Behavior of education market subjects under conditions of asymmetric information
Tagarov B.Zh.1
1 Байкальский государственный университет, Russia
Download PDF | Downloads: 23 | Citations: 4
Journal paper
Creative Economy (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку
Volume 12, Number 5 (May 2018)
Indexed in Russian Science Citation Index: https://elibrary.ru/item.asp?id=35100868
Cited: 4 by 30.01.2024
Abstract:
In this article, the author discusses the issue of information asymmetry in the context of education market. This paper analyzes goals of the educational institution within the conditions of information asymmetry at the labor market. We note that the majority of clients of educational services are interested not in knowledge and skills, but in a signal function of the educational certificate. We define the factors of educational document efficiency as a means for reducing the information asymmetry. Based on these factors, the author analyzes the strategy of the educational institution. We show the impact of information asymmetry between the educational institution and the target audience on the quality of education. The author therefore concludes that the employee's performance depends on the level of his education.
Keywords: labor market, information, education, education market, information asymmetry, market signals
JEL-classification: I21, D82, D22
Highlights:
- • Из-за асимметрии информации на рынке труда особую важность для соискателя имеет возможность подачи информационного сигнала о своем качестве работодателю.
- • Главным сигналом, снижающим асимметрию информации, на рынке труда является документ об образовании.
- • Спрос на рынке высшего образования обусловлен не желанием получить знания и профессиональные навыки, а желанием получить документ об образовании.
- • Специалисты вынуждены нести дополнительные издержки на получение образования, даже если оно не увеличит эффективность их труда.
- • Для того чтобы диплом был эффективным информационным сигналом, необходимо выполнение двух условий: во-первых, он должен быть доступен для «хороших учеников» и недоступен для «плохих»; во-вторых, работодатель должен знать о трудности получения диплома в этом учебном заведении.
- • Процесс обучения в вузе и итоговые испытания, которым подвергается выпускник, можно рассматривать как тест на уровень интеллекта и силу воли.
- • Целью учебного заведения становится не качественное обучение учащихся, а превращение своего диплома в сигнал о хорошем качестве выпускника.
- • Поскольку на рынке образования присутствует асимметрия информации, учебное заведение инвестирует средства не в повышение качества обучения, а в создании информации о высоком качестве обучения.
- • В результате, взаимосвязь между наличием документа об образовании и реальной производительности соискателя становится незначительной.
References:
Burdenko E.V. (2017). Ekonomika znaniy i integratsiya rossiyskogo obrazovaniya v evropeyskiy rynok obrazovatelnyy uslug [Knowledge economy and integration of Russian education in the European market of educational services]. Creative economy. 11 (11). 1107-1122. (in Russian). doi: 10.18334/ce.11.11.38485.
Bylkov V.G. (2017). Predlozhenie na rynke truda: metodologiya, priroda formirovaniya [Supply on the Labor Market: Methodology, Nature of Formation]. Baikal Research Journal. 8 (4). 1. (in Russian). doi: 10.17150/2411-6262.2017.8(4).1.
Dondokov S.B. (2010). Nedobrosovestnoe povedenie vuzov v obrazovatelnyh otnosheniyakh [Unfair behavior of universities in educational relations]. Issues of economics and law. (11). 73. (in Russian).
Dzhensen M., Mekling X. (2004). Teoriya firmy: povedenie menedzherov, agentskie izderzhki i struktura sobstvennosti [Theory of the firm: behavior of managers, agency costs and ownership structure]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Seriya. Menedzhment. (4). 118-191. (in Russian).
Errou K.Dzh. (1995). Informatsiya i ekonomicheskoe povedenie [Information and Economic Behavior]. Voprosy Ekonomiki. (5). 98-107. (in Russian).
George A. Akerlof (1970). The Market for «Lemons»: Quality Uncertainty and the Market Mechanism The Quarterly Journal of Economics. (84(3)). 488-500.
Golikov Yu.A., Sulgina L.Yu. (2011). Izmenenie tseny tovara pod vozdeystviem asimmetrii informatsii [Change in the price of goods under the influence of information asymmetry]. Russian Journal of Entrepreneurship. 12 (8). 142-146. (in Russian).
Mirrlees J.A. (1999). The Theory of Moral Hazard and Unobservable Behaviour The Review of Economic Studies. 66 (1). 3-21.
Ozernikova T.G. Penzina O.N. (2018). O primenenii professionalnyh standartov pri proektirovanii obrazovatelnyh programm v vuze [On the application of professional standards in the design of educational programs at university]. Baikal Research Journal. 9 (1). (in Russian). doi: 10.17150/2411-6262.2018.9(1).11.
Rothschild M., Stiglitz J.E. (1976). Equilibrium in Competitive Insurance Markets: An Essay on the Economics of Imperfect Information Quarterly Journal of Economics. (90(4)). 629-649.
Sokolova L.G. (2017). Kontseptsiya rosta proizvoditelnosti v Rossiyskoy Federatsii [Conception of productivity increase in the Russian Federation]. Baikal Research Journal. 8 (2). (in Russian). doi: 10.17150/2411- 6262.2017.8(2).25.
Spence M. (1973). Job market signaling Quarterly Journal of Economics. (87(3)). 355-374.
Sukhodolov A.P. (2016). «Pragmaticheskiy povorot» traektorii razvitiya vysshey shkoly: uroki istorii [The "pragmatic turn" in the university education development]. News of the Irkutsk State Economic Academy (Scientific Journal of Baikal State University). 26 (2). 167-174. (in Russian). doi: 10.17150/1993-3541.2016.26(2).167-174.
Vickrey W. (1947). Agenda for Progressive Taxation New York: The Ronald Press Company.
Мир без высшего образования для всех может стать лучшеVc.ru. Retrieved from https://vc.ru/32308-mir-bez-vysshego-obrazovaniya-dlya-vseh-mozhet-stat-luchshe
Страница обновлена: 13.04.2025 в 23:59:43