The technologies of the intellectual resources application in the context of the necessity of labour productivity enhancement in the digital economy
Masych M.A.1
1 Южный федеральный университет, Russia
Download PDF | Downloads: 21 | Citations: 30
Journal paper
Russian Journal of Innovation Economics (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку
Volume 9, Number 4 (October-December 2019)
Indexed in Russian Science Citation Index: https://elibrary.ru/item.asp?id=42555581
Cited: 30 by 07.12.2023
Abstract:
Currently, the labour productivity enhancement is seen in more efficient development and application of human resources, especially their intellectual characteristics. This is also confirmed by the active development of the digital economy and the growing demand for specialists with high intellectual characteristics, including digital competencies. This trend is formed, in particular, as a result of changes in the model of labour and employment and the expansion of digital labour opportunities. In this regard, it is necessary to form, develop and implement modern technologies for the use of intellectual resources in order to increase labour productivity in the conditions of digitalization of all activities.
The article deals with the technologies of the human resources intellectual characteristics in the trend of digitalization, which are relevant to modern realities of economic development. In particular, such technologies as "digital labour", the use of softskills and teamwork are studied. As a result, it is concluded that, indeed, these technologies of intellectual resources application, with their rational use, lead to an increase in the competence of human resources and labour productivity of both the individual employee and the team or the enterprise as a whole. It is also revealed that the active use of these technologies in the development of the digital economy in order to increase labour productivity requires employees to possess digital competencies at a high level. In accordance with this, at present, the increase of knowledge in the digital competencies is becoming an important direction in the personal growth of each individual, and should become one of the main tasks of the education system at all levels.
Keywords: digital economy, digital competences, digital skills, soft skills, teamwork, digital labour, labour productivity
JEL-classification: J24, O31, O32, I26
Highlights:
- В условиях цифровой экономики изменяется структура занятых и формируется новое качество занятости. Это приводит к тому, что для роста производительности труда становится все более важным творческий потенциал работников и их знания, то есть основной упор необходимо делать на развитии личностных компетенций сотрудников, максимальном развитии их способностей.
- Происходящие изменения в развитии цифровых технологий приводят к изменению спроса и предложения на рынке труда, меняется как процесс организации работы, так и содержательное наполнение самой работы. Изменяются условия труда для работников. Они становятся менее привязаны к месту и времени осуществления труда. Меняются требования к работникам, в особенности к их цифровым компетенциям.
- Все большую популярность завоевывают нетрадиционные (неформальные) формы занятости, которые требуют от индивидов, стремящихся реализовать себя с помощью них, качественного владения IT-компетенциями и softskills, которые позволят им быть конкурентоспособными на «новом» рынке труда и занять свою нишу на нем.
- Развитие навыка работы в команде влечет за собой необходимость развития таких навыков как коммуникация, IT-грамотность, инициатива и предпринимательство и др. То есть можно сказать, что эффективная работа в команде требует владения комплексом навыков softskills наряду с профессиональными навыками в определенной сфере деятельности.
- Решающее значение в эффективном применении технологий использования интеллектуальных ресурсов в условиях развития цифровой экономики приобретают цифровые компетенции, так как цифровая среда становится неотъемлемой частью развития любой из отраслей деятельности.
- Повышение знаний именно по цифровым компетенциям должно стать одной из важнейших задач системы образования. Такое активное позиционирование на овладении цифровыми компетенциями будет способствовать разработке и внедрению цифровых технологий, процессу цифровой трансформации всех сфер деятельности и, как следствие, повышать производительность труда в этих сферах и в экономике страны в целом.
References:
Abdrakhmanova G.I., Vishnevskiy K.O., Gokhberg L.M. i dr. (2019). Tsifrovaya ekonomika: 2019 [The digital economy: 2019] M.: NIU VShE. (in Russian).
Abramov V.L. (2005). Intellektualnye resursy konkurentosposobnosti sovremennoy organizatsii [The intellectual resources of the modern organization competitiveness ]. Open Education. (2). 76-80. (in Russian).
Bishin A.S. (2017). Intellektualnyy kapital kak faktor rosta proizvoditelnosti truda [Intellectual capital as a factor of growth of labor productivity]. Vestnik yuzhno-uralskogo gosudarstvennogo universiteta. seriya: ekonomika i menedzhment. 11 (4). 126-132. (in Russian). doi: 10.14529/em170417 .
Borovskaya M., Masych M, Panichkina M. (2017). Prospects and limitations of increasing labor productivity in the Russian economy The Legal Challenges of Modern World. 848-856.
