Analysis of changes in the factors of the firm's competitiveness in the conditions of the formation of the information economy

Tagarov B.Zh.1
1 Байкальский государственный университет, г. Иркутск

Journal paper

Russian Journal of Entrepreneurship *
Volume 19, Number 4 (April 2018)
* Этот журнал не выпускается в Первом экономическом издательстве

Citation:

Abstract:
Contemporary economics is characterized by widespread informatization of all kinds of economic activity and information becoming the leading factor of production. Implementation of information technologies changes the economic structure. The author identifies the principal changes connected to the development of information economy, and explores their impact on the companies' competitive ability. Following that, the author conducts an analysis of factors influencing the competitive ability of a company in an information economy environment, as well as sources of competitive strengths. The author notices that an increase in resources mobility and markets' informational transparency has changed the nature of company's competitive ability. The last section of the article is dedicated to the analysis of informational activity and informatization of Russian businesses.

Keywords: competitiveness, competitive advantage, information economy, information technologies, firm

JEL-classification: D83, D21, 030

Highlights:

  • • Переход к информационной экономике заключаются в информатизации всех бизнес-процессов и повышении роли информации в производстве.
  • • Конкурентная среда фирмы изменяется в новых условиях.
  • • Основой конкурентоспособности фирмы является возможность формиро-вать и реализовать свои конкурентные преимущества.
  • • Информатизация экономики вызывает снижение уровня трансакционных издержек, снижение влияние географического местоположения на процессы производства и потребления, повышение доступности информации и информационных технологий, сокращение жизненного цикла товаров и повышение роли сетевых монополий в экономике.
  • • Фирмы в информационной экономике получают равный доступ к ключевым ресурсам из-за их высокой мобильности.
  • • Значимость внешних факторов конкурентоспособности снижается, по-скольку мобильность ресурсов увеличивается.
  • • Фирмы могут получить экономическую прибыль, если обладают способностью создавать инновации и быстро реагировать на изменения во внешней среде.
  • • Внутренние факторы конкурентоспособности фирмы начинают играть главную роль в ее успехе.
  • • Они включают в себя качество человеческого капитала, уровень гибкости организационной структуры и эффективность информационной системы.
  • • Анализ инновационной активности и информатизации российских предприятий показал, что в настоящее время происходит оптимизация существующие бизнес-процессов. Структурные изменения в производстве и внедрение инноваций пока не происходят.

References:

