Настройка корпоративной культуры в соответствии с бизнес-моделью, целями и стратегией организации на примере отрасли камнеобработки

Абрамчук А.Н.1,2, Коляда А.А.2,3
1 Акционерное Общество «КАМПЕС»
2 Евразийская Школа Менеджмента и Администрирования
3 Институт экономики и предпринимательства ННГУ им. Н.И. Лобачевского

Статья в журнале

Экономика, предпринимательство и право (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку

Том 14, Номер 5 (Май 2024)

Цитировать эту статью:

Эта статья проиндексирована РИНЦ, см. https://elibrary.ru/item.asp?id=67918280

Аннотация:
В статье рассматривается методический подход, необходимый для формирования и согласования корпоративной культуры организации в отрасли камнеобработки с её бизнес-моделью, стратегическими целями и корпоративной стратегией. Проанализированы зарубежные и отечественные научные источники по теме статьи, а также представлены результаты исследования на примере конкретной организации в указанной отрасли. Научная новизна заключается в доказательстве справедливости постулатов и применимости инструментов методики Коляды А.А. в части формирования и настройки корпоративной культуры в отрасли камнеобработки, а также их адаптация под условия отрасли. Рекомендации, изложенные в статье, позволяют решить проблему несоответствия сложившихся корпоративных культур в организациях отрасли с бизнес-моделями, стратегическими целями и стратегиями, которые необходимы им для ускоренного развития в современных условиях. Статья будет интересна руководящим работникам организаций отрасли камнеобработки и иных отраслей, а также научным работникам, которых исследуют вопросы бизнес-моделирования, стратегии, стратегических целей и корпоративной культуры.

Ключевые слова: бизнес-моделирование, бизнес-модель, стратегический менеджмент, корпоративная культура, организационная культура, стратегические цели, стратегическое планирование

JEL-классификация: M14, F47, G17

Источники:

1. Коляда А. Следующий уровень: Стратегический менеджмент новой эпохи. / Монография. - Москва: ООО «Альпина ПРО», ООО «Евразийская школа менеджмента и администрирования», 2023. – 616 c.
2. Акционерное общество «Кампес». Сбис. [Электронный ресурс]. URL: https://sbis.ru/contragents/4706000909/470601001 (дата обращения: 23.01.2024).
3. Cameron K.S., Quinn R.E. Diagnosing and changing organizational culture: based on the competing values framework. - San Francisco: Jossey–Bass, 2006. – 242 p.
4. Севумян Э.Н. Понятия «корпоративная культура» и «организационная культура»: социально-философский анализ // Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке. – 2017. – № 5А. – c. 61-68.
5. Culture Eats Strategy for Breakfast. Quote Investigator® – Tracing Quotations. [Электронный ресурс]. URL: https://quoteinvestigator.com/2017/05/23/culture-eats/#f+16119+1+3 (дата обращения: 16.02.2024).
6. Schein E.H. Organizational culture and leadership. A dynamic view. - San Francisco: Jossey–Bass, 1985. – 358 p.
7. Schein E.H. Organizational culture and leadership. / 3rd ed. - San Francisco: Jossey–Bass, 2004. – 437 p.
8. DaSilva C. M., Trkman P. Business Model: What It Is and What It Is Not // Long Range Planning. – 2014. – № 6. – p. 379-389. – doi: 10.2139/ssrn.2181113.
9. Zott C., Amit R. The fit between product market strategy and business model: Implications for firm performance // Strategic Management Journal. – 2008. – № 1. – p. 1-26. – doi: 10.1002/smj.642.
10. Bigelow L.S., Barney J.B. What Can Strategy Learn from the Business Model Approach? // Journal of Management Studies. – 2021. – p. 528-539. – doi: 10.1111/joms.12579.
11. Arend R.J. The business model: Present and future – beyond a skeumorph // Strategic Organization. – 2013. – p. 390-402. – doi: 10.1177/1476127013499636.
12. Yahaya I.S., Senin A.B.A, Yusuf M.M.B, Khatib S.F.A, Sabo A.U. Review of Literature on Business Models and Innovation // Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems. – 2020. – № 05. – p. 1470-1486. – doi: 10.5373/JARDCS/V12SP5/20201907.
13. Коляда А.А., Плехова Ю.О. Методика разработки бизнес-модели организации и прогнозирования её экономической эффективности // Теория и практика общественного развития. – 2023. – № 8(184). – c. 101-112. – doi: 10.24158/tipor.2023.8.12.
14. Башин Ю.Б., Борисова К.Б. Изменение корпоративной культуры как элемент трансформации бизнес-модели предприятия в условиях информатизации // Бизнес. Образование. Право. – 2020. – № 3(52). – c. 37-42. – doi: 10.25683/VOLBI.2020.52.377.
15. Bayramov Sh.V., Kookueva V., Kolobov A., Tsvetkova L. Innovative Business Models in the Context of Organizational Culture Transformation in the COVID-19 Pandemic // Public Organization Review. – 2023. – № 1. – p. 365-387. – doi: 10.1007/s11115-022-00688-9.
16. Liu A., Liu H., Gu J., Chen M., Jin C. Business Model Implementation of New Ventures: Linking TMT Process Antecedents, Organizational Culture, and Firm Performance // Entrepreneurship Theory and Practice. – 2023. – doi: 10.1177/10422587231198428.
17. Yulianto E., Ismanto F. Influence of organizational culture and competence on business model of industrial revolution 4.0. as well as its implications on the company's performance // Indonesian Journal of Social Research. – 2020. – № 3. – p. 206-217. – doi: 10.30997/ijsr.v2i3.74.
18. Santti U., Eskelinen T., Rajahonka M., Villman K., Happonen A. Effects of Business Model Development Projects on Organizational Culture: A Multiple Case Study of SMEs // Technology Innovation Management Review. – 2017. – № 8. – p. 15-26. – doi: 10.22215/timreview/1096.
19. Krupskyi O.P., Kuzmytska Y. Organizational Culture and Business Strategy: Connection and Role for A Company Survival // Central European Business Review. – 2020. – № 4. – p. 1-26. – doi: 10.18267/j.cebr.241.
20. Организационная культура – определяющий фактор эффективности деятельности организации // Труды Братского государственного университета. Серия: Экономика и управление. – 2014. – c. 82-85.
21. Школьный Д.В., Грошев И.В. Особенности влияния организационной культуры на эффективность производственных предприятий // Вестник университета. – 2019. – № 7. – c. 89-93. – doi: 10.26425/1816-4277-2019-7-89-93.
22. Коляда А.А. Онлайн-курс «Стратегический менеджмент. Управление корпоративной культурой». Часть 4. Studixy.com. [Электронный ресурс]. URL: https://emas.studixy.com/courses/223 (дата обращения: 16.02.2024).
23. Joly H. Does Your Company’s Culture Reinforce Its Strategy and Purpose?. Harvard Business Review. [Электронный ресурс]. URL: https://hbr.org/2022/06/does-your-companys-culture-reinforce-its-strategy-and-purpose (дата обращения: 02.02.2024).
24. Eaton D., Kilby G. Does your organizational culture support your business strategy? // Journal for Quality and Participation. – 2015. – № 4. – p. 4-7.

