Барьеры к обмену знаниями в административных подразделениях высших учебных заведений

Благов Е.Ю.1, Плешкова А.Ю.1
1 Санкт-Петербургский Государственный Университет

Статья в журнале

Креативная экономика (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку

Том 11, Номер 3 (Март 2017)

Цитировать эту статью:

Эта статья проиндексирована РИНЦ, см. https://elibrary.ru/item.asp?id=28965381
Цитирований: 7 по состоянию на 28.06.2023

Аннотация:
В статье представлены результаты качественной стадии исследования информационно-технологических, организационно-управленческих и организационно-экономических барьеров к обмену знаниями в административных подразделениях высших учебных заведений. Объектом качественного исследования выступили сотрудники подразделений, задействованных в управлении конкретной образовательной программой уровня бакалавриата в одном из ведущих российских ВУЗов. Основным методом исследования на данной стадии выступает проведение глубинных слабоструктурированных интервью с сотрудниками задействованных подразделений с последующим выделением и интерпретацией общих конструктов из ответов респондентов. На основе результатов интерпретации данных конструктов выявлен ряд воздействующих на деятельность рассмотренных подразделений барьеров к обмену знаниями и предложены рекомендации организационно-управленческого и информационно-технологического характера, ориентированные на уменьшение воздействия данных барьеров, а также рассмотрены возможные направления дальнейшего развития исследования.

Ключевые слова: управление знаниями, обмен знаниями, барьеры к обмену знаниями, управление образовательными учреждениями

Источники:

1. Благов Е.Ю., Боголюбов П.П. Конструктная валидность Единой теории принятия и использования технологии в российских условиях // Вестник санкт-петербургского университета. серия 8. менеджмент. – 2012. – № 4. – С. 101-125.
Катькало В. С. Управление знаниями как область исследований: понятия, круг проблем, направления развития. / Инновационное развитие: экономика, интеллектуальные ресурсы, управление знаниями / Под ред. Б. З. Мильнера. - М.: ИНФРА-М, 2009. – 423-443 с.
3. Barney J. Firm Resources and Sustained Competitive Advantage // Journal of Management. – 1991. – № 1. – С. 99-102.
4. Blagov E., Zhukova K., Pleshkova A. Knowledge sharing barriers at administrative levels of undergraduate programs // Work. – 2016. – № 15. – С. 16.
5. Bratianu C., Orzea I. Knowledge Strategies Analysis by Using the Analytic Hierarchy Process // IUP Journal of Knowledge Management. – 2012. – № 2. – С. 7-21.
6. Chandra A., Vashisth R., Kumar R. Barriers and Facilitators to Knowledge Management: Evidence from Selected Indian Universities // Journal of Knowledge Management. – 2011. – № 4. – С. 7-24.
7. Cranfield D.J., Taylor J. Knowledge Management and Higher Education: A UK Case Study // Electronic Journal of Knowledge Management. – 2008. – № 2. – С. 85-100.
8. De Clercq D., Dimov D., Thongpapanl N. Organizational Social Capital, Formalization, and Internal Knowledge Sharing in Entrepreneurial Orientation Formation // Entrepreneurship: Theory & Practice. – 2013. – № 3. – С. 505-537.
9. Fey C. F., Furu F. Top management incentive compensation and knowledge sharing in multinational corporations // Strategic Management Journal. – 2008. – № 12. – С. 1301-1323.
10. Fullwood R., Rowley J., Delbridge R. Knowledge sharing amongst academics in UK universities // Journal of Knowledge Management. – 2013. – № 1. – С. 123-136.
11. Goduscheit R., Knudsen M. How Barriers to Collaboration Prevent Progress in Demand for Knowledge: A Dyadic Study of Small and Medium-Sized Firms, Research and Technology Organizations and Universities // Creativity & Innovation Management. – 2015. – № 1. – С. 29-54.
12. Katz R., Allen T.J. Investigating the Not Invented Here (NIH) syndrome: A look at the performance, tenure, and communication patterns of 50 R & D Project Groups // R&D Management. – 1982. – № 1. – С. 7-20.
13. Knudsen M. The Relative Importance of Interfirm Relationships and Knowledge Transfer for New Product Development Success // Journal of Product Innovation Management. – 2007. – № 2. – С. 117-138.
14. Kumaraswamy K. S. N., Chitale C.M. Collaborative knowledge sharing strategy to enhance organizational learning // Journal of Management Development. – 2012. – № 3. – С. 308-322.
15. Pierce L. Organizational Structure and the Limits of Knowledge Sharing: Incentive Conflict and Agency in Car Leasing // Management Science. – 2012. – № 6. – С. 1106-1121.
16. Riege A. Three-dozen knowledge-sharing barriers managers must consider // Journal of Knowledge Management. – 2005. – № 3. – С. 18-35.
17. Willem A., Buelens M. Knowledge sharing in inter-unit collaborative episodes: The impact of organizational structure dimensions // International Journal of Information Management. – 2009. – № 2. – С. 151-160.
18. Yuan Y. C., Zhao X., Liao Q., Chi C. The use of different information and communication technologies to support knowledge sharing in organizations: From e-mail to micro-blogging // Journal of the American Society for Information Science. – 2013. – № 8. – С. 1659-1670.
19. Zhukova K., Pleshkova A., Mihnevich A., Pehtin I. One Approach to Administrative and Educational Processes Modeling: Case of Bachelor Program // International Journal. – 2016. – № 3. – С. 58-66.

Страница обновлена: 22.08.2025 в 23:30:56

 

 

Barriers to knowledge sharing in administrative units within higher education institutions

Blagov E.Yu., Pleshkova A.Yu.

Journal paper

Creative Economy (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку

Volume 11, Number 3 (March 2017)

Citation:

Abstract:
The article presents the results of a qualitative stage of research on information-technological, organizational-managerial and organizational-economic barriers to knowledge sharing in administrative units within higher educational institutions. Objects of qualitative research are employees of units involved in the management of the bachelor degree program in one of the leading Russian universities. The main method of research at this stage lies in conducting semi-structured interviews with employees of the involved units, followed by the selection and interpretation of common constructs from the respondents' answers. On the basis of the interpretation results of the constructs, we identified a number of barriers to knowledge, affecting the activity of the examined units. We give organizational-managerial and organizational-economic recommendations, which are focused on reducing the impact of these barriers. We also examined possible directions for the further development of the study.

Keywords: knowledge management, knowledge sharing, barriers to knowledge sharing, management of educational institutions