(2017). Delovoy klimat organizatsiy sfery informatsionno-tekhnologicheskikh uslug [The business climate of information technology services organizations] (in Russian).
(2018). Investitsionnaya aktivnost promyshlennyh predpriyatiy Rossii v 2017 godu [Investment activity of Russian industrial enterprises in 2017] (in Russian).
Anokhov I.V. (2016). Firma kak idealnaya sistema [Firm as an ideal system]. News of the Irkutsk State Economic Academy (Scientific Journal of Baikal State University). (4). 541–549. (in Russian). doi: 10.17150/2500-2759.2016(4).541-549.
Babkin A.V., Chistyakova O.V. (2017). Tsifrovaya ekonomika i ee vliyanie na konkurentosposobnost predprinimatelskikh struktur [Digital economy and its impact on the competitiveness of business structures]. Russian Journal of Entrepreneurship. (24). 4087-4102. (in Russian). doi: 10.18334/rp.18.24.38670.
Bell D. (2004). Sotsialnye ramki informatsionnogo obschestva [The social framework of the information society] (in Russian).
Bisikalo E.E. (2017). Organizatsionnye faktory konkurentosposobnosti firmy [Organizational Factors of Enterprise Competitiveness]. Bulletin of Baikal State University. (4). 488–496. (in Russian). doi: 10.17150/2500-2759.2017.27(4).488-496.
Dolgin A.B. (2010). Manifest novoy ekonomiki. Vtoraya nevidimaya ruka rynka [Manifesto of the new economy. The second invisible hand of the market] (in Russian).
Dyatlov S.A. (2014). Setevye effekty i vozrastayuschaya otdacha v informatsionno-innovatsionnoy ekonomike [Network effects and increasing returns in the information and innovation economy]. Bulletin of the Saint Petersburg State University of Economics. (2 (86)). 7-12. (in Russian).
Ermakova S.E., Bagrova N.A. (2016). Vliyanie transformatsii potrebitelskogo povedeniya na deyatelnost firmy v epokhu informatizatsii [The effect of the consumer behavioral transformation on the company''s business in the period of IT]. Russian Journal of Entrepreneurship. (20). 2655–2670. (in Russian). doi: 10.18334/rp.17.20.36919.
Kotler F. (2007). Osnovy marketinga. Kratkiy kurs [Fundamentals of marketing. Short course] (in Russian).
Kouz R. (1995). Priroda firmy [Nature of the company] (in Russian).
Kozyrskaya I.E. (2015). Konkurentsiya kompaniy: priemy i podkhody pri otsenke konkurentnyh preimuschestv [Competition of companies: methods and approaches in assessing competitive advantages]. Baikal Research Journal. (5). (in Russian). doi: 10.17150/2411-6262.2015.6(5).6.
Merzlyak A.V. (2018). Logisticheskie, informatsionnye i upravlencheskie as-pekty evolyutsii ekonomicheskikh paradigm ot ekonomiki masshtaba do setevoy ekonomiki [Logistic, informational and management aspects of evolution of the economic paradigms from the economy of scale to network economy]. Russian Journal of Entrepreneurship. (21). 3909-3932. (in Russian). doi: 10.18334/rp.16.21.2018.
Platonov V.V. (2007). «Paradoks Solou» dvadtsat let spustya, ili ob issledovanii vliyaniya innovatsiy v informatsionnyh tekhnologiyakh na rost proizvoditelnosti ["The Solow Paradox" twenty years later, or about the study of the impact of innovation in information technology on productivity growth]. Finance and business. (3). 28-38. (in Russian).
Plotitsina T.M. (2010). Opredelenie konkurentosposobnosti predpriyatiya [Definition of enterprise competitiveness]. Vestnik Tambovskogo gosudarstvennogo tekhnicheskogo universiteta. (1). 205-211. (in Russian).
Porter M. (2016). Konkurentnoe preimuschestvo: Kak dostich vysokogo rezultata i obespechit ego ustoychivost [Competitive advantage: how to achieve a high result and ensure its stability] (in Russian).
Purlik V.M. (2009). Tseli firmy skvoz prizmu sovremennyh teoriy [The goals of the company in the light of modern theories]. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 21: Upravlenie (gosudarstvo i obschestvo). (3). 17-34. (in Russian).
Rubin Yu.B. (2010). Teoriya i praktika predprinimatelskoy konkurentsii [Theory and practice of entrepreneurial competition] (in Russian).
Veprova R.N. (2013). Osnovnye faktory povysheniya konkurentosposobnosti kompanii [The main factors for increasing the company's competitiveness]. News of the Irkutsk State Economic Academy (Scientific Journal of Baikal State University). (3). 14-15. (in Russian).
Информационная индустрия в России. (in Russian). Retrieved April 03, 2018, from https://issek.hse.ru/news/209633223.html
Конец эпохи: Windows больше не самая массовая ОС в интернетеCnews.ru. Retrieved April 03, 2018, from http://www.cnews.ru/news/top/2017-04-04_konets_epohi_windows_bolshe_ne_samaya_massovaya
США вдвое превзошли Россию по вкладу информационной индустрии в экономику РоссииРБК.ру. (in Russian). Retrieved April 03, 2018, from https://www.rbc.ru/economics/28/09/2017/59ccfb329a79476866368f5a
Сайт Федеральной службы государственной статистики. (in Russian). Retrieved from http://www.gks.ru
Удаленная работа становится все популярнее в интернетеЭксперт.ру. (in Russian). Retrieved April 03, 2018, from http://expert.ru/2017/02/24/rabota/

Страница обновлена: 05.06.2025 в 10:00:48