Активация спонсорских возможностей авиакомпаний в индустрии футбола, на примере сотрудничества зарубежных и отечественных компаний с футбольными клубами

Гореликов В.А.1, Фаизова К.И.2
1 Московский финансово-промышленный университет «Синергия»
2 Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации

Статья в журнале

Экономика и управление в спорте (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку

Том 5, Номер 2 (Апрель-июнь 2025)

Цитировать эту статью:

Эта статья проиндексирована РИНЦ, см. https://elibrary.ru/item.asp?id=83006138

Аннотация:
В статье проводится анализ спонсорских сделок авиакомпаний и профессиональных футбольных клубов, рассматриваются особенности взаимодействия организаций с европейскими и российскими командами. Кроме того, исследована финансовая сторона контрактов и особенности коммерческих предложений в данной сфере. Выявлены наиболее распространённые и эффективные варианты активации спонсоров, а также факторы, на которые опирается тот или иной авиабренд при выборе футбольного клуба. Предложены потенциально возможные варианты сотрудничества российских авиакомпаний с отечественными командами. В данной статье был рассмотрен опыт одной из наиболее успешных авиакомпаний в сфере футбольного спонсорства «Emirates» и её продолжительное взаимодействие с английским футбольным клубом «Арсенал» (Лондон). Кроме того, был проанализирован крупнейший действующий контракт на российском футбольном рынке между авиакомпанией «Аэрофлот» и профессиональным футбольным клубом ЦСКА (Москва). Эти два примера наглядно показывают, как бренды могут использовать спонсорство футбольных клубов для эффективного продвижения и получать клиентов от многомиллионной футбольной аудитории.

Ключевые слова: спортивный маркетинг, спонсорство, футбол, авиакомпании, активация спонсорства

JEL-классификация: Z20, Z21, Z29, L83

Тезисы (Highlights):

  • • Проблема привлечения новых спонсоров и партнеров является ключевой для российских футбольных клубов;
  • • Экономические возможности авиакомпаний, позволяющие взаимодействовать со спортивными аудиториями, являются особенностями их сотрудничества с футбольными клубами;
  • • Наиболее распространённые и эффективные варианты активации брендов в футболе – титульное спонсорство клубов и нейминг футбольных арен;
  • • Основные факторы, на которые опирается тот или иной авиабренд при выборе футбольного клуба, включают в себя уровень турниров, в которых выступает команда, спортивные результаты и узнаваемость бренда;
  • • Качественная реализация спонсорских возможностей авиакомпаниями и футбольными клубами приводит к увеличению узнаваемости брендов и росту лояльности аудиторий.

Источники:

