Development of public-private partnership on the basis of concessions in the sphere of housing heat supply for consumer

Svistunov A.V.1, Kurkina A.D.1
1 Владимирский государственный университет им. А.Г. и Н.Г. Столетовых

Journal paper

Russian Journal of Housing Research (РИНЦ, ВАК)
опубликовать статью | оформить подписку

Volume 5, Number 1 (January-March 2018)

Citation:

Indexed in Russian Science Citation Index: https://elibrary.ru/item.asp?id=35268968
Cited: 5 by 05.09.2022

Abstract:
The article reveals the urgency of increasing the efficiency of public services for housing facilities on the basis of concession agreements in the context of public-private partnership (PPP). The analysis reveals the current state and trends in the development of concessions in the area of heat supply in Vladimir region, and in particular in Melenki district, where the boiler houses on peat fuels are being built and modernized. To collect and process the initial data we used statistical methods, grouping methods, comparative analysis and expert assessments. We identify the main problems of using concessions in the heat supply of housing facilities, which involve the transformation of a public utility service with a socially-significant orientation into a commercial one with all negative consequences for the consumer. To shift business priorities from maximizing profits from the concession agreement towards improving the quality of housing maintenance and creating a fair tariff system we suggest to strengthen the permanent municipal control over the quality and availability of public services. At the same time, the population should be recognized as the main customer and investor in PPP projects. Municipalities need to carefully analyze the conditions for the competitive conclusion of concession agreements, to establish and control the implementation of specific quality objectives for the benefit of the population, and to regulate tariffs in accordance with the target level of reducing their cost component as the project progresses. In order to attract private investments, concessions should be given priority at the stages of construction, reconstruction and modernization of certain communal infrastructure facilities with the condition of introducing modern technologies. State and regional co-financing of municipal infrastructure modernization projects should be implemented directly through the budget system. The authority to manage housing and communal services from the local level to the regional level should not be transferred through concession agreements with the regional operator. The article is useful for representatives of state and local authorities, heads of resource-supplying enterprises, and everyone interested in the issue of housing and communal services.

Keywords: public-private partnership, utilities, concession, heat supply, quality targets, municipal control over the quality and availability of housing maintenance services

JEL-classification: L32, L98, H54, M21, H41

Highlights:

  • Государственная стратегия развития жилищно-коммунального хозяйства (ЖКХ) направлена на привлечение частных инвестиций в эту сферу путем передачи коммунальных объектов в концессии.
  • В связи с этим актуальное научно-практическое значение приобретает задача по выявлению и обобщению основных проблем использования концессий в сфере теплоснабжения и формированию приоритетных направлений развития государственно-частного партнерства (ГЧП) в целях повышения качества эксплуатации жилого фонда.
  • Анализ практики заключения концессионных соглашений в сфере теплоснабжения выявил тенденцию ослабления контролирующей функции органов местного самоуправления, призванного защищать интересы местного населения. Официально не признаваясь инвестором, население возвращает все вложения концессионера и оплачивает его доходность от социального проекта благодаря постоянно возрастающей инвестиционной составляющей тарифа.
  • Для того, чтобы эффективно модернизировать объекты коммунальной инфраструктуры в интересах населения, главными целевыми показателями в проектах ГЧП должны быть не прибыль инвестора и не экономия бюджетных средств, а повышение контроля местного самоуправления над качеством и доступностью коммунальных услуг.

References:

