Вторичные санкции: назначение, последствия и вызовы

Хмелева Г.А.1
1 Самарский государственный экономический университет

Статья в журнале

Экономические отношения (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку

Том 14, Номер 1 (Январь-март 2024)

Цитировать эту статью:

Эта статья проиндексирована РИНЦ, см. https://elibrary.ru/item.asp?id=65634609

Аннотация:
Актуальность статьи обусловлена продолжающимся санкционным давлением на Россию, усиливающимся за счет вторичных санкций против компаний и физических лиц – партнеров российского бизнеса. В данной статье раскрыты этапы и основное назначение вторичных санкций, проведено исследование потенциальных последствий и вызовов для российской экономики. Показано, что развитие политики вторичных санкций проходило в четыре этапа и связано с необходимостью повышения эффективности санкционного давления за счет расширения спектра влияния и повышения цены вопроса для потенциальных и действующих бизнес-партнеров. Цель вторичных санкций – отказаться от сотрудничества с партнерами из страны-объекта санкций. Исследование показало, что США как основной отправитель санкций против России в целом завершили работу по уточнению товарных групп, для которых установлены ограничения и запреты. Дальнейшие действия будут связаны именно с усилением контроля за сотрудничеством с российским бизнесом, особенно в сфере поставок технологичной продукции и финансовых расчетов. В статье представлены рекомендации по усилению противодействия давлению вторичных санкций.

Ключевые слова: санкции, назначение санкций, механизмы санкций, вторичные санкции, последствия санкций

JEL-классификация: F50, F51

Источники:

1. Hufbauer G. C., Jung E. Economic sanctions in the twenty-first century // Research Handbook on Economic Sanctions. – 2021. – p. 26-43.
2. Peksen D. When Do Imposed Economic Sanctions Work? A Critical Review of the Sanctions Effectiveness Literature // Defence and Peace Economics. – 2019. – № 6. – p. 635-647. – doi: 10.1080/10242694.2019.1625250.
3. Newman A. L., Zhang Q. Secondary effects of financial sanctions: Bank compliance and economic isolation of non-target states // Review of International Political Economy. – 2023. – № 1-27. – p. 1-27. – doi: 10.1080/09692290.2023.2267051.
4. Ruys T., Ryngaert C. Secondary sanctions: a weapon out of control? The international legality of, and european responses to, US secondary sanctions // British Yearbook of International Law. – 2020. – doi: 10.1093/bybil/braa007.
5. Арапова Е.Я. Новые модальности глобальной санкционной политики // Международная аналитика. – 2023. – № 1. – c. 37-51. – doi: 10.46272/2587-8476-2023-14-1-37-51.
6. Зимовец А.В., Климачев Т.Д. Анализ и оценка сценариев социально-экономического развития России в условиях санкционной блокады и непредсказуемости глобальных трендов мировой экономики // Экономические отношения. – 2023. – № 1. – c. 181-202. – doi: 10.18334/eo.13.1.117207.
7. Терри П. Проведение в жизнь внешней политики США путем наложения односторонних вторичных санкций: работает ли право сильного в международном публичном праве? // Вестник международных организаций: образование, наука, новая экономика. – 2022. – № 1. – c. 25-55. – doi: 10.17323/19967845-2022-01-02.
8. Тимофеев И.Н. Европейский парадокс: политика санкций США в отношении бизнеса стран ЕС // Современная Европа. – 2020. – № 2(95). – c. 45-55. – doi: 10.15211/soveurope220204555.
9. Тимофеев И.Н. Почему вторичные санкции эффективны? Опыт принудительных мер властей США против американского и зарубежного бизнеса // Международные процессы. – 2019. – № 3(58). – c. 21-35. – doi: 10.17994/IT.2019.17.3.58.2.
10. Агеев В.В. Конкурентоспособность российских экспортеров на международном рынке стальной продукции в условиях санкционной политики // Лизинг. – 2023. – № 3. – c. 4-10. – doi: 10.33920/VNE-03-2303-01.
11. Молдашев К.Б., Махмеджанов Г.Н. Переосмысление роли евразийского экономического союза в условиях санкций // Central Asian Economic Review. – 2023. – № 2(149). – c. 93-105. – doi: 10.52821/2789-4401-2023-2-93-105.
12. Бельченко М.А. Некоторые аспекты применения схемы параллельного импорта: необходимость, результативность, угрозы // Ученые записки Санкт-Петербургского имени В.Б. Бобкова филиала Российской таможенной академии. – 2023. – № 2(86). – c. 62-69.
13. CISADA. The New U.S. Sanctions on Iran. Ofac.treasury.gov. [Электронный ресурс]. URL: https://ofac.treasury.gov/media/7871/download?inline (дата обращения: 09.03.2024).
14. Совместный всеобъемлющий план действий по урегулированию ситуации вокруг иранской ядерной программы. Mid.ru. [Электронный ресурс]. URL: https://www.mid.ru/ru/foreign_policy/international_safety/1424316/ (дата обращения: 09.03.2024).
15. Implementation of Additional Sanctions Against Russia and Belarus Under the Export Administration Regulations (EAR) and Refinements to Existing Controls. Federalregister.gov. [Электронный ресурс]. URL: https://www.federalregister.gov/documents/2023/02/27/2023-03927/implementation-of-additional-sanctions-against-russia-and-belarus-under-the-export-administration (дата обращения: 09.03.2024).
16. Council Regulation (EU) 2024/576 of 12 February 2024 amending Regulation (EU) No 833/2014 concerning restrictive measures in view of Russia’s actions destabilising the situation in Ukraine. Europa.eu. [Электронный ресурс]. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32024R0576 (дата обращения: 09.03.2024).
17. Rule Implementation of Additional Sanctions Against Russia and Belarus Under the Export Administration Regulations (EAR) and Refinements to Existing Controls. Federalregister.gov. [Электронный ресурс]. URL: https://www.federalregister.gov/documents/2024/01/25/2024-01408/implementation-of-additional-sanctions-against-russia-and-belarus-under-the-export-administration (дата обращения: 09.03.2024).
18. Council Regulation (EU) 2024/745 of 23 February 2024 amending Regulation (EU) No 833/2014 concerning restrictive measures in view of Russia’s actions destabilising the situation in Ukraine. Europa.eu. [Электронный ресурс]. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32024R0745 (дата обращения: 09.03.2024).
19. FinCEN and the U.S. Department of Commerce’s Bureau of Industry and Security Urge Increased Vigilance for Potential Russian and Belarusian Export Control Evasion Attempts. Fincen.gov. [Электронный ресурс]. URL: https://www.fincen.gov/sites/default/files/2022-06/FinCEN%20and%20Bis%20Joint%20Alert%20FINAL.pdf (дата обращения: 09.03.2024).
20. Statement from Secretary Yellen on President Biden’s Executive Order Taking Additional Steps With Respect to Russia’s Harmful Activities. Treasury.gov. [Электронный ресурс]. URL: https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy2011 (дата обращения: 09.03.2024).

