existing natural gas fields, Uzbekistan risks facing an even greater increase in energy imports. For this reason, the country is actively implementing a program to switch road transport from petroleum products and natural gas to electricity, which should also help reduce greenhouse gas emissions. However, given the fact that about 80% of electricity in Uzbekistan is produced by natural gas, the average efficiency of power plants does not exceed 35%, and losses in electricity transmission range from 13 to 16%, there is a risk of encountering even greater consumption of natural gas to generate electricity for electric vehicles and even higher emissions than with conventional fueling with natural gas, which currently provides more than 50% of the demand for automotive fuel. In addition, the average annual cost of owning an electric vehicle can significantly exceed its equivalent on gas cylinder equipment, which is a limiting factor for more dynamic inter-fuel switching.
The results of the analysis partially confirm the hypothesis put forward: budget subcompacts with gas cylinder equipment are 1.3 times cheaper in average annual cost, consume less natural gas, relative to electric counterparts, but still emit more greenhouse gases. At the same time, in the case of the more expensive segment, electric vehicles benefit from all three parameters: they are cheaper, emit fewer greenhouse gases, and consume less natural gas.
Keywords: inter-fuel switching, Uzbekistan, electrification, road transport
Funding:
Исследование выполнено за счет гранта Российского научного фонда (проект № 21-79-30013) в Институте энергетических исследований Российской академии наук
JEL-classification: R11, R12, R13, R58
Highlights:
- Для Узбекистана, где внутренняя добыча энергоресурсов падает и растет импорт топлива, электромобили являются хорошей альтернативой автомобилям на бензине и природном газе
- Однако, низкая эффективность газовых электростанций и высокие потери при передаче электроэнергии снижают конкурентоспособность электромобилей относительно малолитражек на ГБО, что выражается в большем расходовании природного газа для генерации электроэнергии необходимой для перемещения электромобиля на 100 км
- При этом в более дорогом сегменте автотранспортных средств электромобили демонстрируют большую выгоду как для государства, так и для покупателя: они обходятся дешевле, чем бензиновые и газовые аналоги, эмитируют меньше парниковых газов, потребляют меньшее количество природного газа
- Наиболее существенной проблемой электромобилей в части эксплуатации является увеличение циклов подзарядки при езде по трассе на скорости выше 80 км/ч. Для части населения, у которой порядка 70% годового пробега это трасса, переход на электромобили не видится целесообразным.
- При этом при езде в городской черте электромобили демонстрируют большую эффективность
- По этой причине в рамках основного вывода предлагается более активно развивать сегмент гибридных автомобилей, которые в качестве топлива смогут использовать и электроэнергию, и природный газ
References:
BYD Yuan up. Retrieved April 15, 2025, from https://bydauto.uz/ru/yuan-up
BYD e2. Retrieved April 15, 2025, from https://bydauto.uz/ru/e2
Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories Volume 2: Energy. Chapter 2: Stationary Combustion. Retrieved April 15, 2025, from https://www.ipcc-nggip.iges.or.jp/public/2006gl/pdf/2_Volume2/V2_2_Ch2_Stationary_Combustion.pdf
Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories Volume 2: Energy. Chapter 3: Mobile Combustion. Retrieved April 15, 2025, from https://www.ipcc-nggip.iges.or.jp/public/2006gl/pdf/2_Volume2/V2_3_Ch3_Mobile_Combustion.pdf
Understanding global warming potentials. Retrieved April 15, 2025, from https://www.epa.gov/ghgemissions/understanding-global-warming-potentials
Страница обновлена: 18.08.2025 в 18:12:36