Grakhov V.P., Mokhnachev S.A., Yakushev N.M., Gizzatullin R.R. (2015). Primenenie kontsessionnyh soglasheniy v sfere zhilischno-kommunalnogo khozyaystva [The use of concession agreements in the sphere of housing and communal services]. Modern problems of science and education. (1-1). 794. (in Russian).
Kirsanov S., Mustafin G. (2012). Praktika kontsessionnyh soglasheniy v Rossii i za rubezhom [The practice of concession agreements in Russia and abroad] Actual problems of managing the economy of the region. (in Russian).
Kozhevnikov S.A., Uskova T.V. (2016). Gosudarstvenno-chastnoe partnerstvo v zhilischno-kommunalnom khozyaystve regiona: problemy i perspektivy razvitiya [Public-private partnership in the housing and communal services in the region: problems and development prospects] Vologda: ISERT RAN. (in Russian).
Ryakhovskaya A.N., Tage-zade F.G. (2005). Zabluzhdenie i mify kommunalnoy deyatelnosti [The Misconception and Myths of Communal Activities] M.: IEAU. (in Russian).
Ryakhovskaya A.N., Tage-zade F.G. (2016). Tarifnaya i tsenovaya politika v zhilischnoy i kommunalnoy sferakh [Tariff and price policy in the housing and communal spheres] M.: INFRA-M. (in Russian).
Shakirov T.A. (2013). Тарифное законодательство как основной барьер для привлечения частных инвестиций в коммунальный сектор Имущественные отношения в Российской Федерации. (7(142)). 65-78.
Sokolova S.A., Borisova K.V. (2016). Problemy zhilischno-kommunalnogo khozyaystva kak indikator sostoyaniya obschestva [Problems of housing and communal services as an indicator of the state of society]. Fundamental research. (11-4). 870-874. (in Russian).
Stukalova I.B., Provalenova N.V. (2018). Zarubezhnyy opyt razvitiya rynka zhilischno-kommunalnyh uslug na osnove gosudarstvenno-chastnogo partnerstva [Foreign experience of development of the market of housing and communal services on the basis of public-private partnership]. Bulletin NGII. (1(80)). 76-88. (in Russian).
Бабкин И.А., Жеребов Е.Д. Механизм взаимодействия государства и бизнеса на основе государственно-частного партнерстваНаучно-технические ведомости СПбГПУ. Экономические науки. (in Russian). Retrieved from http://ntv.spbstu.ru/economics/article/E4.223.2015_09
Доклад на тему: «О практическом российском опыте использования торфа в сфере производства тепловой энергии в малых городах и населенных пунктах»Bio-energo. (in Russian). Retrieved from http://bio-energo.ru/press-center/news/n010415
Егорова Д.А. Особенности использования концессии в инвестиционной деятельности организаций теплоснабженияНауковедение. (in Russian). Retrieved from https://naukovedenie.ru/PDF/15EVN215.pdf
Зимин А.А. Модернизация системы коммунальной инфраструктуры в малых городах. МеленкиBio-energo. (in Russian). Retrieved from http://bio-energo.ru/files/d-melenki.pdf
Коновалова М.Е. Государственно-частное партнерство и его роль в структурных преобразованиях экономики РоссииПроблемы современной экономики. (in Russian). Retrieved from http://www.m-economy.ru/art.php?nArtId=3082
Мацейко Е. Концессии в ЖКХ: почему муниципалитеты против частных инвесторовRcmm. Retrieved from http://rcmm.ru/zhkh/30756-koncessii-v-zhkh-pochemu-municipalitety-protiv-chastnyh-investorov.html
Минстрой России назвал лучшие концессии в странеМинстрой. Retrieved from http://www.minstroyrf.ru/press/minstroy-rossii-nazval-luchshie-kontsessii-v-strane
Никитюк Л.Г., Тимчук О.Г. Инвестирование инновационной деятельности сферы ЖКХ на основе государственно-частного партнерстваВестник Восточно-Сибирского государственного университета технологий и управления. (in Russian). Retrieved from https://esstu.ru/library/free/vestnik/ВЕСТНИК_2015_5/16_Никитюк_Тимчук.pdf
Павлова А. ДВК остался на трубахКоммерсант.ru. (in Russian). Retrieved from https://www.kommersant.ru/doc/2967298
Павлова А. От концессии до концессииКоммерсант.ru. (in Russian). Retrieved from https://www.kommersant.ru/doc/3228361
Петров В. Мень: На модернизацию системы ЖКХ нужно 2,5 трлн рублейРоссийская газета. Retrieved from https://rg.ru/2016/01/27/men-site.html?utm_campaign=transit&utm_source=mirtesen&utm_medium=news&from=mirtesen
Петрова А. Во Владимирской области – самые эффективные в стране концессииВладимирские ведомости. (in Russian). Retrieved from https://vedom.ru/news/2018/03/01/28809-vo-vladimirskoj-oblasti-samye
Постановления департамента цен и тарифов администрации Владимирской области №42/35 от 06.12.2016, № 42/36 от 06.12.2016Melenky. (in Russian). Retrieved from https://www.melenky.ru/zhkh/tarify
Сеньшин Е. Эксперты знают все о ЖКХ: обзор за период с 5 по 9 февраляVseogkh. (in Russian). Retrieved from http://vseogkh.ru/77/news/gkh/8211
Стратегия социально-экономического развития Владимирской области до 2030 годаEconom. (in Russian). Retrieved from http://econom.avo.ru
Судебные и нормативные акты РФ. Решение от 11.03.2016 по делу № А11-10195/2014Sudact. (in Russian). Retrieved from http://sudact.ru/arbitral
Тимчук О.Г. Государственно-частное партнерство как механизм инновационного развития жилищно-коммунального хозяйстваВестник Череповецкого государственного университета. Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/v/gosudarstvenno-chastnoe-partnerstvo-kak-mehanizm-innovatsionnogo-razvitiya-zhilischno-kommunalnogo-hozyaystva
Федеральный закон от 21.07.2005 № 115-ФЗ (в ред. от 03.07.2016 № 275-ФЗ) «О концессионных соглашениях»Консультант Плюс. (in Russian). Retrieved from http://www.consultant.ru
Цветкова С.Н. Проблемы и перспективы реализации концессии в жилищно-коммунальном хозяйстве регионаИнженерный вестник Дона. (in Russian). Retrieved from http://www.ivdon.ru/magazine/archive/n4y2011/611

Страница обновлена: 01.05.2025 в 05:55:17