1. Авиакомпании тратят миллиарды на спорт и футбол. Неужели это так выгодно?. Спортс. [Электронный ресурс]. URL: https://www.sports.ru/football/blogs/3178564.html (дата обращения: 10.12.2024).
2. «Аэрофлот» выплатил ЦСКА 200 млн рублей по контракту, «Россети» выплатят 70,98 млн в течение 2021 года («РБ Бизнес»). Спортс. [Электронный ресурс]. URL: https://www.sports.ru/football/1098903534-aeroflot-vyplatil-czska-200-mln-rublej-po-kontraktu-rosseti-vyplatyat-.html (дата обращения: 10.12.2024).
3. «Аэрофлот» перезаключил спонсорский контракт с ЦСКА. Adindex. [Электронный ресурс]. URL: https://adindex.ru/news/ek/2018/06/20/172218.phtml (дата обращения: 10.12.2024).
4. Беликова Е.В. Особенности формирования капитала бренда в деятельности спортивных организаций // Экономика и управление. – 2023. – № 1. – c. 23-28. – doi: 10.18334/sport.3.1.119823.
5. Билеты на Суперфинал FONBET Кубка России. Пфк цска. [Электронный ресурс]. URL: https://pfc-cska.com/novosti/vse-novosti/club/bileti-na-superfinal-fonbet-kubka-rossii/ (дата обращения: 10.12.2024).
6. Годовой отчёт ПАО «Аэрофлот» за 2023 год. Аэрофлот. [Электронный ресурс]. URL: https://ir.aeroflot.ru/fileadmin/user_upload/files/rus/common_info/gosa_doc_2024/Book_Aeroflot_AR_2023_RUS_public_2806_1443.pdf (дата обращения: 10.12.2024).
7. Гореликов В.А. Спонсорский инвентарь - ключевой элемент реализации возможностей спонсорства в спорте // Наука и спорт: современные тенденции. – 2021. – № 4. – c. 134-141. – doi: 10.36028/2308-8826-2021-9-4-134-141.
8. Гореликов В.А. Спонсорство в спорте. - М.: Московский финансово-промышленный университет «Синергия», 2020. – 128 c.
9. Зайцев В.В., Гореликов В.А. Принципы выбора спонсоров профессиональных футбольных клубов для сотрудничества // Инновационные аспекты менеджмента и экономики в сфере физической культуры и спорта в России и за рубежом: Материалы Международной научно-практической конференции. Москва, 2022. – c. 132-137.
10. Иванова Ю.О., Агафонова Ю.В. Специфика маркетингового продвижения спортивных организаций // Экономика и управление. – 2021. – № 4. – c. 207-216. – doi: 10.18334/sport.1.4.119899.
11. Как менялись спонсоры на футболках в РПЛ: стало меньше госкомпаний и намного больше букмекеров. MetaRatings. [Электронный ресурс]. URL: https://metaratings.ru/blog/kluby-rpl-2023-goda-sponsory-partnery-cska-spartaka-zenita/ (дата обращения: 10.12.2024).
12. Ключевые финансовые показатели клубов МИР РПЛ за 2023 год. Публикуемая финансовая информация 2024. Рфс. [Электронный ресурс]. URL: https://rfs.ru/news/220511 (дата обращения: 10.12.2024).
13. Консолидированная финансовая отчетность ПАО «Аэрофлот» в соответствии с международными стандартами финансовой отчетности за 2023 год. Аэрофлот. [Электронный ресурс]. URL: https://ir.aeroflot.ru/fileadmin/user_upload/files/mfso23/Consolidated_financial_statements_12m2023_RUS.pdf (дата обращения: 10.12.2024).
14. Контракт «Аэрофлота» и ЦСКА подешевел в 4 раза. Дзен. [Электронный ресурс]. URL: https://dzen.ru/a/X033ifxiBmckpEcx (дата обращения: 10.12.2024).
15. «Манчестер Юнайтед» отказался от спонсорского контракта с «Аэрофлотом». Forbes. [Электронный ресурс]. URL: https://www.forbes.ru/forbeslife/457101-mancester-unajted-otkazalsa-ot-sponsorskogo-kontrakta-s-aeroflotom (дата обращения: 10.12.2024).
16. Сокращенная консолидированная промежуточная финансовая отчетность ПАО «Аэрофлот» за 6 месяцев 2024 г. Аэрофлот. [Электронный ресурс]. URL: https://ir.aeroflot.ru/fileadmin/user_upload/files/mfso23/Konsolidirovannaja_otchetnost_6m2024.pdf (дата обращения: 10.12.2024).
17. Спонсорство клубов ЦСКА обходится «Аэрофлоту» в $13 млн ежегодно. Sostav. [Электронный ресурс]. URL: sostav.ru/publication/aeroflot-potratil-13-mln-na-sponsorstvo-klubov-tsska-32738.html (дата обращения: 10.12.2024).
18. Arsenal and Emirates are delighted to announce the extension of their partnership, the longest-running front-of-shirt sponsorship in Premier League history. Arsenal.com. [Электронный ресурс]. URL: arsenal.com/news/arsenal-and-emirates-extend-partnership-2028 (дата обращения: 10.12.2024).
19. Arsenal bolster revenue by €100 million, stay 10th in Deloitte money league. Arseblog News. [Электронный ресурс]. URL: https://arseblog.news/2024/01/arsenal-bolster-revenue-by-e100-million-stay-10th-in-deloitte-money-league/ (дата обращения: 10.12.2024).
20. Arsenal FC. The Emirates Cup. Emirates. [Электронный ресурс]. URL: emirates.com/ru/english/about-us/our-communities/sponsorship/football/arsenal-fc/ (дата обращения: 10.12.2024).
21. Arsenal-Emirates deal worth £100m. The Guardian. [Электронный ресурс]. URL: https://www.theguardian.com/media/2004/oct/05/business.marketingandpr (дата обращения: 10.12.2024).
22. Best Selling Club Football Kits. Footy Headlines. [Электронный ресурс]. URL: https://www.footyheadlines.com/2023/11/best-selling-club-football-kits.html (дата обращения: 10.12.2024).
23. Emirates Sponsorship with Arsenal Most Recognized In Premier League, Study Finds. Sports Business Journal. [Электронный ресурс]. URL: https://www.sportsbusinessjournal.com/Global/Issues/2013/12/10/Marketing-and-Sponsorship/Repucom.aspx (дата обращения: 10.12.2024).
24. Global Airline Industry Sports Sponsorship Market Size, Share, and COVID-19 Impact Analysis, by Sports, by Product, and by Region, Analysis and Forecast 2023 – 2033 / Spherical Insights Report. - 2024. - 210 p
25. Global Gooners is back!. Arsenal. [Электронный ресурс]. URL: https://www.arsenal.com/globalgooners (дата обращения: 10.12.2024).
26. Sports Sponsorship by Airlines Industry – Analysing Biggest Brands and Spenders, Venue Rights, Deals, Trends and Case Studies. GlobalData Report. Research and Markets. [Электронный ресурс]. URL: https://www.researchandmarkets.com/reports/5733375/sports-sponsorship-airline-industry-update (дата обращения: 10.12.2024).
27. Sports Sponsorship by Airlines Industry – Analysing Biggest Brands and Spenders, Venue Rights, Deals, Trends and Case Studies. GlobalData. [Электронный ресурс]. URL: https://www.globaldata.com/store/report/airline-industry-sports-sponsorship-market-analysis/ (дата обращения: 10.12.2024).
28. Ten of the biggest airline sponsorships in football. Airport Technology. [Электронный ресурс]. URL: https://www.airport-technology.com/features/ten-biggest-airline-sponsorships-in-football/ (дата обращения: 10.12.2024).