Страница обновлена: 21.09.2025 в 14:58:50

 

 

Secondary sanctions: purpose, consequences and challenges

Khmeleva G.A.

Journal paper

Journal of International Economic Affairs (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку

Volume 14, Number 1 (January-March 2024)

Citation:

Abstract:
The ongoing sanctions pressure on Russia is increasing due to secondary sanctions against companies and individuals who are partners of Russian business. The article reveals the stages and the main purpose of secondary sanctions and examines the potential consequences and challenges for the Russian economy. It is shown that the development of the policy of secondary sanctions took place in four stages and is associated with the need to increase the effectiveness of sanctions pressure by expanding the scope of influence and increasing the role of sanctions pressure for potential and existing business partners. The purpose of secondary sanctions is to refuse to cooperate with partners from the target country. The study shows that the United States, as the main initiator of sanctions against Russia, has generally completed work on clarifying the product groups for which restrictions and bans have been established. Further actions will be related to strengthening control over cooperation with Russian companies, especially in the field of technological products and financial settlements. The article presents recommendations for strengthening the counteraction to the pressure of secondary sanctions.

Keywords: sanctions, sanctions purpose, sanctions mechanism, secondary sanctions, sanctions consequence

JEL-classification: F50, F51

References:

Ageev V.V. (2023). Konkurentosposobnost rossiyskikh eksporterov na mezhdunarodnom rynke stalnoy produktsii v usloviyakh sanktsionnoy politiki [Competitiveness of russian exporters in the international market of steel products under the sanctions policy]. Leasing. (3). 4-10. (in Russian). doi: 10.33920/VNE-03-2303-01.

Arapova E.Ya. (2023). Novye modalnosti globalnoy sanktsionnoy politiki [New modalities of the global sanctions policy]. Mezhdunarodnaya analitika. 14 (1). 37-51. (in Russian). doi: 10.46272/2587-8476-2023-14-1-37-51.

Belchenko M.A. (2023). Nekotorye aspekty primeneniya skhemy parallelnogo importa: neobkhodimost, rezultativnost, ugrozy [Some aspects of the parallel import scheme application: necessity, effectiveness, threats]. Uchenye zapiski Sankt-Peterburgskogo imeni V.B. Bobkova filiala Rossiyskoy tamozhennoy akademii. (2(86)). 62-69. (in Russian).