Страница обновлена: 07.11.2025 в 06:38:35

 

 

Setting up a corporate culture according to the business model, goals and strategy of the organization on the example of the stonemasonry industry

Abramchuk A.N., Kolyada A.A.

Journal paper

Journal of Economics, Entrepreneurship and Law
Volume 14, Number 5 (May 2024)

Citation:

Abstract:
The article considers the methodological approach necessary for the formation and coordination of the corporate culture in the stonemasonry industry with its business model, strategic goals and corporate strategy. Foreign and domestic scientific resources on the topic of the article are analyzed. The results of the study are presented on the example of a specific organization in this industry. The scientific novelty lies in proving the validity of the postulates and the applicability of the tools of the Kolyada's methodology in terms of the formation and adjustment of corporate culture in the stonemasonry industry, as well as their adaptation to the conditions of the industry. The recommendations set out in the article make it possible to solve the problem of the discrepancy between the established corporate cultures in the organizations of the industry with business models, strategic goals and strategies that they need for accelerated development in modern conditions. The article will be of interest to senior employees of organizations in the stonemasonry industry and other industries, as well as researchers who are studying business modeling, strategy, strategic goals and corporate culture.

Keywords: business modeling, business model, strategic management, corporate culture, organizational culture, strategic goal, strategic planning

JEL-classification: M14, F47, G17

References:

Organizatsionnaya kultura – opredelyayushchiy faktor effektivnosti deyatelnosti organizatsii [Organizational culture is a determining factor in the effectiveness of an organization's activities]. (2014). Proceedings of the Fraternal State University. Series: Economics and Management. 1 82-85. (in Russian).

Arend R.J. (2013). The business model: Present and future – beyond a skeumorph Strategic Organization. 11 390-402. doi: 10.1177/1476127013499636.

Bashin Yu.B., Borisova K.B. (2020). Izmenenie korporativnoy kultury kak element transformatsii biznes-modeli predpriyatiya v usloviyakh informatizatsii [Change of the corporate culture as an element of transformation of the company business model in the conditions of informatization]. Business. Education. Law. (3(52)). 37-42. (in Russian). doi: 10.25683/VOLBI.2020.52.377.