Страница обновлена: 17.10.2025 в 09:36:54

 

 

Sponsorship opportunities for airlines in football industry: cooperation between foreign and domestic companies and football club

Gorelikov V.A., Faizova K.I.

Journal paper

Economics and management in sports (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку

Volume 5, Number 2 (April-June 2025)

Citation:

Abstract:
The article analyzes sponsorship deals between airline companies and professional football (soccer) clubs, focusing on interactions with European and Russian teams. The article examines the financial aspects of the contracts and the characteristics of commercial offerings in this area. The article identifies the most common and effective sponsorship activation options, as well as the factors that influence an airline brand's choice of football club. The article describes potential cooperation options for Russian airlines with domestic teams in detail. The article examines the experience of one of the most successful airlines in football sponsorship, Emirates, and its long-standing partnership with Arsenal, an English football club based in London. Additionally, the largest relevant contract in the Russian football market, between the Aeroflot company and the professional football club CSKA Moscow, was analyzed. These two examples clearly demonstrate how brands can leverage sponsorship of football clubs to effectively promote themselves and attract customers from the multi-million-person football audience.

Keywords: sports marketing, sponsorship, football, airline, sponsorship activation

JEL-classification: Z20, Z21, Z29, L83

Highlights:

  • • The problem of attracting new sponsors and partners is a key issue for Russian football clubs;
  • • The economic opportunities of airlines, allowing them to interact with sports audiences, are features of their cooperation with football clubs;
  • • The most common and effective brand activation options in football include title sponsorship of clubs and naming rights for stadiums;
  • • The main factors that an airline brand relies on when choosing a football club comprise the level of tournaments in which team participates, its sports performance and brand awareness;
  • • High-quality implementation of sponsorship opportunities by airlines and football clubs leads to increased brand awareness and audience loyalty.

References:

Arsenal FC. The Emirates CupEmirates. Retrieved December 10, 2024, from emirates.com/ru/english/about-us/our-communities/sponsorship/football/arsenal-fc/

Arsenal and Emirates are delighted to announce the extension of their partnership, the longest-running front-of-shirt sponsorship in Premier League historyArsenal.com. Retrieved December 10, 2024, from arsenal.com/news/arsenal-and-emirates-extend-partnership-2028

Arsenal bolster revenue by €100 million, stay 10th in Deloitte money leagueArseblog News. Retrieved December 10, 2024, from https://arseblog.news/2024/01/arsenal-bolster-revenue-by-e100-million-stay-10th-in-deloitte-money-league/

Arsenal-Emirates deal worth £100mThe Guardian. Retrieved December 10, 2024, from https://www.theguardian.com/media/2004/oct/05/business.marketingandpr

Belikova E.V. (2023). Characteristics of brand equity formation in the activities of sports organizations. Economics and management. 3 (1). 23-28. doi: 10.18334/sport.3.1.119823.

Best Selling Club Football KitsFooty Headlines. Retrieved December 10, 2024, from https://www.footyheadlines.com/2023/11/best-selling-club-football-kits.html

Emirates Sponsorship with Arsenal Most Recognized In Premier League, Study FindsSports Business Journal. Retrieved December 10, 2024, from https://www.sportsbusinessjournal.com/Global/Issues/2013/12/10/Marketing-and-Sponsorship/Repucom.aspx

Global Gooners is back!Arsenal. Retrieved December 10, 2024, from https://www.arsenal.com/globalgooners

Gorelikov V.A. (2020). Sponsorship in sports M.: Moskovskiy finansovo-promyshlennyy universitet «Sinergiya».

Gorelikov V.A. (2021). Sponsorship inventory as a key element of the implementation of sponsor- ship opportunities in sports. Nauka i sport: sovremennye tendentsii. 9 (4). 134-141. doi: 10.36028/2308-8826-2021-9-4-134-141.

Ivanova Yu.O., Agafonova Yu.V. (2021). Specifics of marketing promotion of sports organization. Economics and management. 1 (4). 207-216. doi: 10.18334/sport.1.4.119899.

Sports Sponsorship by Airlines Industry – Analysing Biggest Brands and Spenders, Venue Rights, Deals, Trends and Case StudiesGlobalData Report. Research and Markets. Retrieved December 10, 2024, from https://www.researchandmarkets.com/reports/5733375/sports-sponsorship-airline-industry-update

Sports Sponsorship by Airlines Industry – Analysing Biggest Brands and Spenders, Venue Rights, Deals, Trends and Case StudiesGlobalData. Retrieved December 10, 2024, from https://www.globaldata.com/store/report/airline-industry-sports-sponsorship-market-analysis/

Ten of the biggest airline sponsorships in footballAirport Technology. Retrieved December 10, 2024, from https://www.airport-technology.com/features/ten-biggest-airline-sponsorships-in-football/

Zaytsev V.V., Gorelikov V.A. (2022). Principles for selecting sponsors of professional football clubs for cooperation Innovative aspects of management and economics in the field of physical culture and sports in Russia and abroad. 132-137.