Chulanova O.L., Ivonina A.I. (2017). Formirovanie soft-skills (myagkikh kompetentsiy): podkhody k integratsii rossiyskogo i zarubezhnogo opyta, klassifikatsiya, operatsionalizatsiya [Formation of soft skils: approaches to integrating russian and forein experience, classification, operationalization]. Human resource management and intellectual resources management in Russia. 6 (1). 53-58. (in Russian). doi: 10.12737/24692 .
Competing in the Digital Age: Policy Implications for the Russian Federation - Russia Digital Economy Report (Russian)World Bank Group. Retrieved July 25, 2019, from http://documents.worldbank.org/curated/en/848071539115489168 /Competing-in-the-Digital-Age-Policy-Implications-for-the-Russian-Federation-Russia-Digital-Economy-Report
Fedosova T., Masych M., Afanasyev A., Liabakh N., Borovskaya M. (2018). Development of quantitative methods for evaluating intellectual resources in the Digital economy Quality Management, Transport and Information Security, Information Technologies. 629-635.
Fedosova T.V. (2018). Vosproizvodstvo intellektualnyh resursov kak bazis tsifrovoy ekonomiki [Reproduction of intellectual resources as the basis for the digital economy]. Vestnik Altayskoy akademii ekonomiki i prava. (7). 163-168. (in Russian).
Fuchs C. (2010). Labour in Informational Capitalism Information Society. (26(3)). 176-196.
Fuchs C. Digital Labour and Karl MarxFuchs.uti.at. Retrieved July 15, 2019, from http://fuchs.uti.at/wp-content/uploads/CF_value.pdf
Fuchs C., Sandoval M. (2014). Digital Workers of the World Unite! A Framework for Critically Theorising and Analysing Digital Labour TripleC. 12 (2).
Fuchs C., Sevignani S. (2013). What Is Digital Labour? What Is Digital Work? What’s their Difference? And Why Do These Questions Matter for Understanding Social Media? Journal of a Global Sustainable Information Society. 11 (2).
Gaponenko A.L., Orlova T.M. (2008). Upravlenie znaniyami. Kak prevratit znaniya v kapital [Knowledge management. How to turn knowledge into capital] M.: Eksmo. (in Russian).
Gimpelson V.E., Kapelyushnikov R.I., Sharunina A.V. (2016). «Dorogi, kotorye my vybiraem»: peremescheniya na vneshnem i vnutrennem rynkakh truda [The Pathways We Choose: Intra- and Interfirm Transitions]. Economic Journal. 20 (2). 201-242. (in Russian).
Godin S. Let’s stop calling them ‘soft skills’It’s Your Turn. Retrieved July 15, 2019, from https://itsyourturnblog.com/ lets-stop-calling-them-soft-skills-9cc27ec09ecb
Goffe N.V., Monusova G.A. (2017). Proizvoditelnost truda: sotsialno-ekonomicheskie predposylki rosta [Labour productivity: socio-economic preconditions for growth]. World Economy and International Relations. 61 (4). 37-49. (in Russian). doi: 10.20542/0131-2227-2017-61-4-37-49 .
Ivonina A.I., Chulanova O.L., Davletshina Yu.M. (2017). Sovremennye napravleniya teoreticheskikh i metodicheskikh razrabotok v oblasti upravleniya: rol soft-skills i hard skills v professionalnom i karernom razvitii sotrudnikov [Modern directions of theoretical and methodological developments in the field of management: the role of soft-skills and hard skills in professional and career development of employees]. Naukovedenie. 9 (1). 90. (in Russian).
Jonathan B., Dyer-Witheford N., Hearn A., eds. (2010). Digital Labour: Workers, Authors, Citizens Ephemera: Theory & Politics in Organization. (10(3)).
Karyakin A.M. (2003). Komandnaya rabota: osnovy teorii i praktiki [Teamwork: the fundamentals of theory and practice] Ivanovo: Ivan. gos. energ. un-t. (in Russian).
Key competences for lifelong learning: European Reference FrameworkPublications Office of the European Union. Retrieved July 20, 2019, from https://www.erasmusplus.org.uk/file/272/download
Khusyainov T.M. (2017). Identichnost samozanyatyh internet-rabotnikov [Identity of self-employed e-workers]. Vestnik of Lobachevsky University of Nizhni Novgorod. (1(45)). 127-132. (in Russian).
Korshunov I.A., Gaponova O.S., Peshkova V.M. (2019). Vek zhivi – vek uchis: nepreryvnoe obrazovanie v Rossii [Live and learn: lifelong education in Russia] M.: Izd. dom Vysshey shkoly ekonomiki. (in Russian).
