Entrepreneurship as a dynamic competence: learning models
Gurunyan T.V.1, Rozhdestvenskaya E.M.2
1 Сибирский институт управления – филиал Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации, Russia
2 Томский государственный университет, Russia
Download PDF | Downloads: 22 | Citations: 6
Journal paper
Creative Economy (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку
Volume 13, Number 9 (September 2019)
Indexed in Russian Science Citation Index: https://elibrary.ru/item.asp?id=41144216
Cited: 6 by 30.01.2024
Abstract:
Authors consider the effectiveness of innovative educational technology to internalize students’ entrepreneurial competencies as entrepreneurial ecosystem benefits. An important prerequisite is the hypothesis of the entrepreneurial education as a key factor, forming an entrepreneurial culture and mindset, which is a catalyst for creating an entrepreneurial ecosystem. The authors propose dividing into entrepreneurship education models based on the degree of integration into the main educational program by examining the cases of two universities. As a result, we have revealed pedagogical methods and models of teaching entrepreneurship are far from unity; we have concluded the effectiveness of certain practices. The subjective student assessment by the framework of anonymous sociological surveys at Tomsk State University and the Siberian Institute of Management, a branch of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration, serves as a marker of the organizational and pedagogical measures effectiveness for teaching entrepreneurship and is directly related to student satisfaction with the level of entrepreneurial competencies development.
Keywords: entrepreneurship, resource potential, business planning, ecosystem, university 3.0, soft skills in entrepreneurship
JEL-classification: M11, L26, A13, M21
Highlights:
- Основная цель данного исследования определить возможности модернизации высшего образования и применения прорывных методик процесса научения со стороны самих обучающихся для создания предпринимательского университета в регионе. Обучение предпринимательству строится как непрерывный процесс улучшения компетенций, которые декомпозируются в зависимости от цели такого обучения и интегрированности в основную образовательную программу. Выделены модели обучения предпринимательству на примере Томского государственного университета и СИУ-филиала РАНХиГС. В Томском государственном университете модель обучения предпринимательству представляет собой модель экосистемы через интеграцию студенческой предпринимательской среды с внешней бизнес-средой и органами власти. В Сибирском институте управления – филиале Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации обучение предпринимательству интегрировано в образовательную программу бакалавров и проектную деятельность в кооперации с бизнес-сообществом. Это приводит к значительным успехам в выпуске студентов, начинающих собственное дело (28 % выпускников).
References:
Belyaeva T.V., Laskovaya A.K., Shirokova G.V. (2016). Obuchenie predprinimatelstvu i formirovanie predprinimatelskikh namereniy studentov: rol natsionalnoy kultury [Entrepreneurship training and formation of students ' entrepreneurial intentions: the role of national culture]. Russian Management Journal. 14 (1). 59-86. (in Russian).
Briseño A. et al. (2019). Lost in translation: Lessons learned from instrument translation on entrepreneurial learning versatility in Mexico Journal of the Iberoamerican Academy of Management. 17 (1). 2-23.
Chepurenko A.Yu. (2017). Kak i zachem obuchat studentov predprinimatelstvu: polemicheskie zametki [How and why to teach students entrepreneurship: polemical notes]. Voprosy obrazovania / Educational Studies Moscow. (3). 248-276. (in Russian). doi: 10.17323/1814-9545-2017-3-250-276 .
Day C. (2002). Developing teachers: The challenges of lifelong learning London: Routledge.
Gurunyan T.V., Scherbina O.Yu., Zavadovskiy V.V., Kamenskaya N.Yu. (2017). Model investitsionno-innovatsionnogo lifta dlya malogo i srednego predprinimatelstva [The model of investment-innovation lift for small and medium enterprises] Novosibirsk: Izd-vo SibAGS. (in Russian).
Kakouris A. (2016). Multidimensional Learning Environments for Entrepreneurship Education Innovation and Entrepreneurship (ECIE). 344-349.
Karami M., Tang J. (2019). Entrepreneurial orientation and SME international performance: The mediating role of networking capability and experiential learning International Small Business Journal. 37 (2). 105-124.
Martin B., McNally J.J., Kay M.J. (2013). Examining the Formation of Human Capital in Entrepreneurship: A Meta-Analysis of Entrepreneurship Education Outcomes Journal of Business Venturing. 28 (2). 211-224.
Memon M., Soomro B.A., Shah N. (2019). Enablers of entrepreneurial self-efficacy in a developing country Education+Training. 61 (6). 684-699. doi: 10.1108/ET-10-2018-0226.
Owen R. (2019). Net Promoter Score and Its Successful Application Marketing Wisdom. 17-29.
Roundy P.T., Fayard D. (2019). Dynamic capabilities and entrepreneurial ecosystems: the micro-foundations of regional entrepreneurship Journal of Entrepreneurship. 28 (1). 94-120.
The Future of Jobs 2018World economic forum. Retrieved July 10, 2019, from http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf
Vissema Y.G. (2017). Universitet tretego pokoleniya [The University of the third age] M.: Olimp-Biznes. (in Russian).
Глобальное исследование предпринимательского духа студентов, национальный отчетGuesss. (in Russian). Retrieved July 20, 2019, from https://gsom.spbu.ru/files/folder_11/guesss_2018_rus_final_v1.pdf
Данные базы WoS по динамике публикаций по предпринимательскому образованию за период 2010-2019 годыWebofknowledge. Retrieved July 11, 2019, from http://wcs.webofknowledge.com.ez.lib.tsu.ru/RA/analyze.do?product=WOS&SID=D1x4xqUO5diati8YWVH&field=TASCA_JCRCategories_JCRCategories_en&yearSort=false
Данные поиска по базе данных WoS. Retrieved August 06, 2019, from http://apps.webofknowledge.com.ez.lib.tsu.ru/RAMore.do?product=WOS&search_mode=GeneralSearch&SID=D1x4xqUO5diati8YWVH&qid=1&ra_mode=more&ra_name=SourceTitle&colName=WOS&viewType=raMore
Деловая игра «Построй компанию/продай компанию»ООО «ТЕН.Эдъюкейшн». (in Russian). Retrieved July 10, 2019, from http://edu.technospark.ru
Новый институт ТГУ будет помогать «строить» университеты 3.0 в РоссииНовости портала Томского регионального центра компетенций в области онлайн-обучения. (in Russian). Retrieved July 10, 2019, from https://pro-online.tsu.ru/news/detail.php?ELEMENT_ID=638
Официальный сайт Института экономики и менеджмента ТГУ. Retrieved July 10, 2019, from http://iem.tsu.ru/structure/tsentry/tsentr-predprinimatelstva
Приоритетный проект «Малый бизнес и поддержка индивидуальной предпринимательской инициативы» («Индивидуальное и малое предпринимательство (ИМП)»)Правительство России. (in Russian). Retrieved July 20, 2019, from http://government.ru/projects/selection/654
Страница обновлена: 25.04.2025 в 08:32:19