Human capital and social responsibility are the sources for the formation of a highly effective organizational culture for the development of enterprises in the Russian Federation
Bodrova M.I.1
1 ООО «ПепсиКо Холдингс», Russia
Download PDF | Downloads: 50 | Citations: 19
Journal paper
Creative Economy (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку
Volume 13, Number 9 (September 2019)
Indexed in Russian Science Citation Index: https://elibrary.ru/item.asp?id=41144206
Cited: 19 by 07.12.2023
Abstract:
The article is devoted to the study of the necessary components to ensure the competitiveness and development of enterprises in the Russian Federation. The author presents an approach based on the influence of organizational culture on enterprises in the direction of success. Social responsibility of companies and their human capital are defined as the sources for the formation of a highly effective organizational culture. In the course of the work the author explores the theoretical and practical aspects of the presented sources. Attention is paid to the place of our country in the world by the level of human capital development. The directions of development of organizational culture are offered in order to improve the efficiency of enterprises in the Russian Federation.
Keywords: human capital, competitiveness, development, social responsibility, organizational culture
JEL-classification: M14, O15, D22, E71
Highlights:
- Нарастающие процессы глобализации, информатизации, условия конкуренции и реалии бизнес среды не только направляют, но и определяют дальнейшие пути развития для предприятий. Мы убеждены, что развитие человеческого капитала и повышение социальной ответственности бизнеса являются необходимыми условиями, и, в то же время, источниками, для формирования высокоэффективной организационной культуры современной бизнес среды. Положительный имидж, лояльность поставщиков, потребителей и сотрудников в перспективе не могут не дать положительный эффект и обеспечить устойчивое развитие предприятий. Мы видим высокую вероятность синергетического эффекта от данных источников в целях формирования высокоэффективной организационной культуры в частности, и развития предприятий в Российской Федерации в целом.
References:
Bakke D. (2017). Rabota v radost. Biznes–model buduschego [The work is fun. The business–a model of the future] M.: Mann, Ivanov i Ferber. (in Russian).
Druker P. (2015). Praktika menedzhmenta [Practice management] M.: Mann, Ivanov i Ferber. (in Russian).
Kapitonov E.A., Zinchenko G.P., Kapitonov A.E. (2005). Korporativnaya kultura: teoriya i praktika [Corporate culture: theory and practice] M.: Alfa-Press. (in Russian).
Khachaturov A.E., Kulikov Yu.A. (2003). Osnovy menedzhmenta kachestva [Fundamentals of quality management] M.: Delo i Servis. (in Russian).
Kotler F., Kartadzhayya Kh.. Setiavan A. (2012). Marketing 3.0. Ot produktov k potrebitelyam i dalee - k chelovecheskoy dushe [Marketing 3.0. From products to consumers and further - to the human soul] M.: Alpina Biznes Buks. (in Russian).
Kuznetsov Yu.V.. Melyakova E.V. (2013). Teoriya organizatsii [Organization theory] M.: Yurayt. (in Russian).
Maksimenko A.A. (2003). Organizatsionnaya kultura: sistemno-psikhologicheskie opisaniya [Organizational culture: a systematic psychological description ] Kostroma: KGU im. N.A. Nekrasova. (in Russian).
Meskon M.Kh., Albert M., Khedouri F. (2012). Osnovy menedzhmenta [Fundamentals of management] M.: Vilyams. (in Russian).
Molchanov N.N. (2014). Sovremennyy marketing: dostizheniya, problemy, perspektivy [Modern Marketing: Achievements, Problems and Prospects]. Economics and management. (1(99)). 36-44. (in Russian).
Sheyn E. (2008). Organizatsionnaya kultura i liderstvo [Organizational culture and leadership] SPb.: Piter. (in Russian).
Solomanidina T.O. (2013). Organizatsionnaya kultura kompanii [The organizational culture of the company] M.: INFRA-M. (in Russian).
Tompson A.A., Striklend A.Dzh., Sokolova M.I., Zaytsev L.G. (2012). Strategicheskiy menedzhment. Iskusstvo razrabotki i realizatsii strategii [Strategic management. The art of developing and implementing the strategy] M.: YuNITI-DANA. (in Russian).
Официальная страница социальной сети Facebook. Retrieved July 20, 2018, from https://www.facebook.com/smmplus.net/?ref=nf&hc_ref=ARRYxKD_tXAjefdw1VVnDgB4NFPdfb7Irv7sK9XSjd7UXygswBAbdrn9MzqzLwyXmd0
Официальный сайт Всемирного банка. Retrieved April 15, 2018, from http://www.vsemirnyjbank.org/ru/news/press-release/2018/01/30/world-bank-report-finds-rise-in-global-wealth-but-inequality-persists?cid
Официальный сайт Всемирного экономического форума. Retrieved February 03, 2018, from https://www.weforum.org/reports/the-global-human-capital-report-2017
Официальный сайт Петербургского международного экономического форума 2017, панельная сессия «Человеческий капитал – главный актив экономики». (in Russian). Retrieved June 15, 2018, from http://www.forumspb.com/ru/2016/sections/62/materials/309/sessions/1386#translation
Официальный сайт Российской газеты. (in Russian). Retrieved July 10, 2018, from https://rg.ru/2015/05/14/kapital.html
Официальный сайт компании Pepsico. Retrieved March 10, 2018, from http://www.pepsico.ru/purpose/performance-with-purpose
Официальный сайт портала Superjob.ru. (in Russian). Retrieved July 15, 2018, from https://www.superjob.ru
Роджер М. Как переспорить Милтона ФридманаHbr-russia.ru. Retrieved April 27, 2018, from http://hbr-russia.ru/biznes-i-obshchestvo/etika-i-reputatsiya/p13945
Цукерберг М. Недостаточно найти свою цельHbr-russia.ru. (in Russian). Retrieved March 14, 2018, from https://hbr-russia.ru/liderstvo/lidery/p20961/#ixzz56c2L7DcW
Страница обновлена: 30.04.2025 в 07:17:33