Учебная лаборатория как современная форма организации учебной деятельности в экономическом вузе

Artyukhova I.V.1
1 Крымский федеральный университет имени В.И. Вернадского, Russia

Journal paper

Creative Economy (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку

Volume 13, Number 12 (December 2019)

Citation:

Indexed in Russian Science Citation Index: https://elibrary.ru/item.asp?id=42441865
Cited: 4 by 24.01.2023

Abstract:
The article examines the requirements for the creation of educational laboratories based on modern approaches the organization of educational process in the economic university. The author studied organizational aspects of the creation of the educational laboratories, the necessary logistical and methodological support. We consider two forms of educational laboratories: stationary and virtual, and their integrated form. It is proposed to use a project method for the development of methodical material, educational laboratories of the Institute. The authors explored the possibilities of simulation modeling of economic objects in virtual learning labs and proposed version of the enhanced learning environment in the laboratory.

Keywords: simulation modelling, virtual laboratory, economic education, educational laboratory, organization of laboratories, design approach

JEL-classification: A22, С91, С92

Highlights:

  • Одной из важных форм развивающих практико-ориентированных технологий вуза являются учебные лаборатории, где закрепляются теоретические знания студентов на практике, имеется доступ ко всем необходимым образовательным ресурсам.
  • Учебная лаборатория может заключать в себе сразу несколько современных способов представления материала для наилучшего усвоения и отвечать задачам нынешних стандартов обучения.
  • По форме реализации учебные лаборатории могут быть стационарными и виртуальными, а также иметь смешанный тип.
  • Современная учебная лаборатория должна представлять собой локальную образовательную среду расширенного формата и включать элементы электронной педагогики.
  • Учебная лаборатория позволяет повысить качество образовательных услуг, является местом для творческого взаимодействия студентов и готовит специалистов нового поколения согласно запросам рынка труда.

References:

Artyukhova I.V. (2018). Organizatsiya uchebnogo protsessa s ispolzovaniem elektronnogo obucheniya i distantsionnyh obrazovatelnyh tekhnologiy v vysshem ekonomicheskom obrazovanii [The organization of educational process with the use of e-learning and distance educational technologies in higher economic education] Trends in the development of the Internet and the digital economy. 222-223. (in Russian).
Bitter N.V., Antyufeeva E.V. (2019). Nastavnichestvo v podgotovke i professionalnoy deyatelnosti spetsialistov sfer turizma i reklamy [Mentoring in the training and professional activities of tourism and advertising specialists]. Nauchnye vedomosti Belgorodskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Gumanitarnye nauki. 38 (1). 114-121. (in Russian). doi: 10.18413/2075-4574-2019-38-1-114-121 .
Danilenko A.I., Gordienko I.V. (2018). Ispolzovanie sovremennyh obrazovatelnyh tekhnologiy pri prepodavanii ekonomicheskikh distsiplin [The use of modern educational technology in teaching economic disciplines] Youth agrarian forum. 33. (in Russian).
Egorov P.N. (2013). Metodika primeneniya virtualnyh laboratoriy v uchebnom protsesse vuza [On the Method of virtual laboratory approach using for teaching in university]. Scientific and methodical electronic Concept magazine. (7). 16-20. (in Russian).
Glushan V.M. (2014). Virtualnye laboratorii v obrazovatelnom protsesse [Virtual laboratory in the educational process]. Vestnik taganrogskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo instituta. (1). 51-57. (in Russian).
Ivanov O.V., Glazunov M.A. (2010). O roli uchebnyh laboratoriy i uchebno-metodicheskikh kabinetov v organizatsii samostoyatelnoy deyatelnosti studentov [On the role of teaching laboratories and teaching rooms in the organization of independent work of students]. Universum: Вестник Герценовского университета. (4(78)). 19-20. (in Russian).
Krasovskaya L.V., Isabekova T.I. (2017). Ispolzovanie informatsionnyh tekhnologiy v obrazovanii [The use of information technology in education]. Nauchnyy rezultat. Pedagogika i psikhologiya obrazovaniya. 3 (4). 29-36. (in Russian).
Kreps T.V. (2018). Primenenie sovremennyh obrazovatelnyh tekhnologiy pri prepodavanii ekonomicheskikh distsiplin [The application of modern educational technology in teaching economic disciplines]. The scientific bulletin of the Southern Institute of Management. (4). 124-131. (in Russian). doi: 10.31775/2305-3100-2018-4-124-131.
Nikitina M.G., Pobirchenko V.V. (2019). Model realizatsii professionalno orientirovannoy obrazovatelnoy traektorii obuchayushchikhsya na osnove kompetentnostnogo podkhoda [Model of implementation of vocational focused educational trajectory of trainers based on the competence approach]. Scientific notes. 5 (1). 68-74. (in Russian).
Nikulina T.V., Starichenko E.V. (2016). Virtualnye obrazovatelnye laboratorii: printsipy i vozmozhnosti [Virtual educational laboratories principles and opportunities]. Pedagogical education in Russia. (7). 62-66. (in Russian).
Timanova A.V. (2014). Trebovaniya standartov novogo pokoleniya k proektirovaniyu obrazovatelnogo protsessa VUZa [Requirements of next generation standards to the design of educational process of the university]. Pedagogicheskie nauki. (19). 111-113. (in Russian).
Приказ Минобрнауки России ОТ 06.03.2013 № 160 «Об утверждении Порядка создания в образовательных организациях, реализующих образовательные программы высшего образования, научными организациями и иными организациями, осуществляющими научную (научно-исследовательскую) деятельность, лабораторий, осуществляющих научную (научно-исследовательскую) и (или) научно-техническую деятельность»Rusedu.center. (in Russian). Retrieved November 01, 2019, from https://rusedu.center/34-science/186-kak-sozdayutsya-nauchnye-laboratorii.html
Федеральные государственные образовательные стандартыFgos.ru. (in Russian). Retrieved November 02, 2019, from https://fgos.ru 20.
Федеральный закон от 29.12.2012 г. № 273–Ф3 «Об образовании в Российской Федерации»Консультант Плюс. (in Russian). Retrieved November 03, 2019, from http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174

Страница обновлена: 21.06.2025 в 09:00:01