Перспективы бизнес-моделей: «голубые океаны», менеджмент предпринимательской деятельности, инновации на стороне спроса и устойчивое развитие
Петренко Е.С.1
, Денисов И.В.1
, Кошебаева Г.К.2
, Королева А.А.3,4![]()
1 Российский экономический университет им. Г.В. Плеханова, Россия, Москва
2 Карагандинский государственный технический университет, Казахстан, Караганда
3 Карагандинский Государственный Технический Университет, Казахстан, Караганда
4 Южно-Уральский государственный университет, Казахстан, Караганда
Скачать PDF | Загрузок: 88 | Цитирований: 23
Статья в журнале
Креативная экономика (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку
Том 13, Номер 12 (Декабрь 2019)
Эта статья проиндексирована РИНЦ, см. https://elibrary.ru/item.asp?id=42441856
Цитирований: 23 по состоянию на 07.12.2023
Аннотация:
В статье проведен анализ направлений развития концепции «бизнес-моделей», позволяющих исследовать значимые вопросы в таких перспективных областях, как стратегическое управление, менеджмент предпринимательской деятельности, управление технологиями и инновациями, устойчивое развитие. В каждой сфере рассматривается, как описывалось формирование процессов добавленной стоимости до широкого распространения «бизнес-моделирования» и как применение этой концепции помогает определить будущие направления деятельности. В области стратегического управления появление бизнес-модели позволило показать, что конкурентное преимущество компании может базироваться не только на ресурсном потенциале, но и на других разнообразных видах деятельности, а значит, определяться как предложением, так и спросом. Применяя бизнес-модель в корпоративном предпринимательстве, можно показать, что новый спрос также может быть создан не только предпринимателями, но и клиентами, и другими элементами их экосистем. Особое внимание в статье также уделено применению бизнес-моделирования в управлении инновациями и устойчивом развитии. Использование бизнес-моделирования делает возможным исследовать влияние технологических инноваций на создании стоимости в рамках экосистемы производства и потребления. Кроме того, в статье отмечается важность бизнес-модели для устойчивого развития, поскольку бизнес-модель способствует интеграции социальных и экологических проблем в стратегию, деятельность компаний и обеспечивает баланс между созданием экономической, социальной и экологической ценности.
Ключевые слова: предпринимательство, стратегия, инновация, бизнес-модель, концепция «голубой океан», фиксированная стоимость
Источники:
Afuah A. Business model innovation: concepts, analysis, and cases. Routledge, 2014
3. Alvarez S.A., Jay B. Barney Discovery and creation: Alternative theories of entrepreneurial action // Strategic entrepreneurship journal. – 2007. – № 1-2. – С. 11-26.
4. Barney Jay Special theory forum the resource-based model of the firm: origins, implications, and prospects // Journal of management. – 1991. – № 1. – С. 97-98.
5. Behar Doron M., et al Absence of APOL1 risk variants protects against HIV-associated nephropathy in the Ethiopian population // American journal of nephrology. – 2011. – № 5. – С. 452-459.
Besanko D., et al. Economics of strategy. John Wiley & Sons, 2009
7. Bogers M., Allan Afuah, Bettina Bastian Users as innovators: a review, critique, and future research directions // Journal of management. – 2010. – № 4. – С. 857-875.
8. Demil Benoît, Xavier Lecocq Business model evolution: in search of dynamic consistency // Long range planning. – 2010. – С. 227-246.
9. Demil Benoît, et al. Introduction to the SEJ special issue on business models: business models within the domain of strategic entrepreneurship // Strategic Entrepreneurship Journal. – 2015. – № 1. – С. 1-11.
10. Hitt Michael A., R. Duane Ireland, Ho-uk Lee Technological learning, knowledge management, firm growth and performance: an introductory essay // Journal of Engineering and Technology management. – 2000. – С. 231-246.
11. King A.A., Christopher L.Tucci Incumbent entry into new market niches: The role of experience and managerial choice in the creation of dynamic capabilities // Management science. – 2002. – № 2. – С. 171-186.
12. Massa L., Tucci C.L., Afuah A. A critical assessment of business model research // Academy of Management Annals. – 2017. – № 1. – С. 73-104.
Mauborgne R., Kim W.C. Blue Ocean Strategy. - Boston, Massachusetts: Harvard Business School Publishing Corporation, 2005.
McMillan I.C., McGrath R. The entrepreneurial mindset: Strategies for continuously creating opportunity in an age of uncertainty. - Boston, MA: Harvard Business School Press Books, 2000.
Moore J.F. The death of competition: leadership and strategy in the age of business ecosystems. - New York: HarperBusiness, 1996. – 297 с.
16. Nidumolu R., Coimbatore K. Prahalad, Madhavan R. Rangaswami Why sustainability is now the key driver of innovation // Harvard business review. – 2009. – № 9. – С. 56-64.
17. Priem Richard L. A consumer perspective on value creation // Academy of Management Review. – 2007. – № 1. – С. 219-235.
18. Schaltegger S., Wagner M. Sustainable entrepreneurship and sustainability innovation: categories and interactions // Business strategy and the environment. – 2011. – № 4. – С. 222-237.
Schaltegger S., Roger Burritt. Corporate sustainability. Diss. Edward Elgar, 2005
20. Shah Sonali K., Mary Tripsas The accidental entrepreneur: The emergent and collective process of user entrepreneurship // Strategic entrepreneurship journal. – 2007. – № 1-2. – С. 123-140.
21. Wirtz B. W. et al. Business models: Origin, development and future research perspectives // Long Range Planning. – 2016. – № 1. – С. 36-54.
22. Yunus Muhammad, Bertrand Moingeon, Laurence Lehmann-Ortega Building social business models: Lessons from the Grameen experience // Long range planning. – 2010. – № 2-3. – С. 308-325.
Страница обновлена: 07.09.2025 в 16:33:15
Download PDF | Downloads: 88 | Citations: 23
Перспективы бизнес-моделей: «голубые океаны», менеджмент предпринимательской деятельности, инновации на стороне спроса и устойчивое развитие
Petrenko E.S., Denisov I.V., Koshebaeva G.K., Koroleva A.A.Journal paper
Creative Economy (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку
Volume 13, Number 12 (December 2019)
Abstract:
In the article the analysis of directions of development of the concept of business models is carried out, allowing to investigate significant questions in such perspective areas as strategic management, entrepreneurship management, management of technologies and innovations, sustainable development. In each sphere it is considered, as processes of the added value are formed before wide distribution of business modeling and as an application of this concept helps to define the future directions of activity. In the field of strategic management, the appearance of the business model has allowed showing that the competitive advantage of the company can be based not only on the resource potential, but also on other diverse types of activities, and thus be determined by both supply and demand. By applying the business model to corporate entrepreneurship, it is possible to show that new demand can also be created not only by entrepreneurs but also by clients and other elements of their ecosystems. The article also focuses on the application of business modeling in innovation management and sustainable development. The use of business modeling makes it possible to explore the impact of technological innovation on value creation within the production and consumption ecosystem. In addition, the article notes the importance of the business model for sustainable development, as the business model promotes the integration of social and environmental issues in the strategy and activities of companies and provides a balance between the creation of economic, social and environmental value.
Keywords: innovation, entrepreneurship, strategy, business model, blue ocean concept, fixed cost

Россия, Москва
Казахстан, Караганда