Трансформация автомобильной промышленности: кризис, смена лидеров и перспективы развития отрасли в России
Батяева А.Е.1
, Егоров А.С.1![]()
1 Институт Экономики Российской академии наук
Скачать PDF | Загрузок: 33
Статья в журнале
Экономика, предпринимательство и право (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку
Том 15, Номер 1 (Январь 2025)
Эта статья проиндексирована РИНЦ, см. https://elibrary.ru/item.asp?id=80404140
Аннотация:
В статье в рамках исследования научной проблемы обеспечения национальной безопасности в сфере производства транспортных средств представлен анализ актуального кризиса мирового автомобилестроения, начавшегося в 2018 году, а также впервые в одной работе проанализированы два исторических эпизода смены лидера в автопроме, выявлены причины появления новых лидеров, систематизированы меры результативной государственной промышленной политики. Показано, что комплексная государственная политика включала как дополнительное финансирование отрасли и ее защиту от внешней конкуренции, так и предъявляла требования к соотношению цена-качество, стимулируя инновационное развитие отрасли. С этой позиции рассмотрено положение дел в российском автомобилестроении. Выявлены актуальные проблемы в отрасли, в том числе заложенная уязвимость в Стратегии развития автомобильной промышленности Российской Федерации до 2035 г. Рассмотрена возможность извлечения полезных уроков из опыта других стран, наличие шанса обеспечить внутренний рынок и снизить зависимость как от импорта, так и от иностранного производства внутри страны. Статья может быть интересна разработчикам стратегии развития автомобильной промышленности России, а также исследователям, изучающим проблему импортозамещения в автомобилестроении.
Ключевые слова: автомобилестроение, кризис автомобилестроения, автомобилестроение в России, автомобилестроение в Китае, автомобилестроение в Японии
JEL-классификация: L52, L62, O25
Источники:
2. Баронина Ю.А. Мировое автомобилестроение: спад в отрасли. / В сборнике: Год планеты. - М.: Идея-Пресс, 2019. – 60-69 c.
3. Баронина Ю.А. Анализ конкурентных сил в европейском автомобилестроении (по М. Портеру) // Российский экономический журнал. – 2020. – № 4. – c. 103-112. – doi: 10.33983/0130-9757-2020-4-103-112.
4. Кирюхина С.Е., Михешкина Е.Е. Китайский рынок автомобилестроения: современное состояние и перспективы // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Экономика. – 2023. – № 4. – c. 723-739. – doi: 10.22363/2313-2329-2023-31-4-723-739.
5. Морогов А.А. Формирование системы энергетической безопасности Японии // Индекс безопасности. – 2010. – № 1(92). – c. 155-162.
6. Asanuma B. The organization of parts purchases in the Japanese automotive industry // Japanese Economic Studies. – 1985. – № 4. – p. 32-53. – doi: 10.2753/JES1097-203X130432.
7. Barwick P.J., Cao Sh., Li Sh. Local protectionism, market structure and social welfare: China's automobile market // American Economic Journal: Economic Policy. – 2021. – № 4. – p. 112-151. – doi: 10.1257/pol.20180513.
8. Chen Y., Lin Lawell C.-Y. C., Wang Y. The Chinese automobile industry and government policy // Research in Transportation Economics. – 2020. – p. 100849. – doi: 10.1016/j.retrec.2020.100849.
9. Cole D.E. Analysis of U.S. and Japanese automotive technology. / In book: Chapter in The Japanese Automotive Industry: Model and Challenge for the Future?. - Michigan: University of Michigan Press, 1981. – 160 p.
10. Dyer J. Does governance matter? Keiretsu alliances and asset specificity as sources of Japanese competitive advantage // Organization Science. – 1996. – № 6. – p. 649-666.
11. Gallagher K.S. China shifts gears: automakers, oil, pollution, and development. Urban and Industrial Environments. - Cambridge, MA: MIT Press, 2006. – 216 p.
12. Gerstel D., Goodman M. Japan: Industrial Policy and the Economic Miracle. From Industrial Policy to Innovation Strategy: Lessons from Japan, Europe, and the United States. Center for Strategic and International Studies. [Электронный ресурс]. URL: https://www.csis.org/analysis/industrial-policy-innovation-strategy-lessons-japan-europe-and-united-states.
13. Graham J.D., Belton K.B., Xia S. How China Beat the US in Electric Vehicle Manufacturing // Issues in Science and Technology. – 2021. – № 2. – p. 72-79.
14. Gurkov I., Morley M.J. Looking in the rear-view mirror – A 35 year retrospective on the Russian automotive industry // Thunderbird International Business Review. – 2021. – doi: 10.1002/tie.22197.
15. Harwit E. Tesla Goes to China. East-West Center. [Электронный ресурс]. URL: https://www.eastwestcenter.org/publications/tesla-goes-china (дата обращения: 3.05.2024).
16. Kazancoglu I., Ozbiltekin-Pala M., Mangla S.K., Kumar A., Kazancoglu Y. Using emerging technologies to improve the sustainability and resilience of supply chains in a fuzzy environment in the context of COVID-19 // Annals of Operations Research. – 2023. – № 1. – p. 217-240. – doi: 10.1007/s10479-022-04775-4.
17. Naimoli S., Tsafos N. Climate Solutions Series: Decarbonizing Global Transport. Center for Strategic and International Studies (CSIS). [Электронный ресурс]. URL: https://www.csis.org/analysis/climate-solutions-series-decarbonizing-global-transport (дата обращения: 13.05.2024).
18. Paul Brunet, A., New S. Kaizen in Japan: an empirical study // International Journal of Operations & Production Management. – 2003. – № 12. – p. 1426-1446. – doi: 10.1108/01443570310506704.
19. Roberto M., Guo G.C., Jiang, C.X. Chang'an automobile and the Chinese automotive industry // Emerald emerging markets case studies. – 2011. – № 4. – p. 1-30. – doi: 10.1108/20450621111187380.
20. Wenten F. The automotive industry in China: past and present. / In book: New Frontiers of the Automobile Industry. - Cham: Palgrave Macmillan, 2020. – 279-300 p.
Страница обновлена: 16.08.2025 в 19:28:46
Download PDF | Downloads: 33
Transformation of the automotive industry: crisis, leadership change, and prospects for industry development in Russia
Batyaeva A.E., Egorov A.S.Journal paper
Journal of Economics, Entrepreneurship and Law (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку
Volume 15, Number 1 (January 2025)
Abstract:
Within the framework of the study of the scientific problem of ensuring national security in the field of vehicle production, the article presents an analysis of the current crisis in the global automotive industry that began in 2018. The article analyzes two historical episodes of a change in the leader in the automotive industry, identifies the reasons for the emergence of new leaders, and systematizes measures of effective state industrial policy. It is shown that the comprehensive state policy included both additional financing of the industry and its protection from external competition, as well as imposed requirements on the price-quality ratio, stimulating the innovative development. From this position, the state of affairs in the Russian automotive industry is considered. Current problems in the industry, including the vulnerability inbuilt in the Strategy for the Development of the Automotive Industry of the Russian Federation until 2035, are identified. It is considered whether it is possible to learn useful lessons from the experience of other countries, whether there is a chance to supply the domestic market and reduce dependence on both imports and foreign production within the country.
The article may be of interest to developers of the Russian automobile industry strategy, as well as to researchers studying the problem of import substitution in the automotive industry.
Keywords: automotive industry, automotive industry crisis, Russian automotive industry, Chinese automotive industry, Japanese automotive industry
JEL-classification: L52, L62, O25