CISADA. The New U.S. Sanctions on IranOfac.treasury.gov. Retrieved March 09, 2024, from https://ofac.treasury.gov/media/7871/download?inline

Council Regulation (EU) 2024/576 of 12 February 2024 amending Regulation (EU) No 833/2014 concerning restrictive measures in view of Russia’s actions destabilising the situation in UkraineEuropa.eu. Retrieved March 09, 2024, from https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32024R0576

Council Regulation (EU) 2024/745 of 23 February 2024 amending Regulation (EU) No 833/2014 concerning restrictive measures in view of Russia’s actions destabilising the situation in UkraineEuropa.eu. Retrieved March 09, 2024, from https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32024R0745

FinCEN and the U.S. Department of Commerce’s Bureau of Industry and Security Urge Increased Vigilance for Potential Russian and Belarusian Export Control Evasion AttemptsFincen.gov. Retrieved March 09, 2024, from https://www.fincen.gov/sites/default/files/2022-06/FinCEN%20and%20Bis%20Joint%20Alert%20FINAL.pdf

Hufbauer G. C., Jung E. (2021). Economic sanctions in the twenty-first century Research Handbook on Economic Sanctions. 26-43.

Implementation of Additional Sanctions Against Russia and Belarus Under the Export Administration Regulations (EAR) and Refinements to Existing ControlsFederalregister.gov. Retrieved March 09, 2024, from https://www.federalregister.gov/documents/2023/02/27/2023-03927/implementation-of-additional-sanctions-against-russia-and-belarus-under-the-export-administration

Moldashev K.B., Makhmedzhanov G.N. (2023). Pereosmyslenie roli evraziyskogo ekonomicheskogo soyuza v usloviyakh sanktsiy [Rethinking the role of the Eurasian Economic Union in the conditions of sanctions]. Central Asian Economic Review. (2(149)). 93-105. (in Russian). doi: 10.52821/2789-4401-2023-2-93-105.

Newman A. L., Zhang Q. (2023). Secondary effects of financial sanctions: Bank compliance and economic isolation of non-target states Review of International Political Economy. (1-27). 1-27. doi: 10.1080/09692290.2023.2267051.

Peksen D. (2019). When Do Imposed Economic Sanctions Work? A Critical Review of the Sanctions Effectiveness Literature Defence and Peace Economics. 30 (6). 635-647. doi: 10.1080/10242694.2019.1625250.

Rule Implementation of Additional Sanctions Against Russia and Belarus Under the Export Administration Regulations (EAR) and Refinements to Existing ControlsFederalregister.gov. Retrieved March 09, 2024, from https://www.federalregister.gov/documents/2024/01/25/2024-01408/implementation-of-additional-sanctions-against-russia-and-belarus-under-the-export-administration

Ruys T., Ryngaert C. (2020). Secondary sanctions: a weapon out of control? The international legality of, and european responses to, US secondary sanctions British Yearbook of International Law. doi: 10.1093/bybil/braa007.

Statement from Secretary Yellen on President Biden’s Executive Order Taking Additional Steps With Respect to Russia’s Harmful ActivitiesTreasury.gov. Retrieved March 09, 2024, from https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy2011

Terri P. (2022). Provedenie v zhizn vneshney politiki SShA putem nalozheniya odnostoronnikh vtorichnyh sanktsiy: rabotaet li pravo silnogo v mezhdunarodnom publichnom prave? [Enforcing U.S. foreign policy by imposing unilateral secondary sanctions: is might right in public international law?]. International Organisations Research Journal: education, science, new economy. 17 (1). 25-55. (in Russian). doi: 10.17323/19967845-2022-01-02.

Timofeev I.N. (2019). Pochemu vtorichnye sanktsii effektivny? Opyt prinuditelnyh mer vlastey SShA protiv amerikanskogo i zarubezhnogo biznesa [Why do secondary sanctions work? united states government versus american and international business]. International trends. 17 (3(58)). 21-35. (in Russian). doi: 10.17994/IT.2019.17.3.58.2.

Timofeev I.N. (2020). Evropeyskiy paradoks: politika sanktsiy SShA v otnoshenii biznesa stran ES [European paradox: U.S. sanctions against European business]. Modern Europe. (2(95)). 45-55. (in Russian). doi: 10.15211/soveurope220204555.

Zimovets A.V., Klimachev T.D. (2023). Analiz i otsenka stsenariev sotsialno-ekonomicheskogo razvitiya Rossii v usloviyakh sanktsionnoy blokady i nepredskazuemosti globalnyh trendov mirovoy ekonomiki [Analysis and assessment of scenarios for Russia's socio-economic development under the sanctions embargo and unpredictable global economic trends]. Journal of international economic affairs. 13 (1). 181-202. (in Russian). doi: 10.18334/eo.13.1.117207.