Bayramov Sh.V., Kookueva V., Kolobov A., Tsvetkova L. (2023). Innovative Business Models in the Context of Organizational Culture Transformation in the COVID-19 Pandemic Public Organization Review. 23 (1). 365-387. doi: 10.1007/s11115-022-00688-9.

Bigelow L.S., Barney J.B. (2021). What Can Strategy Learn from the Business Model Approach? Journal of Management Studies. 58 528-539. doi: 10.1111/joms.12579.

Cameron K.S., Quinn R.E. (2006). Diagnosing and changing organizational culture: based on the competing values framework San Francisco: Jossey–Bass.

Culture Eats Strategy for BreakfastQuote Investigator® – Tracing Quotations. Retrieved February 16, 2024, from https://quoteinvestigator.com/2017/05/23/culture-eats/#f+16119+1+3

DaSilva C. M., Trkman P. (2014). Business Model: What It Is and What It Is Not Long Range Planning. 47 (6). 379-389. doi: 10.2139/ssrn.2181113.

Eaton D., Kilby G. (2015). Does your organizational culture support your business strategy? Journal for Quality and Participation. 37 (4). 4-7.

Joly H. Does Your Company’s Culture Reinforce Its Strategy and Purpose?Harvard Business Review. Retrieved February 02, 2024, from https://hbr.org/2022/06/does-your-companys-culture-reinforce-its-strategy-and-purpose

Kolyada A. (2023). Sleduyushchiy uroven: Strategicheskiy menedzhment novoy epokhi [Next level: Strategic management of a new era] Moscow: OOO «Alpina PRO», OOO «Evraziyskaya shkola menedzhmenta i administrirovaniya». (in Russian).

Kolyada A.A., Plekhova Yu.O. (2023). Metodika razrabotki biznes-modeli organizatsii i prognozirovaniya eyo ekonomicheskoy effektivnosti [Methodology for developing an organization’s business model and forecasting its economic efficiency]. Theory and practice of social development. (8(184)). 101-112. (in Russian). doi: 10.24158/tipor.2023.8.12.

Krupskyi O.P., Kuzmytska Y. (2020). Organizational Culture and Business Strategy: Connection and Role for A Company Survival Central European Business Review. 9 (4). 1-26. doi: 10.18267/j.cebr.241.

Liu A., Liu H., Gu J., Chen M., Jin C. (2023). Business Model Implementation of New Ventures: Linking TMT Process Antecedents, Organizational Culture, and Firm Performance Entrepreneurship Theory and Practice. doi: 10.1177/10422587231198428.

Santti U., Eskelinen T., Rajahonka M., Villman K., Happonen A. (2017). Effects of Business Model Development Projects on Organizational Culture: A Multiple Case Study of SMEs Technology Innovation Management Review. 7 (8). 15-26. doi: 10.22215/timreview/1096.

Schein E.H. (1985). Organizational culture and leadership. A dynamic view San Francisco: Jossey–Bass.

Schein E.H. (2004). Organizational culture and leadership San Francisco: Jossey–Bass.

Sevumyan E.N. (2017). Ponyatiya «korporativnaya kultura» i «organizatsionnaya kultura»: sotsialno-filosofskiy analiz [Concepts of corporate culture and organizational culture: social and philosophical analysis]. Kontekst i refleksiya: filosofiya o mire i cheloveke. 6 (5A). 61-68. (in Russian).

Shkolnyy D.V., Groshev I.V. (2019). Osobennosti vliyaniya organizatsionnoy kultury na effektivnost proizvodstvennyh predpriyatiy [Features of the impact of organizational culture on the industrial enterprises efficiency]. Vestnik Universiteta. (7). 89-93. (in Russian). doi: 10.26425/1816-4277-2019-7-89-93.

Yahaya I.S., Senin A.B.A, Yusuf M.M.B, Khatib S.F.A, Sabo A.U. (2020). Review of Literature on Business Models and Innovation Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems. 12 (05). 1470-1486. doi: 10.5373/JARDCS/V12SP5/20201907.

Yulianto E., Ismanto F. (2020). Influence of organizational culture and competence on business model of industrial revolution 4.0. as well as its implications on the company's performance Indonesian Journal of Social Research. 2 (3). 206-217. doi: 10.30997/ijsr.v2i3.74.

Zott C., Amit R. (2008). The fit between product market strategy and business model: Implications for firm performance Strategic Management Journal. 29 (1). 1-26. doi: 10.1002/smj.642.