Kupriyanovskiy V.P., Sinyagov S.A., Lipatov S.I., Namiot D.E., Vorobev A.O. (2016). Tsifrovaya ekonomika – «Umnyy sposob rabotat» [Digital economy – "the Smart way to work"]. International Journal of Open Information Technologies. 4 (2). 26-33. (in Russian).
Odegov Yu.G., Pavlova V.V. (2017). Transformatsiya truda: 6-oy tekhnologicheskiy uklad, tsifrovaya ekonomika i trendy izmeneniya zanyatosti [The transformation of work: the 6th technological structure, the digital economy and trends in employment]. Living standards of the population of Russian regions. (4(206)). 19-25. (in Russian).
Panichkina M.V., Masych M.A. (2017). Tendentsii i zakonomernosti sotsialno-ekonomicheskogo razvitiya Rossii i zarubezhnyh stran s pozitsii proizvoditelnosti truda [Tendencies and regularities of social and economic development of Russia and foreign countries from the standpoint of labor productivity]. St. Petersburg Polytechnic University Journal of Engineering Science and Technology. 10 (6). 50-63. (in Russian). doi: 10.18721/JE.10605 .
Panichkina M.V., Masych M.A., Burova I.V. (2017). Territorialnaya i otraslevaya neravnomernost proizvoditelnosti truda rossiyskoy ekonomiki [Territorial and sectoral unevenness of labour productivity of the Russian economy]. Scientific notes. (2). 81-88. (in Russian).
Scholz T. Digital Labor: The Internet as Playground and Factory. Edited by Trebor ScholzRoutledge. Retrieved July 15, 2019, from https://www.routledge.com/Digital-Labor-The-Internet-as-Playground-and-Factory/Scholz/p/book/9780415896955
Seo H. et al. (2012). The impact of information and communication technology on skilled labor and organization types Information Systems Frontiers. (2). 445-455.
Shevchuk A.V. (2007). O buduschem truda i buduschem bez truda [On Future of the Work and the Future Without Work]. Social Sciences and Contemporary World. (3). 44-54. (in Russian).
Shvab K. (2018). Chetvertaya promyshlennaya revolyutsiya [The fourth industrial revolution] Moscow: Izdatelstvo «E». (in Russian).
Sizova I.L., Khusyainov T.M. (2017). Trud i zanyatost v tsifrovoy ekonomike: problemy rossiyskogo rynka truda [Labor and employment in the digital economy: the problems of the russian labor market]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. SOTsIOLOGIYa. 10 (4). 376-396. (in Russian). doi: 10.21638/11701/spbu12.2017.401 .
Tatarkin A.I. (2010). Intellektualnyy resurs obschestva: suschnost, klassifikatsiya i rol v sotsialno-ekonomicheskom razvitii [Intellectual resources of society: the nature, classification and role in socio-economic development]. Chelyabinskiy gumanitariy. (3(12)). 6-22. (in Russian).
Terranova T. (2000). Free Labor: Producing Culture for the Digital Economy Social Text. 63 (2(18)). 33-58.
Voskoboynikov I., Gimpelson V. (2015). Productivity Growth, Structural Change and Informality: The Case of Russia Voprosy Ekonomiki. (11). 30-61. doi: 10.32609/0042-8736-2015-11-30-61 .
Ананьева Т. Десять компетенций, которые будут востребованы в 2020 годуTananyeva.com. Retrieved July 21, 2019, from http://tananyeva.com/desyat-kompetentsij-kotorye-budut-vostrebovany-v-2020-godu
Давидова В. Cлушать, говорить и договариваться: что такое soft skills и как их развиватьTheoryandpractice.ru. (in Russian). Retrieved July 21, 2019, from http://theoryandpractice.ru/posts/11719-soft-skills
Официальный сайт Центра компетенций по нормативному регулированию цифровой экономики. (in Russian). Retrieved July 10, 2019, from http://sk.ru/foundation/legal
Приоритетная программа «Повышение производительности труда и поддержка занятости»Government.ru. (in Russian). Retrieved July 05, 2019, from http://government.ru/news/29354
Программа «Цифровая экономика Российской Федерации»Government.ru. (in Russian). Retrieved July 05, 2019, from http://government.ru/docs/28653
Шипилов В. Перечень навыков soft-skills и способы их развитияCfin.ru. Retrieved July 20, 2019, from http://www.cfin.ru/management/people/ dev_val/soft-skills.shtm
Страница обновлена: 29.03.2025 в 20:30:21