Management of the transformation of business processes of modern university in Russia

Silakova L.V.1
1 Санкт-Петербургский национальный исследовательский университет информационных технологий механики и оптики

Journal paper

Russian Journal of Innovation Economics (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку

Volume 7, Number 4 (October-December 2017)

Citation:

Indexed in Russian Science Citation Index: https://elibrary.ru/item.asp?id=32311418
Cited: 11 by 07.12.2023

Abstract:
The study is aimed at identifying opportunities and directions of transformation of universities by entrepreneurial type in Russia. We conduct comparative analysis of education systems and experience of change management of universities in Russia and in foreign countries. We identify factors, affecting the business processes at universities. We conclude that Russian universities have high innovative potential and low level of its implementation. Based on the classification of University’s business processes and the application of the Business Model Canvas (BMC) we analyze the value proposition of three types of universities. We show the ways for emerging entrepreneurial universities in Russia. We conclude that there is a need to ensure favorable conditions for the formation of innovator which has skills necessary for modern economy.

Keywords: entrepreneurial university, change management, Business Model Canvas (BMC), triple helix model, transformation of a University

JEL-classification: O32, R50, P29

Highlights:

  • 1) Современные условия требуют привлечения внебюджетного финансирования и повышения эффективности деятельности ВУЗов. Это актуализирует поиск путей трансформации университета в предпринимательский тип;
  • 2) Анализ зарубежного и российского опыта управления изменениями в деятельности ВУЗов показывает происходящую трансформацию бизнес-процессов Университетов;
  • 3) Сравнение систем образования в России и зарубежных странах показывает основные отличия в объемах финансирования, структуре государственных и частных ВУЗов и институциональных условиях. В то же время отмечаются положительные количественные изменения и качественные сдвиги в России.
  • 4) Успех трансформации современного ВУЗа зависит от его «готовности к адаптации» (adaptive capacity), достижение которой достигается внедрением в работу нелинейной системы управления;
  • 5) Применение BMC-модели позволило охарактеризовать бизнес-процессы ВУЗов различных типов и выявить их ценностные предложения;
  • 6) Наряду с подготовкой кадров и научными исследованиями в предпринимательском университете актуализируется деятельность по созданию и внедрению результатов научной и образовательной деятельности во внешнюю среду;
  • 7) Привлечение дополнительного финансирования, развитие инфраструктуры и осуществление инновационной деятельности должны быть направлены на улучшение качества предоставляемых образовательных услуг;
  • 8) Управление изменениями в университетах должно носить устойчивый характер и распространяться на все подразделения, вовлекая их в процессы принятия решений.

References:

Budylin D.Yu., Polatayko S.V., Silakova L.V (2013). Sotsialnye innovatsii kak faktor razvitiya universiteta [Social innovations as a factor in the development of the university]. Science Magazine. (2). 3-19. (in Russian).
Education at a Glance 2014OECD Indicators «Russian Federation»; Centre for Educational Research and Innovation. Retrieved November 11, 2017, from http://www.oecdilibrary.org/education/educational-research-and-innovation_20769679
Galazhinskiy E.V., Prozumentova G.N. (2014). Stanovlenie issledovatelskogo universiteta: Pretsedent i fenomen upravleniya izmeneniyami v klassicheskom universitete [Coming into Being of Research University: Precedent and Phenomenon of Changes Management in a Classical University]. Problemy upravleniya v sotsialnyh sistemakh. 7 (11). 8-12. (in Russian).
Gaus O., Raith M.G. (2016). Commercial Transfer – a Business-Model Innovation of the Entrepreneurial University Industry and Higher Education. 1-28.
Grudzinskiy A.O., Bednyy A.B. (2009). Transfer znaniy funktsiya innovatsionnogo universiteta [Knowledge transfer as a function of innovative university]. Higher education in Russia. (9). 66-71. (in Russian).
Grudzinskiy A.O., Bednyy A.B. (2012). Kontseptsiya konkurentosposobnogo universiteta: model tetraedr [Concept of university competitiveness: tetrahedron model]. Higher education in Russia. (12). 29-36. (in Russian).
Kekhyan M.G. (2017). Vozdeystvie faktorov vneshney i vnutrenney sredy na innovatsionnoe razvitie obrazovatelnyh uchrezhdeniy [Influence of external and internal environment on the innovative development of educational institutions]. Russian Journal of Innovation Economics. 5 (4). 189-206. (in Russian). doi: 10.18334/inec.5.4.2103.
Krokhmal L.A. (2016). Otsenka predprinimatelskogo potentsiala universitetov [Assessing entrepreneurial potential of universities]. Dalnevostochnyy agrarnyy vestnik. (2(38)). 103-113. (in Russian).
Latukha O.A., Pushkaryov Yu.V. (2012). Innovatsionnaya deyatelnost sovremennogo vuza: tendentsii razvitiya [Innovation activity of a modern university: development trends ]. Vestnik Novosibirskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. 8 (4). 44-51. (in Russian).
Lunin V.E., Kubina N.E. (2015). Formirovanie tsennostnogo predlozheniya klientam kompanii na osnove biznes - modeli Canvas [Formation of a value proposition to the company's customers based on the business model Canvas]. The young scientist. (21.1(101)). 45-49. (in Russian).
Ostervalder A., Pine I. (2011). Business Model Generation – Postroenie biznes modeley [Business Model Generation ] M.: Alpina Pablisher. (in Russian).
Radchenko M.V. (2005). Sovershenstvovanie innovatsionnoy deyatelnosti vuzov [Improving innovation activity of universities] (in Russian).
Sheremeteva E.N., Stepanova T.E. (2015). Prioritetnye napravleniya razvitiya vuza: nauchno-issledovatelskaya deyatelnost [Priority trends of higher school development: research work]. Russian Journal of Innovation Economics. 5 (1). 9-26. (in Russian).
Surovitskaya G.V., Semin D.I., Kochergin A.V. (2017). Rol opornyh universitetov v razvitii regionalnoy ekonomiki [Role of flagship regional universities in the development of regional economy]. Creative economy. 10 (4). 433-450. (in Russian). doi: 10.18334/ce.10.4.35057.
Zaytsev A.V., Kraft Y. (2012). Vliyanie globalizatsii i rol universitetov v formirovanii intellektualno-kreativnyh resursov obschestva [Building-Up Intellectual and Creative Resources: the Experience of a Czech University]. Russian Journal of Entrepreneurship. (2). 139-146. (in Russian).
Zilwa D. (2010). Academic units in a complex, changing world New York: Springer.
В университете правительства Москвы прошел мастер-класс «управление изменениями»Новости МГУУ. Retrieved November 02, 2017, from http://mguu.ru/v-nbsp-universitete-pravitelstva-moskvy-proshel-master-klass-laquo-upravlenie-izmeneniyami-raquo
Информационная система анализа динамики индикаторов в сфере высшего и среднего профессионального образованияГИВЦ МинОбрнауки РФ. (in Russian). Retrieved November 07, 2017, from http://indicators.miccedu.ru

Страница обновлена: 15.04.2025 в 08:55:04